راهکار مقابله با مهاجرت از زبان معاون توسعه روستایی رییس جمهور | فراتاب
کد خبر: 6430
تاریخ انتشار: 22 تیر 1396 - 01:58
مبحث اشتغال روستایی اگر مهم تر از اشتغال شهری نباشد کم اهمیت تر از آن نیست و امروز که جمعیت مهاجر در شهرها افزایش یافته و تبعات فراوانی را با خود به همراه داشته است.

به گزارش فراتاب مبحث اشتغال روستایی اگر مهم تر از اشتغال شهری نباشد کم اهمیت تر از آن نیست و امروز که جمعیت مهاجر در شهرها افزایش یافته و تبعات فراوانی را با خود به همراه داشته است، شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین عامل برای ایجاد مهاجرت معکوس می تواند اشتغالزایی در روستاها باشد. در کنار مهاجرت، کمرنگ نقش تولید کننده روستاها در چرخه اقتصاد و رضوی حرکت به سمت مصرف کننده شدن نیز می تواند هشداری جدی برای اقتصاد کشورمان باشد.

اقتصاد روستایی را با سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم دولت یازدهم مطرح کرده و به کند و کاو عملکرد دولت در روستاها پرداختیم. رضوی البته از ارتباط کم میان رسانه ها با این معاونت گله و خرسندی خود را از توجه روزنامه عصر اقتصاد به این حوزه ابراز کرد. مشروح مصاحبه در ادامه می آید.

میراثی که از دولت های قبل در حوزه توسعه روستایی به ویژه بخش اقتصادی روستاها باقیمانده و به دست دولت یازدهم رسید چگونه بود؟

توجه و تمرکز بر تقویت حوزه نرم افزاری روستاها مورد غفلت قرار گرفته و بسیار ناچیز بود. البته در حوزه سخت افزاری پیش از دولتهای نهم و دهم توجه ویژه شده و زیرساختها تقویت شده بود اما در دولت نهم و دهم حتی به حوزه های زیرساختی نیز بی توجهی شد.

تا جایی که دو ردیف اعتباری که به این حوزه اختصاص داشت و صد در صد تخصیص یافته تلقی می شد،  در دولت دهم از بودجه 92 که در سال 91 تدوین شده بود، حذف شد و دولت یازدهم در سال 93 دوباره این ردیف بودجه را اضافه کرد.

امکانات سخت افزاری برای روستاها شامل جاده آب برق گاز مدرسه خانه بهداشت می شود و امکانات نرم افزاری یعنی توان افزایی روستاها از حیث اشتغال جدید و افزایش درآمد خانوارها توسط خود روستاییان از طریق آموزش که رشد اقتصادی در کل کشور را به دنبال داشته باشد.

گام اول ولت یازدهم برای تقویت نرم افزاری در روستاها برداشته شد، حوزه اشتغال، افزایش درامد خانوارها و عدم توجه به مهاجرت روستاییان که موجب حاشیه نشینی در شهرها شده بود. 60درصد حاشیه نشین ها در شهرهای بزرگ مثل تهران ، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز را روستاییان تشکیل می دهند.

دلیل اصلی مهاجرت  روستاییان به شهرها چیست؟

موضوع اشتغال جوانان روستایی و افزایش درآمد خانوار بود. یکی از علل این مهاجرت ها افزایش تحصیلات جوانان روستایی بود که به دنبال آن انتظار و طلب جوان در اشتغال نوع دیگری است.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از مهاجرت شناسایی کرده اید؟

ما در بررسی های خود در سفرهای استانی مشاهده کردیم روستاهایی که دارای  زیرساخت هایی مثل آب و برق و گاز و تلفن هستند، فاقد سکنه شده اند. بنابراین تنها امکانات سخت افزاری برای روستاییان کافی نبوده. بلکه آنها موضوعاتی مثل اشتغال را مهم ترین دلیل مهاجرت خود بیان کردند. اکنون در پاسخ به سوال شما که چه باید کرد باید بگویم که لازم است از برخی کارخانه های تبدیلی مواد تولیدی روستا را به جای شهرک های صنعتی در ورستاها احداث کنیم و این موضوع به نظام برنامه ریزی کشور بازمی گردد. برای مثال 90 درصد محصولات باغی و کشاورزی در روستاها به بار می آید اما فراورده های آنها در کارخانجاتی که کنار شهرهای بزرگ احداث شده، تولید می شود.

در دولت دوازدهم این موضوع را دنبال کردیم که صنایع تبدیلی که خاص روستاها است در خود روستاها یا نواحی صنعتی آن دایر شود. از جمله راهکارهای دیگر ایجاد صنایع جدید و مهمی مانند سنگ های معدنی زینتی و قیمتی و یا گسترش تولیدی لباس های محلی است.

در گام های بعدی موضوع پرداخت وام با کارمزدهای بسیار پایین را اجرا کردیم و به این ترتیب سال گذشته 160هزار شغل از اعتبارات دستگاهها در روستاها ایجاد کردیم.

برای سال جاری با بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی همکاری داشتیم که شخص آقای سعیدی کیا در این زمینه کمک بسیاری به ما کردند.

یک هزار میلیارد تومان وام برای اشتغال روستایی با کارمزد تک رقمی 8درصد در نظر گرفتیم. همچنین به منظور جذب و تسهیل سرمایه گذاری در روستاها میزان آورده سرمایه گذار را در ستاد اقتصاد مقاومتی به 15 تا 20 درصد کاهش دادیم.

این کار از سال 95 آغاز شد و حدود 3هزار شغل از همین محل ایجاد شد و برای سال 95 میزان 12 هزار شغل را از این محل هدفگذاری کرده ایم.

آیا سیاست های جلوگیری از مهاجرت به شهرها که تا کنون اجرا کرده اید، نتیجه داده است؟

برخی روستاها مثل دستجرد شهرستان لالجین استان همدان، روستای محمدآباد شهرستان میامی استان سمنان و روستای سیف الدین شهرستان خمین استان مرکزی از جمله روستاهای مهاجر پذیر کشورند.

مهم ترین ظرفیت های روستاها که برای توسعه اشتغال آن ها شناسایی شده اند کدامند؟

صنایع تبدیلی و صنایع دستی ، فرآوری، معدنی و گردشگری بومی از مسائلی است که به منظور درآمدزایی و اشتغال زایی برای روستاییان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. برای مثال استان مازنداران در نیمه اول فروردین بالای یک میلیون و 200هزار نفر در روز استراحت داشتند.

برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر در سال گذشته نیز به منظور شناسایی و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های روستاها به تجار و سرمایه گذاران بود که قراردادهای خوبی هم در زمینه لباس های محلی منعقد شد.

10 تا 15هزار میلیارد تومان لباس وارداتی قاچاق یا قانونی سالانه در کشور داریم که نشان می دهد بازار پوشاک خوبی داریم و می توانیم رقابت جدی با کشور ترکیه داشته باشیم.

سنگ های زینتی و قیمیتی هم از دیگر صنایع اشتغالزا برای روستاهاست. در دنیا هزار میلیارد دلار گردش مالی سنگ های زینیتی و قیمتی است .

دومین صنعت پردرآمد دنیا بعد از نفت سنگ های زینتی و قیمتی است. ایران پنجمین کشور مصرف کننده در دنیا برای سنگ های زینتی و قیمتی است و نگرانی برای بازار مصرف نداریم. ما در کشورمان فیروزه نیشابور را داریم که بسیار برای کشور درآمد زا است و در کنار آن مشاغلی که مربوط به تراش دادن و ... است در کنار همان روستاها و معادن می تواند توسعه یابد.

برای سال 96 چه تعداد اشتغال در نظر گرفته اید؟ طبق برنامه ششم توسعه سالانه چه تعداد شغل برای روستاییان در سال باید ایجاد شود؟

موافقتنامه ای به ارزش 310 میلیارد تومان هم با بنیاد برکت که زیر مجموعه ستاد اجزایی فرمان امام است، برای اشتغال روستایی سال 96 منعقد شده است.

از محل هم افزایی با ینیاد مستضعفان و بنیاد برکت برای سال 96 تعداد 280 هزار تا 300هزار شغل ایجاد خواهیم کرد. طبق برنامه ششم موظف به ایجاد سالانه 384 هزار شغل در روستاها هستیم که امیدواریم تا پایان برنامه بیش از آنچه مصوبه مجلس است شغل ایجاد کنیم. این اقدامات و امتیازات در بحث سرمایه گذاری هم در نظر گرفته شده است. برای مثال آموزش و مشاوره های رایگان برای سرمایه گذاری و پرداخت وام با نرخ کم از جمله موضوعاتی بود که برای تسهیل سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

یکی از برنامه های دولت در راستای ایجاد اشتغال در روستاها تشکیل شرکت های تعاونی روستایی در روستاهای با بیش از 200 خانوار است و اهالی این روستاها با 10 درصد آورده می توانند 90 درصد تسهیلات بدون بهره دریافت کنند.

سال گذشته این طرح در روستاهای خاش و نهبندان از توابع استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اجرا شد.

امسال نیز با همکاری بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت چهار هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که برای افرادی که تمایل به ایجاد اشتغال روستایی داشته باشند با نرخ تنها هشت درصد پرداخت می شود.

همچنین ردیف اعتباری ویژه 2 هزار و 500 میلیارد ریالی برای معاونت روستایی در بودجه 96 در نظر گرفته شده است که این ردیف اعتباری ویژه نیز در راستای محرومیت زدایی از روستاها هزینه می شود.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار