کد خبر: 6438
تاریخ انتشار: 24 تیر 1396 - 19:59
پسر ترامپ چگونه بحران‌ جدیدی برای کاخ سفید ایجاد کرد؟
با پایان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و آغاز دوران یاست جمهوری ترامپ، ماجرای دست‌کاری آراء انتخاباتی توسط هکرهای روسی بلافاصله به رسانه‌ها راه پیدا کرد تا بحران جدیدی را برای دولت تازه‌کار آمریکا به راه بیندازد...

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، با پایان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و آغاز دوران یاست جمهوری ترامپ، ماجرای دست‌کاری آراء انتخاباتی توسط هکرهای روسی بلافاصله به رسانه‌ها راه پیدا کرد تا بحران جدیدی را برای دولت تازه‌کار آمریکا به راه بیندازد. ماجرای هکرهای روسی شاید در ابتدا بیشتر به هشدارهای امنیتی برای سیستم انتخاباتی و سیاسی آمریکا می‌ماند، اما در ادامه راه، ماجرای دیدارهای محرمانه مشاوران دونالد ترامپ با رابط‌های روسی کرملین، شائبه‌ها در خصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را بیشتر کرد.
گرچه به نظر می‌رسید ماجرای ارتباط برخی مشاوران ترامپ مانند مایکل فلین با رابط‌های روسی، با استعفای همراهان او خاتمه یابد، اما وارد شدن پای دونالد ترامپ جونیور، به این ماجرا، ابعاد جدیدی را برای آن رقم زد. هم‌اینک این اطلاعات به‌صورت دقیق مشخص‌شده است که به‌غیراز مایکل فلین، تاکنون پسر ترامپ و دامادش نیز با روس‌ها در ارتباط بوده‌اند. گرچه به نظر می‌رسید، روزنامه نیویورک‌تایمز از ابعاد دیگر این ماجرا پرده برداشته است، اما این دونالد ترامپ جونیور بود که با انتشار برخی از ایمیل‌هایش، رابطه خود با یک وکیل روس را به رسانه‌ها نشان داد. هنوز هم به‌صورت دقیق مشخص نیست که پسر ترامپ به چه دلیل حاضر به انجام این ریسک بزرگ‌شده و محتوای ایمیل‌هایش با این وکیل روسی را منتشر کرده است اما آنچه نزدیکان ترامپ می‌گویند این است که دونالد ترامپ جونیور می‌خواسته خود، این مسائل را روشن سازد تا نیازی به افشاگری‌های بعدی رسانه‌های ضد ترامپ نباشد. این مسئله به حدی مهم بود که جولیان آسانژ نیز پیشنهاد داده بود پسر ترامپ از سایت ویکی لیکس برای انتشار محتوای ایمیل‌هایش استفاده کند و بدین ترتیب پای یکی از بزرگ‌ترین افشاگران تاریخ نیز به این ماجرا باز شد.
پسر بزرگ و داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هم‌زمان با رقابت‌های انتخاباتی با یک وکیل روس دیدار کرده‌اند. این محتوای گزارشی بود که چند روز پیش روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر کرد؛ گزارشی که بمب خبری هفته شد و ابعاد تحقیقات در مورد ارتباط ترامپ با روسیه را بیش‌ازپیش گسترش داد.
بر اساس گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرد، «دونالد جان ترامپ جونیور» در ژوئن 2016، پس‌ازآنکه نامزدی ترامپ از سوی حزب جمهوری‌خواه نهایی شد، به همراه «جارد کوشنر» داماد او، با زنی که به‌عنوان «وکیل دولت روسیه» معرفی‌شده، دیدار کرده‌اند. تنها چند ماه بعدازاین دیدار و در آستانه انتخابات بود که سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» با مدیریت «جولیان آسانژ» ایمیل‌های حزب دموکرات و کلینتون را منتشر کرد.
تیم ترامپ بعد از گزارش نیویورک‌تایمز ابتدا تلاش کرد تا این دیدار را بی‌اهمیت و بی‌ارتباط با انتخابات جلوه دهد. بر اساس بیانیه ابتدایی ترامپ، این دیدار صرفاً باهدف آشنایی و معارفه صورت گرفته است.
اما اتفاقات روزهای آینده و اسنادی که منتشر شد، نشان داد این دیدار چندان هم با انتخابات بی‌ارتباط نبوده و درواقع هدف اصلی این نشست دستیابی به اطلاعاتی بوده که تیم ترامپ تصور می‌کرده می‌تواند کلینتون را در مظان اتهام قرار دهد.
بعد از انتشار گزارش نخست، ابتدا نیویورک‌تایمز و بعد پایگاه «پولیتیکو» جزئیات بیشتری از این دیدار محرمانه در برج «ترامپ» در منهتن نیویورک منتشر کردند.
هر دو گزارش که در آن‌ها به اظهارات چند مقام و منبع آگاه استناد شده بود، این نکته را تائید می‌کرد که ترامپ پسر با یک هدف حاضر به دیدار با این تبعه روس شده است: دستیابی به اطلاعاتی که می‌تواند اعتبار کلینتون را خدشه‌دار کند. واکنش ترامپ جونیور به این گزارش‌ها، تائید دیدار، انکار ارتباط آن به انتخابات و اعلام آمادگی برای حضور در کنگره و توضیح بود. باوجوداینکه دونالد ترامپ جونیور بر این عقیده است که دیدارهایش صرفاً آشنایی با این وکیل بوده و در مورد مسائل انتخاباتی نبوده است، رسانه‌ها بر این عقیده‌اند که او دیدارهایش را برای گرفتن اطلاعاتی از این وکیل روسی برگزار کرده که گمان می‌برده انتشار آن‌ها به‌شدت به نفع کمپین انتخاباتی پدرش خواهد شد. رسانه‌ها گفته بودند که این وکیل روس اطلاعات مخربی درباره کلینتون داشته است و پسر ترامپ به‌همین دلیل مشتاق دیدار با وی بوده است.
«ناتالیا وسلنیتسکایا» وکیل روسی که در مرکز این جنجال قرار داشت، اما بیان کرده بود که «من اطلاعات مخربی در مورد کلینتون نداشتم... اما آن‌ها به‌شدت مشتاق چنین اطلاعاتی بودند.» وسلنیتسکایا گفت ترامپ پسر، کوشنر و «پائول منافورت» مدیر وقت ستاد تبلیغاتی ترامپ تصور می‌کرده‌اند که قرار است در این دیدار اطلاعاتی دریافت کنند که می‌تواند به کلینتون ضربه بزند.
رسانه‌ها بیان کرده‌اند که او حتی پیشنهاد کرده که می‌تواند از طریق یک واسطه این اطلاعات را مستقیماً در اختیار شخص ترامپ قرار دهد. فرزند ترامپ نیز در پاسخ، از این پیشنهاد به‌شدت استقبال کرده و می‌نویسد: «اگر این چیزی که می‌گویی باشد، عاشقش هستم، به‌خصوص اواخر تابستان (موعد انتخابات ریاست‌جمهوری)»
ادامه انتشار اطلاعات در مورد این دیدار و وجود شایعاتی مبنی بر اینکه متن ایمیل‌های ترامپ جونیور و رابط روسی‌اش، به دست رسانه‌ها افتاده، پسر ترامپ را وادار کرد تا شاید به‌عنوان پیش‌دستی، متن ایمیل‌هایی که پیش از دیدار، با گلدستون ردوبدل کرده را منتشر کند. ایمیل‌هایی که نه‌فقط آتش این جنجال را خاموش نکرد، بلکه بیش‌ازپیش بر آن دمید و موجب شد تا ترامپ جونیور به نقض قوانین آمریکا متهم شود و حتی بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات اعلام کند که این ایمیل‌ها و دیدار در برج ترامپ را بررسی می‌کند.

   کاخ سفید در بحران و استیصال
تارنمای پولیتیکو با اشاره به ماجراهای مرتبط با مسئله ارتباط ترامپ با دولت روسیه، نوشت که در پی مصاحبه با تعدادی از مشاوران و مقامات کاخ سفید به این نتیجه رسیده است درحالی‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ماجرای رسوایی اخیر پسرش را از تلویزیون نگاه می‌کند و عصبانی است، مشاوران کاخ سفید نیز در سردرگمی به سر می‌برند. پولیتیکو افزود: کاخ سفید قبلاً جنجال‌هایی را که در ارتباط با روسیه ایجاد می‌شد، کم‌اهمیت جلوه می‌داد اما این بار تبعات دیدار پسر ترامپ با یک وکیل روس را ناچیز ندانسته است. مشاوران کاخ سفید از اینکه توانایی محدودی در کاهش زیان‌های جنجال اخیر دارند، مستأصل مانده‌اند.
پولیتیکو اضافه کرد: یک مشاور ترامپ گفت که کاخ سفید «اساساً مستأصل» مانده است. این شخص که نامش فاش نشده به پولیتیکو گفت که وی روز سه‌شنبه با افرادی در کاخ سفید صحبت کرده است و «هیچ‌کدام از آن‌ها اطلاعی از دیدارهای دونالد ترامپ جونیور نداشتند.» به گفته این شخص، بسیاری از مشاوران کاخ سفید پیش‌ازاین اخبار و جنجال‌های مربوط با روسیه را «توطئه‌های چرند» می‌خواندند اما به جنجال اخیر این‌گونه نگاه نمی‌کنند.
به نوشته این رسانه آمریکایی، ترامپ تا چند روز درباره این قضیه سکوت کرد تا اینکه روز سه‌شنبه گذشته «سارا هاکبی سندرز» معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه کوتاهی از زبان ترامپ گفت: پسرم شخص باکمالاتی است و شفافیت او را می‌ستایم. به گزارش پولیتیکو، این روزها دونالد ترامپ برنامه فشرده‌ای ندارد و اقدامات خاصی انجام نداده است. یک مقام کاخ سفید گفت که ترامپ در این ایام اخبار را از تلویزیون پیگیری می‌کند و بابت مسائل اخیر عصبانی است. یک مقام دیگر کاخ سفید هم، اقدام دونالد ترامپ جونیور برای انتشار ایمیل‌های مرتبط با دیدار وی با وکیل روسی را ساده‌لوحانه خواند. این مقام که نام اوهم اعلام‌نشده است، به پولیتیکو گفت: خبر مربوط به روسیه بدتر و بدتر خواهد شد و از این به بعد دیگر نمی‌توان گفت این «خبر جعلی» است. اشاره وی به صحبت‌های ترامپ است که رسانه‌های مخالف را جعلی و عامل انتشار خبرهای جعلی می‌نامد. همچنین بعضی از مشاوران کاخ سفید به دنبال آن هستند تا بدانند چه کسی خبر دیدار ترامپ جونیور با وکیل روس را منتشر کرده است. این احساس وجود دارد که کسی که جزئیات آن دیدار را درز داده در داخل کاخ سفید است.

   زمینه‌های استیضاح ترامپ فراهم می‌شود؟
تا پیش‌ازاین زمزمه‌هایی که در مورد ارتباط ترامپ و روسیه مطرح بود، حالا ابعاد گسترده‌ای یافته و حتی برخی آن را زمینه‌سازی برای استیضاح ترامپ می‌دانند. به نظر می‌رسد این تازه آغاز جنجال باشد و دردسری که ترامپ پسر برای پدرش ایجاد کرده، ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد. «آدام شیف» نماینده دموکرات و عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: «اطلاعات بسیاری بیشتری ازآنچه به‌صورت عمومی اعلام‌شده، در مورد اقدامات غیرقانونی وجود دارد.» گویا چشم‌انداز انتشار اطلاعات بیشتر، ترامپ جونیور را نگران کرده است. او سه‌شنبه در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت اگر می‌توانست به عقب بازگردد، احتمالاً رفتار متفاوتی داشت.
در همین راستا، کمیته اطلاعات سنای آمریکا به دنبال اسنادی از دونالد ترامپ جونیور است و قصد دارد از وی برای شرکت در جلسه ادای شهادت دعوت به عمل آورد. به گزارش رویترز، به دنبال افشای ایمیل‌های دونالد ترامپ جونیور پسر ارشد رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمایت روسیه از پدرش در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016 میلادی، یک منبع آگاه در سنای آمریکا تأکید کرد: کمیته اطلاعات سنا به دنبال اسنادی از دونالد ترامپ جونیور است و تمایل دارد تا او را برای ادای شهادت دعوت نماید. این منبع آگاه افزود: هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای برگزاری این جلسه شهادت مشخص نشده است و کمیته اطلاعات سنا در روند ارسال درخواست خود برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از پسر ترامپ است. برخی معتقدند که این مسئله در واقع مقدمه‌ای برای استیضاح ترامپ درباره این موضوع است و باید منتظر اقدامات بعدی سنا در این خصوص باقی ماند.

نظرات
آخرین اخبار