کد خبر: 6403
تاریخ انتشار: 14 تیر 1396 - 21:40
بازار صادرات آلمان علیرغم تحولات بزرگ سیاسی از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا همچنان پررونق است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا واردکنندگان اصلی کالاهای آلمان هستند.

به گزارش مجله اشپیگل آلمان، پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که قدرت و موفقیت اقتصادی آلمان به نفع کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

در حال حاضر اقتصاد آلمان پاسخگوی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در قاره اروپا است. به عبارت دیگر، آلمان بزرگترین اقتصاد ، چیزی نزدیک به ۵۵ میلیون اشتغالزایی را در قاره سبز رقم زده است که در نوع خود کم نظیر است؛ این در حالی است که تقاضای بالا در آلمان نه تنها مانع کاهش پیشرفت کشورهای همسایه آن نمی شود؛ بلکه همچون یک موتور محرک اقتصادی مهم برای آنها ایفای نقش می کند.

تراز مثبت تجاری آلمان در سال‌های اخیر به بحث و انتقادهای زیادی از جوانب گوناگون دامن زده است. یکی از منتقدان که اخیرا بارها اظهارنظر کرده، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست. دونالد ترامپ معتقد است که موفقیت اقتصادی آلمان به اقتصاد کشورهای همسایه و همچنین آمریکا ضربه زده است.

اکنون موسسه تحقیقاتی "پروگنوس" سوئیس در پژوهشی دریافته است که این گونه انتقادها نه تنها بی‌‌اساس هستند بلکه برعکس، تقویت صادرات و واردات آلمان به نفع کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

پژوهشگران موسسه سوئیسی یادشده به این نتیجه رسیده‌اند که اگر آلمان دچار ضعف اقتصادی شود، اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۳ در مجموع ۳۶ میلیارد یورو زیان خواهد دید.

 همچنین قدرت بالای صنعتی آلمان و نیز تقاضای این کشور برای واردات،  سود آوری و منافع ویژه ای را برای کشورهای همجوار آلمان به همراه دارد  

 حجم صادرات آلمان، صاحب برترین اقتصاد حوزه پولی یورو در ماه ژانویه سال جاری رشدی معادل ۲.۷ درصد داشته است. این رقم بالاتر از پیش بینی های کارشناسان گزارش می شود. در بازه زمانی یک ساله نیز رشد این بخش ۱۱.۸ درصد بوده است.

در حال حاضر کشورهای هلند، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، لهستان و جمهوری چک بعنوان تامین کننده های اصلی برخی قطعات صنعتی و کالاهای مصرفی در آلمان هستند .این موضوع، موجب اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم توسط آلمان ها در سایر کشورهای اروپایی شده است.

برای مثال، فقط در کشور لهستان ۸۹۰ هزار شغل مستقیم در ارتباط با بازار تقاضای آلمان وجود دارد که بیشترین سهم در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است

 بر همین اساس، رقابتی بودن صنعت آلمان نه تنها موجب لطمه وارد کردن به سایر کمپانی های اروپایی نمی شود؛ بلکه کشورهای اروپایی از قدرت اقتصادی آلمان نفع می برند و می توانند محصولات بیشتری را بفروشند، ضمن اینکه نیازهای خود را با محصولات آلمانی برطرف کنند.

وزارت دارایی آلمان با انتشار گزارش ماهانه خود پیش بینی کرده روند روبه رشد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۷ ادامه داشته باشد. ینس وایدمن، رییس بانک مرکزی آلمان نیز می گوید: «دلیل قوت داشتن بنیه اقتصادی آلمان را باید در استفاده صحیح از ظرفیتهای تولیدی که میانگینی بالاتر از حوزه پولی یورو دارند جستجو کرد. بازار کار نیز با توجه به حجم بالای تقاضای داخلی سال گذشته صاحب رکورد بوده است.»

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار