عربستان، حامی اصلی افراطگرایی در بریتانیا | فراتاب
کد خبر: 6414
تاریخ انتشار: 17 تیر 1396 - 21:30
یک موسسه تحقیقاتی در بریتانیا با قاطعیت عربستان سعودی را اصلی‌ترین مروج اسلام‌گرایی افراطی در این کشور معرفی کرده است.

به گزارش یورونیوز به نقل از روزنامه گاردین براساس تحقیقات موسسه هنری جکسون ( Henry Jackson Society) اسلامگرایی افراطی در بریتانیا باعث گسترش تروریسم در این کشور است. این موسسه با توجه به تحقیقاتش اعلام کرده که میان دریافت کمک‎های مالی خارجی به سازمان‌های اسلامی، سخنرانی‌های نفرت‌انگیز و گروه‌های جهادی مروج خشونت ارتباطی آشکار وجود دارد.

تام ویلسون (Tom Wilson) از پژوهشگران «مرکز مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم» ونویسنده این گزارش می‌گوید:"عربستان سعودی بی‌تردید باید در صدر فهرست حمایت از افراط‌گرایی قرار گیرد."

این موسسه از دولت بریتانیا خواسته منابع خارجی تامین مالی موسسات و نهادهای مذهبی نیازمند کمک‌های مالی را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش روزنامه گاردین برآوردها در سال ۲۰۰۷ حاکی از آن بود که عربستان سعودی سالانه حداقل دو میلیارد دلار برای ترویج وهابیگری در سراسر جهان هزینه می‌کند. این رقم تا سال ۲۰۱۵ به دو برابر رسیده است. بر همین اساس در سال ۲۰۰۷ تعداد مساجد وابسته به جریان سلفی‌گری و وهابی‌گری ۶۸ مورد گزارش شده است. این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۱۴ به ۱۱۰ مسجد که ظرفیت گردآوری حدود ۴۵ هزار عضو وفادار را داشته است، افزایش یافته است.

دولت بریتانیا گزارش دیگری در سال ۲۰۱۵ درباره سازمان‌های جهادی بریتانیا انجام داده است. گفته می‌شود این تحقیق به دلیل حساسیت بالای اطلاعات مرتبط با عربستان سعودی اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا که در جریان دیدار دو ماه پیش خود از عربستان روابط سیاسی و اقتصادی لندن با ریاض را برای کشورش بسیار ضروری و حیاتی خوانده بود. مِی با این اتهام روبرواست که مانع از انتشار این گزارش(مرتبط با کمک‌های مالی به گروه های افراطی در بریتانیا) شده است.

در همین ارتباط دن جرویس (Dan Jarvis) نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا با ابراز نگرانی از ارتباط میان عربستان سعودی و حمایت مالی از افراطی‌گری، از دولت خواسته که نتایج این گزارش را منتشر کند.

به باور برخی تحلیلگران انتشار نتایج تحقیقاتی از این دست باعث تغییراتی در روابط لندن و ریاض خواهد شد. زیرا به گزارش الجزیره، عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری بریتانیا در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و این کشور در سال ۲۰۱۵ بیش از هشت میلیارد کالا و خدمات به عربستان سعودی صادر کرده است. این درحالی است که مخالفان دولت بر اولویت امنیت داخلی به جای تجارت تاکید دارند.

نتایج این تحقیق در زمان حساسی منتشر می‌شود. در آستانه نشست روز چهارشنبه وزیران خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر در قاهره که برای گفت‌وگو بر سر بحران قطر و این چهار کشور با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم»، طی هفته‌های گذشته تلاش کرده‌اند این کشور را به انزوا بکشانند.

جدا از بریتانیا، عربستان از متحدان نزدیک ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه هم محسوب می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین دیدار خود از ریاض یک توافق تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری امضا کرد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار