پیاده روی اعتراضی برای توجه بیشتر به قربانیان بمباران شیمیایی سردشت | فراتاب
کد خبر: 6397
تاریخ انتشار: 19 تیر 1396 - 14:24
توسط فعال مدنی بوکانی اتفاق افتاد

فراتاب - پرونده ویژه سی امین سالیاد بمباران شیمیایی سردشت: ‍راهپیمایی اعتراضی به مسافت ۱۵۰ کیلومتر توسط یک فعال مدنی بوکانی، در اعتراض به نادیدەگرفتن حقوق مصدومان شیمیایی سردشت

فرهاد لطفی فعال مدنی کورد اهل بوکان، همزمان با ۳۰امین سال بمباران شیمیایی سردشت و گرامیداشت روز هفتم تیر، یک راهپیمایی اعتراضی صدوپنجاه کیلومتری را از بوکان تا سردشت انجام داد.
این فعال مدنی میگوید که این راهپیمایی را در اعتراض به پایمال شدن حقوق مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت انجام دادە است.
بعد از رسانەای شدن برنامه راهپیمایی این فعال مدنی، انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت،طی یک تماس از این فعال مدنی دعوت نمود تا در سمینار ملی آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت در روز ٨تیر، شرکت کند.
وی بعد از دو روز با پای پیاده خود را به سردشت رسانده و در همایش ملی بررسی و آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت کە بعد از گذشت۳۰سال از فاجعه۷تیر برگزار شد، حضور پیدا کرد.
این همایش صبح روز پنج شنبه با حضور شخصیتهای علمی، حقوقی و مدنی سردشت و حلبچە و شهرهای کوردستان ایران،تهران و نمایندگانی از ژاپن و سازمانهای بین المللی در مجتمع فرهنگی شهر سردشت برگزار شد.
فرهادلطفی در مورد هدف خود از این راه پیمایی مدنی گفت: هدف بنده از این حرکت مدنی اعلام اعتراض و نارضایتی به حقوق از دست رفتەی مصدومان فاجعه بمباران شیمیایی سردشت میباشد.
او میگوید کە در کمال تاسف بعد از ۳۰ سال، حق وحقوق مصدومان شیمیایی سردشت نادیده انگاشته شده است.
وی افزود: در جریان بمباران شیمیایی هفت تیر در سردشت، طبق آمار رسمی بیش از هشت هزار نفر مصدوم سلاح شیمیایی شدند که بعد از گذشت سی سال تنها ۱۴۰۰ مصدوم شیمیایی شهر سردشت به صورت رسمی شناسایی شدەاند و از این تعداد تنها ۴۰۰ نفر، جانباز بالای ۲۵درصد تشخیص داده شده اند و دیگر مصدومان مورد هیچگونه حمایتی نشده و حقوق شان نادیده گرفته شده است.
این فعال مدنی تصریح کرد: ۹۵درصد مصدومان شیمیایی سردشت حقوقشان مبنی بر انواع حمایت بهداشتی و درمانی و خدمات معنوی و مادی نادیده و ضایع شده است و هدف بنده از این حرکت مدنی جلب توجه مسئولان دولتی ایران و افکار عمومی به مسئلە حقوق نادیده گرفته شدەی مصدومان شیمیایی سردشت است.
لطفی افزود: مصدومان بمباران شیمیایی سردشت، ۳۰ سال است با عوارض شدید و بسیار عذاب آور گاز شیمیایی خردل دسته و پنجه نرم می کنند و دولت در مورد این قربانیان کوتاهی فراوانی کرده و حتی وعده ساخت کلینیک تخصصی که قرار بود برای این ٨۰۰۰ مصدوم ساخته شود، هنوز بعد از ۳۰سال محقق نشده است.
وی در ادامه گفت: در خصوص احقاق حقوق مصدومان مظلوم بمباران شیمیایی سردشت، تاکنون دیپلماسی خارجی ایران در مجامع بین المللی نتیجه ای نداشته و متاسفانه پس از سپری شدن ۲۰ سال از تاسیس کنواسیون جهانی منع جنگ افزارهای شیمیایی، هنوز نتوانسته دستاوردی علیه جنایت صدام، در این کنوانسیون داشته است.
در انتهای این سمینار با درخواست مسئولین برگزاری همایش، این فعال بیانیه انتقادی خود را برای حاضرین در سمینار قرائت نمود و همچنین انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت، با اهدای لوح یادبود به این فعال مدنی، از این اقدام انسان دوستانەی او قدردانی نمود.


متن بیانیە فرهاد لطفی در”سمینار ملی آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت”
نادیده گرفتن حقوق مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت، نمونه بارزی از نادیده گرفتن حقوق بشر است، همچنین بی تفاوتی و عدم قبول مسئولیت از طرف دولتمردان و مسئولین کشور نسبت به مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت، گناهی بزرگتر و تلخ تر از فاجعه۷تیر است.
من به عنوان یک شهروند و فعال مدنی به مناسبت۳۰امین سال بمباران شیمیایی سردشت، از بوکان تا سردشت ۱۵۰ کیلومتر را راهپیمایی کردم و هدفم از این کار اعلام اعتراض و انتقاد به نادیده گرفتن حقوق ٨۰۰۰ مصدوم شیمیایی سردشت است به مدت ۳۰ سال. به امید پایان یافتن این رفتار ناعادلانه نسبت به مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت.

 

گزارش از شب بو خضری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار