سه نیروگاه برای روزهای پیک مصرف | فراتاب
کد خبر: 6413
تاریخ انتشار: 17 تیر 1396 - 21:28
وزارت نیرو اگر بتواند برای دوسه روز آینده که هوا ممکن است تا 4 درجه گرمتر شود دستکم سه نیروگاه هزار مگاواتی بسازد می توان امیدوار بود که در روز های آتی ، کشور شاهد قطعی برق نباشد!

وزارت نیرو اگر بتواند برای دوسه روز آینده که هوا ممکن است تا 4 درجه گرمتر شود دستکم سه نیروگاه هزار مگاواتی بسازد می توان امیدوار بود که در روز های آتی ، کشور شاهد قطعی برق نباشد!این تقاضا اگرچه بسیار غیر عادی به نظر می رسد ولی گویا در کشور ما تنها راهکارها همین است که همگی چشم بر وضعیت موجود و اعجاب آور مصرف بی رویه و بی حساب و کتاب برق ببندند و فقط تولید کنند ومصرف کنند.

روز چهارشنبه گذشته شرکت توانیر با صدور اطلاعیه ای از مصرف فوق العاده بالای برق  و گذشتن رقم پیک مصرف از مرز 55 هزارمگاوات برای نخستین بار در صنعت برق این روز ها ، همه را شگفت زده کرد.در این اطلاعیه آمده است : "با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم در همه بخش‌های کشور، طی روزهای اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه مصرف برق در کشور شدیم، به‌نحوی که طی روز جاری (چهارشنبه 14 تیرماه 96) رکورد بی‌سابقه 55 هزار و 400 مگاوات که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد را نشان می‌دهد به ثبت رسید. در چنین شرایطی برای جلوگیری از بروز خاموشی، بخصوص در استان‌های گرمسیر کشور، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.

بدینوسیله از عموم هموطنان و مشترکین گرامی در تمامی بخش‌ها تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23) کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری نمایند.

همچنین در این اطلاعیه از همه مردم خواسته شده است راهکارهایی ساده برای کاهش مصرف برق را به کار بندند.این راهکارها عبارت است از:· در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود،·  دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود،هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی به‌طور همزمان به‌ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود،·خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز مدنظر قرار گیرد و

شرایط آماری مصرف برق در روز های یاد شده باعث شد  پنجشنبه شب گذشته آرش کردی مدیر ععامل شرکت توانیر در برنامه زنده تلویزیونی از رکورد بی سابقه در مصرف برق در روز چهارشنبه خبر بدهد.

مدیرعامل توانیر  در این خصوص گفت: پیک مصرف برق کشور در روز یاد شده  یک رکورد بی‌سابقه را در تاریخ صنعت برق شکست و به رقم هشداردهنده 55 هزارمگاوات رسید.

کردی همچنین اضافه کرد: پیک مصرف برق کشور امروز یک رکورد بی‌سابقه را در تاریخ صنعت برق شکست و به رقم هشداردهنده 55 هزارمگاوات رسید.

پاون در این زمینه از قول این مقام مسئول نوشت : با توجه به گرم شدن هوای کشور در روز مذکور پیک مصرف برق به طرز بی‌سابقه‌ای بالا رفت و به حدود 55 هزار مگاوات رسید.

وی افزود: ثبت این رکورد برای صنعت برق کشور در طول تاریخ این صنعت بی سابقه بوده و تداوم آن در روزهای آتی می‌تواند برای این صنعت مشکل زا باشد.

وی تأکید کرد: متاسفانه با وقوع این پیک برق، بدترین سناریوی پیش‌بینی شده برای وزارت نیرو به‌وقوع پیوسته و انتظار می‌رود در صورت گرم‌تر شدن هوا این روند نیز تداوم یابد.

وی تصریح کرد: شرایط کنونی برای صنعت، یک شرایط ریسک‌پذیر است و امیدواریم مردم عزیز با همکاری خود با این صنعت مانع از افزایش بیشتر پیک و ایجاد محدودیت‌های اجباری از سوی وزارت نیرو برای خاموشی شوند.

وی ادامه داد: تداوم این وضعیت باعث خواهد شد تا در این ایام مناطق گرمسیری کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و از مردم می‌خواهیم برای رفاه حال هموطنان عزیز این مناطق، میزان مصرف برق خود را به‌ویژه در ساعات اوج 12 تا 16 بعد از ظهر و 21 تا 23 شب پایین بیاورند.

وی گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد در روزهای آتی تابستان دمای هوا به طور متوسط حدود 1.5 درجه در کشور بالا خواهد رفت و ما می‌بایست خود را برای این شرایط آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمده مصرف برق در روزهای اخیر مربوط به بخش‌های غیرمولد بوده است، گفت: با تعدادی زیادی از صنایع سنگین جهت کاهش فعالیت خود در زمان پرباری هماهنگ شده، اما چیزی که مشاهده می‌شود این است که عمده مصرف مربوط به بخش خانگی و عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این روزها بخش‌های تجاری، خانگی و ادارات دولتی با صنعت برق نهایت همکاری را داشته و با توجه به توصیه‌های توانیر در مدیریت مصرف برق، بویژه در این روزهای حساس، یاریگر ما باشند.

وی در پایان به مردم اطمینان خاطر داد: پرسنل صنعت برق لحظه به لحظه و به صورت شبانه روز در حال آماده باش و رصد شبکه برق کشور هستند با اینحال مدیریت درست و به موقع شبکه و کمک به پایداری آن بدون همکاری مردم عزیز در سراسر کشور مقدور نخواهد بود.

در این حال یک کارشناس هواشناسی نیز با تاکید بر اینکه پیش بینی ها نشان می دهد روند افزایشی دمای هوا تا روز سه شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، گفت:هفته آینده به طور میانگین در تمام مناطق کشور روند افزایش 3 تا 4 درجه دمای هوا پیش بینی می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: با توجه به نقشه‌های دریافتی، به جز مناطق شمالی، برای بقیه مناطق کشور روند افزایشی 3 تا 4 درجه را پیش بینی می‌شود که این افزایش دما در مناطق جنوبی شدیدتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: روند کاهش دما در مناطق شمالی کشور چندان محسوس نخواهد بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دمای اغلب مناطق کشور از مردم خواست تا آب وبرق را منطقی و درست مصرف کنند.

 وی در عین حال تصریح کرد: روند افزایش دما تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت و سپس به طور میانگین به همان میزانی که دما در طول هفته افزایش یافته است، روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

برپایه این گزارش، بررسی‌ها نشانگر آن است که به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، بین 500 تا 700 مگاوات به میزان مصرف برق افزوده می‌شود.

بنابراین با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، صنعت برق در هفته آینده نیازمند یاری بیشتر هموطنان خواهد بود.

بر این اساس گفته آغاز این مطلب پر بیراه نخواهد بود چون به نظر می رسد اگر در الگوهای مصرف برق در کشور یک بازنگری جدی و اساسی صورت نگیرد چاره ای نیست جز احداث نیروگاه و این احداث البته در بازه زمانی دو سه روز آینده بیشتر به یک شوخی و طنز نزدیک است.اما مشکل تنها در اصلاح الگوی مصرف نیست.پرسش اصلی در این جاست که چرا مدیریت کلان صنعت تولید برق در کشور چنین جای خالی ای را از پیش در نظر نمی گیرد؟ چرا ده ها سال است که به محض گرم تر شدن هوا با مشکلی روبرو می شویم که تا پیش ازآن می توانسنیم بدون حدس و گمان به آن پی ببریم؟اگر مشکل در احداث واحدهای تولید برق است و پولی در کیسه نیست چرا همین موضوع رسما گفته نمی شود؟اگر راندمان نیروگاه ها پایین است ، اگر تاسیسات تولید و انتقال نیروی الکتریکی کهنه و فرسوده هستند ، اگر استراتژی درستی برای مدیریت شبکه های برق کشور وجود ندارد و اگر ......چرا موضوع یک بار برای همیشه مطرح نمی شود؟ پیش از این در روزهای گذشته طی مطلبی به این موضوع پرداختیم که اساس به نظر می رسد در عین مشکلات بزرگی که در عرصه صنعت برق کشور موجود است باید در مدیریت ها هم یک تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

همین چندی پیش حمید چیت چیان در مراسم افتتاح فاز اول تصفيه خانه فاضلاب شهر پرديس از افزایش 10 درصدص مصرف برق در ایام پیک تابستان خبر داد.

وزير نيرو در این خصوص  گفت: به دليل افزايش دماي هوا در برخي شهرهاي کشور ميزان مصرف برق از پيک تابستان گذشته تاکنون، 10 درصد افزايش داشته است، اميدواريم مردم چونان سال هاي گذشته با مديريت در مصرف برق، وزارت نيرو را در خدمات رساني بهتر ياري کنند.

وی  با اشاره به اينکه تامين منابع مالي براي پروژه هاي صنعت آب و برق از مهم ترين اولويت هاي وزارت نيرو در دولت دوازدهم است، اظهار داشت: فناوري هاي صنعت آب و برق، شرکت هاي سازنده تجهيزات، پيمانکاران و مشاوران صاحب صلاحيت و دانش فني لازم در کشور موجود است و تامين منابع مالي مي تواند جهشي را در صنعت آب و برق کشور به ارمغان بياورد.

وي با بين اينکه اگر بخواهيم در ارتقاي سطح خدمات ارائه شده به مردم شاهد جهش قابل توجهي باشيم، نبايد فقط به منابع دولتي که روز بروز در حال کاهش است متکي باشيم، گفت: استفاده از سرمايه بخش خصوصي داخلي و طرح هاي فاينانس خارجي و سرمايه گذاري هاي اين بخش مي تواند سريع تر ما را به اهدافمان برساند.

وي ادامه داد: لازمه اين کار اين است که خودِ آن فعاليت جوابگوي بازپرداخت اقساط اين سرمايه گذاري ها باشد.

وي در خصوص گذر از پيک مصرف تابستان تصريح کرد: از پيک سال گذشته تا امسال حدود 2 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شده است، علاوه بر آن برنامه ريزي هاي گسترده اي براي مديريت بار و مديريت مصرف انجام شده  تا در چند روزي که احتمال وقوع پيک بيشتر وجود دارد بتوانيم مصارف صنعتي، کشاورزي و عمومي برق را کاهش داده و خطر خاموشي را پشت سر بگذاريم.

وزير نيرو با اشاره به مجموعه کارهايي که انجام شده است اظهار اميدواري کرد تابستان امسال نيز همچون سال هاي گذشته بدون خاموشي سپري شود.

چيت چيان ادامه داد: اگر بخواهيم 10 درصد افزايش مصرف برق را از طريق نيروگاه هاي جديد تامين کنيم مي بايست از تابستان گذشته تا تابستان امسال 7هزار و 600 مگاوات نيروگاه جديد احداث مي کرديم و نيازمند منابع مالي زيادي بوديم در حاليکه ما با احداث 2 هزار مگاوات نيروگاه جديد توانستيم اين کمبود را جبران کنيم.

اما اینک پرسش این است که پس چرا این کمبود جبران نشده است؟اگر جبران شده بود چرا باید مدیر عامل توانیر به مردم هشدار بدهد که قطعی برق در یک قدمی است؟

شکی نیست که نیروگاه سازی در کشور در حال حاضر اصلا مقرون به صرفه نیست.از سوی دیگر با حجم عمده ای از کارخانجات و کارگاه های متروک و بیکار و به اصطلاح خوابیده طرفیم که اگر امیدوار به راه اندازی مجدد آن داشته باشیم آنوقت باز هم با ناامیدی در برق رسانی به آنها مواجه خواهیم شد.ساخت و ساز ساختمان ها و برج های شهرها هم که خود مزیدی برعلتند.

از دیگر سو باید پرسید تکلیف فرسودگی شبکه های توزیع و انتقال چه می شود.تسنیم در این خصوص می نویسد: تأسیسات و خطوط توزیع فرسوده که بخشی از شبکه توزیع برق شهرهای کشور را تشکیل می دهد، در این روزها که بار مصرف بالای برق بر شبکه توزیع  که گاهی فراتر از ظرفیت این خطوط است، بروز اشکالات فنی را در این تأسیسات افزایش داده که این موضوع قطعی های پراکنده برق را به دنبال داشته است.

این خبرگزاری همچنین خبر می دهد در هفته ای که گذشت در سه نقطه کشور آتش سوزی هایی مرتبط با صنعت برق رخ داد که یک مورد آتش گرفتن ترانس برق بر اثر دمای بالای هوا، یک مورد آتش گرفتن درخت بر اثر اتصال کابل برق و مورد سوم آتش سوزی اتاق کنترل یک نیروگاه بر اثر نقص فنی بود.

بر این اساس به نظر می رسد با این شیوه مدیریتی چاره ای نیست جز همان پیشنهاد آغازین که وزرات نیرو طی چند روز آینده دستکم سه نیروگاه یک هزار مگاواتی جدید به شبکه سراسری برق متصل کند.هرچند این شوخی کودکانه باشد.یا دستکم می توان گفت در همین دوسه روز آینده کشور به سه نیروگاه تولید برق جدید نیاز دارد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار