ورود پنجمین گروه نظامیان ترکیه‌ای به دوحه | فراتاب
کد خبر: 6428
تاریخ انتشار: 21 تیر 1396 - 19:25
وزارت دفاع قطر اعلام کرد که سری پنجم نیروهای ترکیه‌ای به قطر رسیدند. این اقدام نشان دهنده ادامه پافشاری قطر بر موضعش در رد خواسته‌های کشورهای تحریم کننده از جمله بستن پایگاه ترکیه در قطر است.

 

فراتاب - گروه بین الملل: به گزارش روزنامه مستقل رأی الیوم، در بیانیه وزارت دفاع قطر آمده است که سری پنجم نیروهای ترکیه‌ای به نیروهای موجود در پادگان «کتیبه بن زیاد الآلیه» در دوحه پیوستند. این نیروها در راستای همکاری نظامی مشترک مأموریت آموزشی خود را آغاز کرده‌اند.

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین برای آشتی با دوحه خواهان بستن پایگاه ترکیه در قطر شده‌اند. پارلمان ترکیه هفتم ژوئیه پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به دولت اجازه استقرار نیروهای مسلح ترکیه در خاک قطر را می‌دهد. خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که این اقدام احتمالا به موجب پروتکلی که میان دو طرف در دوم دسامبر ۲۰۱۵ امضا شده بود، اتخاذ شده باشد. تصویب این پروتکل براساس بندهای توافق‌نامه همکاری امنیتی که ۲۵ دسامبر بین وزارت کشور ترکیه و قطر امضا شده، صورت گرفته است. این پروتکل با هدف مشخص کردن اصول و چارچوب همکاری بین فرماندهی نیروهای ژاندارمری ترکیه و نیروهای امنیت داخلی قطر و برنامه‌ریزی و فعالیت‌های آموزشی و هماهنگی میان دو طرف صورت می‌گیرد.

دو کشور در چارچوب پروتکل مذکور در زمینه‌های زیر فعالیت دارند: بازدید از یگان‌ها، مقرها و نهادها، آموزش متقابل دو طرف در مراکز آموزشی، آموزش در زمینه امنیت داخلی، مبارزه با قاچاق و جنایت‌های سازمان یافته، آموزش‌های ویژه پلیس نظامی و تخصیص تیم‌های آموزشی، آموزش مأموریت‌های محول شده به یگان‌ها، مقرها و نهادهای دو طرف، دوره‌های متقابل در مراکز آموزشی، همکاری متقابل درباره تجهیزات، همکاری فنی و تبادل اطلاعات و مهارت، ارائه خدمات مشورتی با هدف انتقال اطلاعات درباره موضوع فنی و لجستیکی و اعزام نظامیان وابسته به ارتش ترکیه.

نظرات
آخرین اخبار