کد خبر: 641
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1394 - 08:38
همزمان با مذاکرات صلح سوریه در ژنو
در بیانیه پایانی این نشست آمده است که آینده سوریه متعلق به همه مردم سوریه است و این سیستم فدرالیته دموکراتیک است که می تواند چنین چیزی را محقق کند و هدف از تشکیل حکومت فدرالی در شمال سوریه، محقق کردن ایجاد اتحاد دموکراتیک در خاورمیانه است.

فراتاب - وفا ولی زاده: کردها در نشستی که با حضور بیش از 200 تن از چهره های کرد در منطقه «رمیلان» در مرز ترکیه، سوریه و عراق برگزار شد،در مناطق شمال سوریه از جمله «کوبانی»، «عفرین» و «الجزیره» که کردها از آن با عنوان «روژاوا» یاد می کنند، پس از رأی گیری از تشکیل حکومت فدرال کردستان سوریه موسوم به «حکومت روژاوا- شمال سوریه» خبر دادند. در این نشست نمایندگان گروه هایی چون کُرد، ارمنی، سریانی، ترکمن، عرب و چرکس همراه با نمایندگان اقلیت های مذهبی حضور داشتند. همچنین نمایندگان احزابی چون 'حزب دموکرات کُردستان سوریه، الوحده والپارتی' که از گروه های نزدیک به حزب دموکرات کُردستان عراق محسوب می شوند دراین گردهمایی شرکت داشتند.

براساس این سیستم سیاسی جدید، فدراسیون روژاوا وشمال سوریه شامل کانتون های سه گانه جزیره، کوبانی وعفرین بوده وهمچنین مناطق خودمختاری چون تل ابیض، الشدادی وشهبا نیز به این فدراسیون خواهند پیوست. همچنین دراین سیستم هریک ازکانتون ها ومناطق خودمختار برپایه سیستم 'خودمدیریت دموکراتی' استقلال خود را کماکان حفظ کرده وشبکه ای ازکمون های اداره این مناطق را برعهده خواهند داشت.
منطقه شهبا عبارت است ازشهرهای وروستاهای تابعه چهار شهرستان منبج، باب، جرابلس و عزاز در شمال استان حلب. در بیانیه پایانی این نشست آمده است که آینده سوریه متعلق به همه مردم سوریه است و این سیستم فدرالیته دموکراتیک است که می تواند چنین چیزی را محقق کند.

این بیانیه ادامه می دهد: هدف از تشکیل حکومت فدرالی در شمال سوریه، محقق کردن ایجاد اتحاد دموکراتیک در خاورمیانه است.

کُردهای سوری درحالیکه امروز در شمال این کشور نظام فدرالی اعلام کردند که مذاکرات صلح سوریه هم اکنون در ژنو در حال برگزاری است. پیشتر یکی ازمقام های وزارت خارجه روسیه نیز سیستم فدرال را تنها ضامن حفظ یکپارچگی سوریه دانسته بود.
سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه اوایل ماه مارس تصریح کرده بود که 'اگر طرفین درگیر پس ازمذاکرات و رایزنی ها درخصوص دولت آینده سوریه به این نتیجه برسند که طرح فدرال برای حفظ ملتی واحد، سکولار، مستقل ومقتدر مناسب است، آنگاه چه کسی به آن اعتراض خواهد کرد؟.
این درحالی است که اواخر ماه گذشته میلادی نیز وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود که در صورت شکست آتش بس میان طرف های درگیر احتمال تجزیه سوریه قوت خواهد گرفت که به اعتقاد برخی ناظران روند تحولات منطقه از سوی کردها به نشانه چراغ سبز تلقی شد.

براساس سیستم فدرالی، منطقه فدرالی از سیستم اجرایی( نخست وزیر، هیات دولت و هیات وزیران)، سیستم قضایی و پلیس و پارلمان ویژه خود برخوردار است. با این حال منطقه فدرالی زیر مجموعه نهادهای حاکمیتی و ملی دولت مرکزی مستقر در پایتخت هستند.
کشورهای امارات، عراق و پاکستان در منطقه و کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، آلمان و بریتانیا از مهمترین کشورهای فدرال جهان هستند.

منطقه کردستان سوريه واقع در شمال اين کشور که اکثريت جمعيت آن از کردها و درصدي از اقوام، عرب، ترکمن و چرکس تشکیل شده است. جمعیت کردهای سوریه حدود 2 میلیون تا 4 میلیون نفر برآورد می شود. سوریه 22 میلیون نفر جمعیت دارد. وزارت خارجه آمریکا جمعیت کردهای سوریه را 9 درصد برآورد می کند..

با شروع جنگ سوريه، اينک کردها توانسته اند قسمت اعظمي از مناطق جغرافيايي خود را از دست نيروهاي تروريستي «داعش» و «جبهه النصره» پاکسازي کنند وحدود 400 کیلومتر از مناطق مرزی سوریه و ترکیه را تحت کنترل خود دارند و اگر بتوانند حد فاصل منطقه کوباني و عفرين که شهر جرابلس قرار دارد و نزديک به ٧٠ کيلومتر طولي است را آزادسازي کنند، می توانند يک کليت واحد جغرافيايي را در مرز شمال سوریه با ترکیه در کنترل داشته باشند. شهرهای اصلی که در منطقه روژاوا قرار دارند، عبارتند از: دیرک، کرکی لکی (معبده)، رمیلان، جل آغا (جوادیه)، تربه سبیه (قحطانیه)، قامشلو (القامشلی) عامودا، الدرباسیه، سریه کانیه (رأس العین)، کری سبی (تل ابیض)، کوبانی (عین العرب) و عفرین

به نظر می رسد که کنار گذاشته شدن از مذاکرات صلح سوریه و عدم دعوت سازمان ملل از آنها برای مشارکت در این مذاکرات؛ عاملی بوده که در شرایط کنونی کُردهای سوری را بر آن داشته تا در شمال این کشور نظام فدرالی اعلام کنند؛ در واقع کُردها با این اقدام به نوعی «اظهار وجود» کرده و اعتراض خود را نسبت به کنار گذاشته شدنشان را از معادلات سیاسی در سوریه ابراز کنند و از سوی دیگر این اقدام نشانه ای از پیشرفت کردها در سوریه برای تعیین سرنوشت خویش میباشد.

نظرات
آخرین اخبار