جعبه سیاه روابط رئیس جمهور آمریکا با روس‌ها | فراتاب
کد خبر: 6440
تاریخ انتشار: 26 تیر 1396 - 15:16
پرونده مایکل فلین به کدام سو می‌رود؟
پرونده «مایکل فلین»، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ هنوز باز است. اقدامات فلین در مقام مشاور ترامپ به طیف وسیعی از ارتباطات با روس‌ها را شامل می‌شود که به زعم بسیاری می‌تواند «خیانت به کشور» و «افشای اطلاعات سری» و «اقدام علیه امنیت ملی» را شامل می‌شود.

فراتاب - گروه بین الملل: در حالی که عمر دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا به 6 ماه هم نرسیده‌، بحران مشروعیت به شدت گریبان‌گیر وی شده است. پرونده «مایکل فلین»، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ که از اعضای مهم تیم انتخاباتی او هم بود همچنان در جریان است و هر روز ابعاد شدیدتری به خود می‌گیرد. اقدامات فلین در مقام مشاور ترامپ به طیف وسیعی از ارتباطات با روس‌ها را شامل می‌شود که به زعم بسیاری می‌تواند «خیانت به کشور» و «افشای اطلاعات سری» و «اقدام علیه امنیت ملی» تلقی شود.

پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی وی انتخاب شد، اما پرونده روابط مشکوک فلین با روس‌ها به زودی به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ترامپ در داخل آمریکا تبدیل شد. افشاگری رسانه‌ها به ویژه روزنامه واشنگتن پست باعث شد فلین در کمتر از 20 روز از انتصابش مجبور به استعفا شود. اتهامات مختلفی در ماه‌های اخیر علیه این ژنرال بازنشسته آمریکایی مطرح شده که «دریافت پول از روسیه»، «افشای اطلاعات محرمانه برای مقامات روسی از جمله شخص ولادیمیر پوتین»، «تلاش برای مداخله در امور دولتی پیش از انتصاب به عنوان مشاور رئیس جمهور» از جمله آن‌ها است. ناظران و به ویژه بسیاری از نمایندگان حزب دموکرات معتقدند فلین جعبه سیاه روابط ترامپ با روس‌ها است و می‌توان او را حتی جرایمی همچون به خیانت به کشور و اقدام علیه امنیت ملی آمریکا نیز به او نسبت داد. پیگیری‌ها علیه فلین به حدی رسیده که وی چندی پیش اعلام کرد چنانچه کنگره به او «مصونیت قضایی» بدهد حاضر است در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا شهادت دهد.در ادامه این گزارش به همه اتهامات طرح شده علیه وی اشاره خواهییم کرد:

  • دیدار با پوتین در سال 2015

مایکل فلین در سال 2015 یک بار در مراسم سالگرد تلویزیون روسیه در ضیافت شام با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و بر سر یک میز نشست. پوتین اما ابتدا دیدار با وی را تکذیب کرده بود، وقتی تصویر این مراسم منتشر شد پوتین اعلام کرد که در این مراسم اصلاً فلین را نمی‌شناخته و بعدها شنیده که وی در نهادهای امنیتی آمریکا فعالیت دارد. پوتین در مصاحبه‌ای به «میگن کلی» مجری شبکه ان بی سی گفت که در مراسم دهمین سال تاسیس شبکه دولتی راشا تودی در کنار مایکل فلین نشسته بود و در آن هنگام او را نمی شناخت. وی با بیان اینکه بعد از سخنرانی مراسم را ترک کرد، افزود که در آن مراسم هیچ صحبتی با فلین نکرده است.

  • مداخله در امور دولت باراک اوباما

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در روز 29 دسامبر 2016 یعنی دقیقاً همان روزی که اوباما، دستور اخراج 35 دیپلمات روس را صادر کرده بود تماس تلفنی مشکوکی را از دفتر فلین با «سرگئی کیسلیاک»، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا ضبط کرده است. در این زمان هنوز دولت اوباما در قدرت بوده است.  فلین در این مکالمات از سرگئی کیسلیاک می خواهد که اقدام تلافی جویانه ای را انجام ندهند تا روابط دو کشور در آینده مختل نشود. این اقدام فلین که توسط روزنامه واشنگتن پست فاش شد چند روز بعد باعث استعفای وی شد. مایکل فلین در استعفانامه خود با اشاره به «اطلاعات ناقص» مطرح شده درخصوص ارتباط وی با سفیر روسیه نوشت: «من از رئیس جمهور و معاون وی صادقانه عذرخواهی می کنم. در حالی استعفای خود را تقدیم می کنم که افتخار خدمت به ملت و مردم آمریکا را در چنین موقعیت برجسته ای داشتم.»

اداره تحقیقات فدرال آمریکا موسوم به که به اطلاعاتی درباره نقش هکرهای روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یافته است از این موضوع نگران است که دروغ آقای فلین به مقامات آمریکا، بهانه ای به دست روس ها داده باشد تا از او باج گیری کنند. ترامپ نیز در این رابطه وجود اینکه فلین را مجبور به استعفا کرده بود گفت: «مایکل فلین، ژنرال مایکل فلین، مرد فوق العاده ای است. او بسیار ناعادلانه مورد حمله رسانه ها قرار گرفت، رسانه های جعلی.»

  • دریافت پول از روسیه

پس از استعفای فلین، نهادهای نظارتی آمریکا بیش از پیش بر پرونده وی متمرکز شدند و رفت و آمد‌های مستمر او به مسکو نیز مورد بررسی قرار گرفت. در اوایل سال جاری میلادی بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، از آغاز تحقیقاتی در مورد اینکه آیا فلین بدون دریافت مجوز از موسسات خارجی پول دریافت کرده خبر داد.

وزارت دفاع آمریکا این نامه را روز ۱۱ آوریل به کمیته اصلاح دولتی و نظارت مجلس نمایندگان فرستاده است. بازرس کل پنتاگون می‌گوید در حال تحقیق پیرامون این موضوع است که آیا فلین «موافقت لازم را پیش از دریافت پول از یک دولت خارجی گرفه بود یا نه». خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است، وقتی آقای فلین در سال ۲۰۱۴ از ارتش بازنشسته شد مقام‌های وزارت دفاع به او هشدار داده بودند که نباید پیش از دریافت مجوز، پولی از منابع خارجی دریافت کند. رییس کمیته اصلاح دولتی می‌گوید که از وزارت دفاع خواسته شده تا بررسی کند آیا فلین برای دریافت پول از موسسات روسی و ترکیه‌ای موافقت لازم را گرفته بود. این گزارش حاکی است که مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا دهها هزار دلار از شبکه تلویزیونی آرتی که وابسته به دولت روسیه است، و همچنین یک تاجر نزدیک به دولت ترکیه دریافت کرده است.  او در این جشن در کنار ولادیمیر پوتین نشسته بود و از قرار معلوم برای اين سفر حداقل ۳۳ هزار دلار از حامیان مالی برنامه دریافت کرد. «جیسون چفتر»، رییس جمهوریخواه کمیته اصلاح دولتی و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفته بود: «این مبلغ باید برگردانده شود. او به عنوان یک افسر سابق نیروهای مسلح نمی‌تواند از روسیه، ترکیه و یا هر کشور دیگری پول دریافت کند و به نظر می‌رسد که او پول گرفته است. این کار نادرست بوده و می‌تواند برخلاق قوانین باشد». او افزود: «ژنرال فلین وظیفه و مسئولیت داشت که برای دریافت پول از کشورهای خارجی ابتدا اجازه بگیرد. به اعتقاد ما او هرگز چنین کاری نکرده و اجازه‌ای برای دریافت این پول صادر نشده است».

پس از اینکه اتهامات زیادی علیه فلین مطرح شد وکیل وی اعلام کرد که این ژنرال بازنشسته در صورت دریافت مصونیت قضایی حاضر به شهادت در برابر کنگره است. فلین پیش از این در ۲۵ سپتامبر در شبکه تلویزیونی «ان بی سی» گفته بود: «هنگامی به شما مصونیت داده می شود که شما احتمالا مرتکب جرمی شده باشید.» اکنون وکیل آقای فلین برای شهادت موکلش مقابل کنگره، تقاضای «مصونیت قضایی» کرده است و بر اساس گفته های آقای فلین، تقاضای مصونیت، نوعی اعتراف به انجام جرمی است. این در حالی است که چند روز بعد در خواست فلین برای مصونیت قضایی توسط کنگره رد شد.

از سوی دیگر پرونده فلین چندی پیش ترامپ را وا داشت تا «جیمز کومی»، مدیر پیشین اف.بی.آی را نیز از کار برکنار کند و این اقدام ترامپ نیز به بحران دیگری برای او تبدیل شد. اکنون ترامپ در این خصوص با اتهام «جلوگیری از تحقق عدالت» نیز روبه‌رو شده است و سرانجام در هفته گذشته «برد شرمن»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان طرح استیضاح ترامپ را بخاطر موارد فوق به هیئت رئیسه این مجلس تحویل داد.

نظرات
آخرین اخبار