کرد های عراق ایران را متحد خود می دانند | فراتاب
کد خبر: 6422
تاریخ انتشار: 19 تیر 1396 - 21:01
در ماه های اخیر بحث ها در مورد برگزاری همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق بیش از پیش از سوی رهبران این منطقه مطرح شده است. از سویی دیگر نگرانی های بسیاری در مورد سرنوشت این منطقه در صورت استقلال و بحث های مرتبط با امنیت و تاثیراتی که بر منطقه می گ

در ماه های اخیر بحث ها در مورد برگزاری همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق بیش از پیش از سوی رهبران این منطقه مطرح شده است. از سویی دیگر نگرانی های بسیاری در مورد سرنوشت این منطقه در صورت استقلال و بحث های مرتبط با امنیت و تاثیراتی که بر منطقه می گذارد به وجود آمده است. از نظر اقتصادی نیز شک و تردید های زیادی در مورد چگونگی ترانزیت کالا و به خصوص نفت این منطقه در میان کارشناسان اقتصادی وجود دارد. این کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به جغرافیای منطقه کردستان عراق و محصور بودن این کشور بین کشورهای ایران، عراق و ترکیه این منطقه در صورت استقلال، این منطقه برای صادرات نفت و واردات محصولات مورد نیاز خود با مشکل مواجه خواهد شد. از سویی دیگر به نظر نمی رسد که کشورهای منطقه به خصوص ترکیه و عراق چندان روی خوشی به استقلال کردستان عراق نشان دهند. این مسئله در خصوص عراق که با استقلال کردستان منابع نفتی خود را در شمال کشور از دست خواهد داد بیش از همه صدق می کند. در این زمینه گفت و گویی با هاشم کَرَمی کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه گرمیان اقلیم کردستان عراق انجام داده ایم و نظر وی را در مورد استقلال این منطقه و آینده آن جویا شده ایم. در عین حال متذکر می شویم که نظرات بیان شده زیر صرفا دیدگاه های آقای کرمی بوده و الزاما نقل آنها موضع گیری روزنامه عصراقتصاد نمی باشد.

در ماه های اخیر شاهد این بوده ایم که رهبران اقلیم کردستان عراق تقاضای خود را برای برگزاری همه پرسی استقلال با صراحت بیشتری مطرح کرده اند. به طور کلی استقلال کردستان چه تاثیری در منطقه و عراق خواهد گذاشت ؟

استقلال اقلیم کردستان از عراق به معنای بازتعریف روابط بین بازیگران منطقه ای و تعریف جایگاه بازیگر جدید است. با توجه به اینکه کشورهای منطقه نیز دارای مناطق همسایه کردنشین با اقلیم کردستان هستند، نگران الگوبرداری جمعیت کردی خود از کردهای عراق هستند. از طرفی با تجزیه عراق به دو قسمت کردستان و عراق عرب، ممکن است اعراب سنی نیز در همین مسیر گام برداشته و منطقه بصورت دومینویی با تلاش هایی جهت تشکیل دولت های جدید مواجه گردد. به نظر می رسد اظهارات مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان مبنی بر غیر الزامی بودن استقلال بلافاصله پس از رفراندم به معنی درک این نگرانی همسایگان است. در واقع اقلیم کردستان بدین ترتیب می خواهد حسن نیت خود را نشان داده و به کشورهای منطقه نیز فرصت بدهد تا تدابیر سیاسی و امنیتی لازم را برای روز استقلال کردستان از عراق را بیاندیشند

 ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید داشته است. در صورت استقلال کردستان عراق، این منطقه چه موضعی باید در مقابل ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای داشته باشد ؟

روابط کردهای عراق با حکومتهای مختلف ایران در بیشتر مواقع دوستانه بوده است تا جایی که ایران در نظر کردهای عراق همیشه به عنوان متحد و دوست نگریسته شده است. در برهه های مهم تاریخ معاصر نیز شاهد هستیم هر جا که این همکاری و اتحاد وجود داشته به نفع طرفین بوده است و بالعکس. از طرفی ایران بنا به پیوندهای مذهبی و قومی با هر دو قسمت کردنشین و عرب نشین عراق، نمی تواند به آسانی یکی را به نفع دیگری کنار بگذارد. در نتیجه بر این باورم اگر چه ایران تمایل شدیدی به باقی ماندن اقلیم کردستان در داخل عراق دارد اما در صورت استقلال کردستان عراق پس از مدتی روابط جدیدی با آن تعریف خواهد کرد تا منافع ایران در آن منطقه جغرافیایی که بسیار مهم هم هست حفظ شود.

از نظر اقتصادی، کردستان عراق چه نقاط قوتی برای خود متصور است؟ 

اقلیم کردستان عراق دارای منابع آبی و نفتی بسیار زیادی است و در صورتی که کردهای بتوانند از آن استفاده بهینه را به عمل آورند، می تواند آن را به کشوری ثروتمند تبدیل کند. سرچشمه های اصلی رود دجله که همان زاب بزرگ و زاب کوچک هستند و شاخه اصلی این رود تماما در مناطق کردنشین عراق است و این موقعیت بالادستی یکی از مهمترین نقاط قوت کردستان عراق است که در موقع لزوم می تواند برای فروش نفت در برابر تامین آب از آن در برابر بغداد استفاده نماید.

بزرگترین نقطه ضعف کردستان عراق را محصور بودن این منطقه بین سه کشور ایران، ترکیه و عراق می دانند. آیا کردستان می تواند از نظر سیاسی با این کشورها به روابطی متوازن دست پیدا کند؟

با توجه به تجربه مثبت روابطی که اقلیم کردستان عراق از ابتدای تأسیس در 1991 با کشورهای منطقه و بخصوص با ایران داشته است، اتفاقا این نقطه ضعف می تواند به نقطه عطف روابط دوستانه تر و پیوندهای نزدیکتر اقلیم کردستان با همسایگان تبدیل گردد. کردهای عراق به خوبی به این نقطه ضعف آگاه هستند و درصدد بوده و هستند که با ایجادمنافع در کردستان برای دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی، به سوی وابستگی متقابل و روابط سیاسی متوازن دست یابند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
ساسان
| |
2017-07-18 23:07:34
کردها ایرانی هستند و همگی باید این تکه های پاره پاره دوباره با هم متحد و بسمت ایران بزرگ پیش برویم.
آخرین اخبار