تلاش قطر برای جذب سرمایه های منطقه ای | فراتاب
کد خبر: 6352
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1396 - 19:40
بحران قطر وارد هفته سوم خود شده و به نظر می رسد که رفته رفته این بحران در حال نشان دادن تاثیرات درازمدت خود بر اقتصاد و نظام بانکی قطر است. ثروتمند ترین کشور منطقه حالا در حال رویارویی با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ خود از زمان رسیدن به استقلال است

بحران قطر وارد هفته سوم خود شده و به نظر می رسد که رفته رفته این بحران در حال نشان دادن تاثیرات درازمدت خود بر اقتصاد و نظام بانکی قطر است. ثروتمند ترین کشور منطقه حالا در حال رویارویی با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ خود از زمان رسیدن به استقلال در دهه 60 میلادی است.

صندوق مستقل ثروت قطر، به طور مداوم در حال تزریق نقدینگی به بانک های این کشور است تا این بانک ها بتوانند در مقابل عواقب قطع ارتباط عربستان سعودی و همپیمانان منطقه ای خود با قطر مقابله کنند.

به گزارش بلومبرگ، تنش بین قطر، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع، و همسایگانش عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی در حال افزایش است و این بحران منطقه ای وارد هفته سوم خود شده است. این کشور ها روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر به طور کامل قطع کرده اند. اما این امر باعث شده بانک های این کشورها بیش از هر زمان دیگری با خطر مواجه باشند. سازمان سرمایه گذاری قطر در حال حاضر میزبان میلیارد ها دلار از سرمایه قطری هایی است که در بانک های این کشورها سرمایه گذاری کرده بودند.

این اولین بار نیست که سازمان سرمایه گذاری قطر موسوم به QIA برای حمایت از وام دهندگان قطری اقدام کرده است. در سال 2009، این سازمان و بانک های قطری برای برای خرید اوراق بهادار املاک برای کاهش تاثیر بحران اقتصاد جهانی، تقویت سرمایه گذاری و تأمین بودجه برای پروژه های این کشور توافق کردند. طبق آمار منتشر شده توسط بلومبرگ QIA بزرگترین سهامدار بانک ملی قطر SAQ است که بزرگترین وام دهنده در منطقه خاورمیانه  با 52 درصد سهم است.

برخی از وام دهندگان قطری نرخ بهره را برای سپرده های دلاری افزایش می دهند تا نقدینگی خود را تامین کنند. این در حالی است که هفته گذشته اعلام شد که وام دهندگان بهره‌ای عالی، به میزان ۱ درصد بالاتر از نرخ بهره پیشنهاد شده بانک داخلی لندن را پیشنهاد داده‌اند تا دلارها را از بانک‌های منطقه‌ای به خود جذب کنند.

علي صيفا العمادي (Ali Shareef Al Emadi ) وزير دارايي قطردر مصاحبه اي با شبکه CNBC در هفته گذشته گفت: "قطر به اندازه کافي قدرت براي دفاع از پول و اقتصاد خود دارد" . بنا براعلام منابع بانکی نیز نظام بانکی قطر نیز بدون وقفه و مشکل در حال فعالیت است.

از سویی دیگر بانک و موسسه بین المللی بارکلیز (BARC.L) و چهار مدیر ارشد اجرایی سابق آن با اتهام پرداخت های مخفیانه به سرمایه گذاران قطری در سال 2008 در جریان افزایش 12 میلیارد پوند (15.4 میلیارد دلار) اوراق قرضه اضطراری متهم شده اند.

به گزارش رویترز، اداره کل مبارزه با کلاهبرداری بریتانیا (Serious Fraud Office) روز گذشته اعلام کرد که این بانک متهم به توطئه و تقلب برای کمک مالی به طور غیرقانونی متهم شده است. بارکلیز در واکنش گفته که موضع خود را بعد از دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد اعلام خواهد کرد.

جان وارلی (John Varley ) راجر جنکینز(Roger Jenkins) توماس کالاریس(Thomas Kalaris) و ریچارد بوث (Richard Boath) مدیران اجرایی ارشد سابق  بارکلیز هستند که متهم به انجام اقدامات غیرقانونی در این پرونده هستند. SFO اعلام کرده اتهام این افراد جمع آوری کمک های مالی در سال 2008 شامل 3 میلیارد دلار وام در ماه نوامبر 2008 برای قطر است.

وارلی و جنکینز مدیران ارشد اجرایی سابق، کلاریس، مدیر عامل پیشین بخش مالی ثروت بارکلیز و بوث، رئیس سابق موسسات مالی اروپایی به توطئه و  تقلب در جریان افزایش سرمایه در ماه ژوئن 2008 متهم شده است. به علاوه وارلی و جنکینز به دلیل توطئه برای انجام تقلب توسط در رابطه با افزایش سرمایه در اکتبر 2008 نیز متهم شده اند.

SFO اعلام کرد:" وارلی و جنکینز مسئولیت کمک مالی غیرقانونی را بر عهده دارند."

این مقامات ارشد بانکداری در بریتانیا هستند توسط دادستان ها متهم شده اند که در طول بحران مالی سال 2008 که سیستم مالی جهانی را به زانو درآوردو اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان را به رکود دچار کرد این اقدامات را انجام داده اند.

 در تازه ترین تلاش های قطر برای حل بحران، این کشور خواهان لغو تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس پیش از آغاز گفتگوها جهت حل بحران دیپلماتیک در منطقه است و در صورت تداوم تحریم ها بر روی کمک کشورهایی چون ایران و ترکیه حساب باز خواهد کرد.

به گزارش یورونیوز، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر ضمن رد هرگونه مذاکره در مورد موضوعات داخلی این کشور از جمله مسائل مربوط به شبکه ماهواره ای الجزیره اعلام کرد:" تا زمانی که قطر تحت تحریم است، مذاکره ای در کار نخواهد بود. آنها باید پیش از شروع هر نوع گفتگو تحریم ها را بردارند."

وزیر امور خارجه قطر که در دوحه با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد کشورش هنوز درخواستی از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین (سه کشوری که از دو هفته پیش روابط خود را با قطر قطع کرده اند) برای شرکت در گفتگو دریافت نکرده است.

وی گفت که رهبر کویت تاکنون تنها کشوری بوده که برای میانجیگری در بحران تلاش کرده و قطر همچنان در انتظار درخواست دیگر کشورهای منطقه برای پیشبرد تلاش ها جهت گشایش بحران است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ادامه تمام مسائلی را که به شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مربوط می شود را قابل مذاکره دانست و خاطرنشان کرد:" هیچ کس حق دخالت در امور داخلی ما را ندارد. شبکه الجزیره و نیز سیاست خارجی ما در خصوص مسائل منطقه یک مسئله داخلی محسوب می شود. ما در باره موضوعات داخلی مذاکره نخواهیم کرد".

وزیر خارجه قطر همچنین ضمن اشاره به کمک های ایران به قطر یادآور شد:" ایران تسهیلات پروازی برای خطوط هوایی ما فراهم کرده و ما برای تامین مایحتاج خود با کلیه کشورها همکاری می کنیم."

بحران دیپلماتیک میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس تردد شهروندان و نیز واردات محصولات غذایی به این کشور را با مشکل مواجه کرده است. با اینحال این بحران تاثیر چندانی بر صادرات انرژی توسط بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی در جهان نداشته است.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار