تحقیر قطر! | فراتاب
کد خبر: 6361
تاریخ انتشار: 3 تیر 1396 - 18:36
روزنامه الاخبار شرایط کشور‌های محاصره‌کننده دوحه را بررسی کرد
روزنامه لبنانی الاخبار شروط کشورهای عربی برای از سرگیری روابط و اتمام تحریم‌ها علیه قطر را مداخله در امور داخلی و تحقیر قطر نامید.

فراتاب - کیوسک بین الملل: شروط کشورهای تحریم‌کننده قطر سرانجام مشخص شد؛ آن‌ها فهرستی دوازده بندی را برای از سرگیری روابط با قطر مطرح کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها به طور آشکار مداخله در امور داخلی این کشور و نقض استقلال و حاکمیت ملی آن به حساب می‌آید. روزنامه لبنانی الاخبار دیروز از این فهرست با عنوان «تحقیر قطر» یاد کرد:  

این شروط توسط کویت تحویل مسئولان دوحه شده و به قطر 10 روز فرصت داده شده تا آنها را اجرایی کند تا سطح تحریم‌های کشورهای مذکور و محاصره قطر پایان یابد. کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن تعطیلی پایگاه‌های نظامی ترکیه در این کشور خواسته شده است. همچنین در سومین بند اعلام شده که قطر باید با «سازمان‌های تروریستی، طایفه‌ای و ایدئولوژیک» مانند اخوان المسلمین، داعش، القاعده، فتح الشام و حزب الله قطع رابطه کند و آن‌ها را در فهرست تروریستی قرار دهد.

در بند‌های دیگر نیز تحویل تمامی مخالفان سیاسی کشورهای عربی به آن کشورها و تعطیل کردن شبکه الجزیره و کانال‌های تابع آن خواسته شده است. عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها و نیز جبران خسارت‌های مادی و معنوی وارد شده به کشورهای عربی نیز از دیگر بند‌های این شروط است. این فهرست همچنین می‌گوید قطر باید در راستای انسجام و وحدت با همسایگان خود در خلیج فارس و جهان عرب در زمینه نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی حرکت کند و معاهده‌های 2013 و 2014 ریاض را اجرایی کند.

از سوی دیگر گفته‌دشه که قطر باید ظرف 10 روز موافقت خود را با این درخواست‌ها اعلام کند و الا از سوی کشورهای صادر کننده به عنوان مخالفت با آن تلقی می‌شود. کشورهای عضو در سال اول به شکل ماهانه اجرای بند‌های این توافق توسط دوحه را بررسی می‌کنند و در سال دوم هر سه ماه یکبار به این اقدام دست خواهند زد و پس از آن به مدت 10 سال به شکل سالانه اجرای آن بررسی خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار