کد خبر: 6410
تاریخ انتشار: 17 تیر 1396 - 17:42
محسن نوری
آنچه‌ امروز در خاورمیانه ی پر آشوب می گذرد و تحولاتی که از پی هم معادلات قدرت را در این منطقه ی پر آشوب پیچده تر می سازد برای ما بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت و تمرکز تمام تحرکات و تحولات را رصد کنیم تا بهترین تصمیمات را بگیریم.

 

فراتاب - گروه سیاسی: آنچه‌ امروز در خاورمیانه ی پر آشوب می گذرد و تحولاتی که از پی هم معادلات قدرت را در این منطقه ی پر آشوب پیچده تر می سازد برای ما بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت و تمرکز تمام تحرکات و تحولات را رصد کنیم تا بهترین تصمیمات را در جهت حفظ و افزایش منافع ملی به کار ببریم بر خلاف منطق رئالیسم که حوزه داخلی را منفک از حوزه و روابط خارجی دولت ها می داند. آنچه منجر به توان و قدرت یک دولت در عرصه خارجی است همسویی و یکپارچگی سیاست داخلی و خارجی است و همچنانکه گفته شده «سیاست خارجی، ادامه سیاست خارجی است.»

 به عبارت دیگر اختلاف در عرصه ی داخلی تاثیر مستقیم بر تعاملات و رفتار دولت ها روابط خود با سایر کشور ها و تحولات پیرامونی خود دارد. سفر ترامپ به عربستان آبستن حوادثی نظیر تحریم قطر توسط متحدان عربستان حوادث تروریستی در تهران و متعاقب آن حمله ی موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش در دیرالزور بود که نشان از حساس شدن شرایط در منطقه دارد. انتخابات ۹۶ نشان از اقبال مردمی برای استمرار سیاست های دولت روحانی در حوزه داخلی و خارجی خبر می دهد ۲۴ میلیون رأی در جهت هدایت کشور به سمت عقلانیت و پرهیز از افراطی گری دولت روحانی را دل گرم به پشتوانه ی مردمی درجهت تحقق وعده های خود ساخت اما هنوز مراسم تنفیذ و تحلیف دولت دوم روحانی برگزار نشده که مخالفان او شمشیر را از رو بسته و از هر فرصتی درجهت تضعیف دولت او بر آمده اند.

  اگر کارویژه  مناسک سیاسی همچون روز قدس ، ۱۳ آبان ، ۲۲ بهمن را نمایشی برای نشان وحدت مردم در برابر دشمن خارجی و اعلام همبستگی با ملت های مظلوم مسلمان  بدون در نظرگرفتن سلایق سیاسی و جناحی بدانیم، اما امروز استحاله ماهیت سابق امری اجتناب ناپذیر در فضای سیاسی کشور شده  فضایی که برای عقده گشایی هایی سیاسی و انتقاد های تند و گزنده به مسئولین کشور خود نمایی می کند. امروز دیگر در تظاهرات ها صرفا شعار مرگ برای دشمن مستکبر و صهیونسیت نیست بلکه مرگ بر مخالف فکری و جناحی تبدیل به  سرود و نوایی عادی  شده اگرچه نقد و انتقاد و آزادی برای بیان آن از مسئولین بسیار امری پسندیده است اما آیا می توان امتیاز نقد (بخوانید توهین و هتک حرمت) از سران نظام را امتیاز ویژه ی یک عده قلیل دانست؟  آنچه در چند روز اخیر فضای سیاسی کشور را ملتهب ساخت و  فضای وحدت بخش پسا انتخاباتی را شکننده کرد و قطعاً تاثیرات منفی در عملکرد دولت برای تحقق وعده هایش خواهد داشت.

مهمتر از آن در فضای پر آشوب امروز خاورمیانه با تحولات اخیر که ذکر شد انسجام داخلی و پرهیز از انشقاق و ایجاد دو دستگی  مهمترین عامل در پیش برد اهدف و تحقق منافع ملی مان در منطقه بوده است لذا هرچه فضای داخلی تنش زا و منازعه میان نخبگان سیاسی افزایش یابد کشور از رقابت های شدید منطقه ای در جهت حفظ و گشترش منافع ملی خود عقب خواهد ماند و در این بین منافع ملی ما قربانی شده و به تعبیر منطق رئالیسم خودیاری در فضای تخاصم در یک نظم  مبتنی بر موازنه و بازدارندگی محقق نخواهد شد.

 

محسن نوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار