کد خبر: 642
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1394 - 10:59
تازه های نشر:
مجموعه دفترهای شعر شیرکو بیکس برای نخستین بار در ایران از سوی انتشارات آریوحان منتشر و روانه بازار کتاب شد.

فراتاب – سرویس ادبی: شیرکو بیکس (1940-2013م) ملقب به امپراتور شعر دنیا، از نام­ آشناترین شاعران معاصر کُرد می­ باشد که اشعار وی به زبان­های مختلف دنیا ترجمه و منتشر شده ­اند. در ایران نیز برخی از گزیده اشعار و دفاتر شعری وی از سوی شاعران و مترجمان ادبی کُرد و غیرکُرد به فارسی ترجمه و منتشر شده ­اند. اما مجموعه کامل دفترهای شعر او که قریب به 50 اثر شعری می­ شوند تا کنون فقط در اقلیم کردستان عراق و برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد به طور منظم به زبان اصلی انتشار یافته بودند. اسفندماه امسال انتشارات آریوحان با انتشار 8 جلد از مجموعه اشعار شیرکو بیکس به زبان کردی، در دنیای نشر ایران نخستین گام را در این راستا برداشت.

آقای رئوف ملایی سرپرست پروژه چاپ و انتشار دفترهای شعری شیرکو بیکس در این باره گفت: «چاپ تمامی آثار شیرکو بیکس به زبان اصلی برای اولین بار با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران انجام می ­شود» و در ادامه افزود: «اجازه چنین فعالیتی از سوی خانواده شاعر نیز به انتشارات و شخص بنده بعنوان سرپرست پروژه واگذار شده است.» بنابر اظهارات آقای ملایی این پروژه، چاپ و نشر مجموعه کامل اشعار شیرکو بیکس در 42 جلد را شامل می­شود که تا کنون 8 مجلد آن به چاپ رسیده و از روز بیست و چهارم اسفندماه توزیع آن در سراسر کشور آغاز شده است. در مورد روند چاپ سایر آثار نیز افزودند، تا پایان فروردین ماه سال 95 بقیه جلدهای این مجموعه انتشار می­یابد.

مجموعه 8 جلدی منتشر شده دفترهای شعر: ئێستا کچێك نیشتمانمە (اکنون دختری موطن من است)، زێ و زنە (دریا و جلگه)، کەشکۆڵی پێشمەرگە (کشکول پیشمرگ)، تۆ ئەتوانی بە قومێ ماچ بمخەیتەوە هەڵقوڵین (می­توانی با جرعه­یی بوسه­ خروشانم کنی)، ئاوێنە بچکۆلەکان (آیینه­های کوچک)، ئەسپێک لە پەڕەی گوڵاڵە (اسبی از گلبرگ شقایق)، دەربەندی پەپوولە (دربندِ پروانه) و تەون (بافتنی) را شامل می­شود که در شمارگان هر جلد هزار نسخه منتشر شده­اند. قیمت مجموعه 42 جلدی دفترها که در قالب یک دوره کامل عرضه می­شوند 440 هزار تومان می­باشد.

نظرات
آخرین اخبار