توری‌ها در بحران | فراتاب
کد خبر: 6337
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1396 - 17:43
اعضای حزب محافظه‌کار ترزا می‌ را به «کودتای یک شبه» تهدید کردند
اوج‌گیری نارضایتی مردمی از عملکرد کابینه «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا در مواجهه با آتش‌‌سوزی برج گرنفل لندن از یکسو و نیز شکست استراتژی این حزب در انتخابات اخیر و همچنین موضع مِی درباره برگزیت باعث شده تا هم‌حزبی‌های او به صرافت تغییر نخست وزیر بیوفتند.

 

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، پس از اینکه راهبرد نخست وزیر برای به دست آوردن اکثریت بیشتری در مجلس عوام با شکست روبه رو شد و حزب کارگر توانست فاصله صد کرسی با محافظه‌کاران را در انتخابات زودهنگام به کمتر از 60 کرسی کاهش دهد، کابینه ترزا می به ویژه در خصوص مذاکرات برگزیت با طرف‌های اروپایی دچار چالش شدیدی شده است؛ پیش از انتخابات زودهنگام حزب محافظه‌کار 330 کرسی را در اختیار داشت و ترزا می رویکردی سخت نسبت به برگزیت را پیگیری می‌کرد. او درصدد بود با پرداخت هزینه‌ عضویت کمتر و حفظ برخی قراردادها با کشورهای اروپایی هم از اتحادیه اروپا خارج شود، هم از اتحادیه گمرکی و هم از بازار مشترک اروپایی. یعنی بدون این تعهدات عضویت در این نهادها را بپردازد از مزایای آن‌ها برخوردار شود. اما شکست نسبی در انتخابات باعث شد دست کابینه ترزا می در برابر اروپایی‌ها از قبل خالی تر شود. پس از این انتخابات برخی محافظه‌کاران از لزوم تغییر رویکرد‌های دولت از «برگزیت سخت» به «برگزیت نرم» به معنای باقی ماندن در برخی نهادهای اروپایی است.

اما از آنجا که بیشتر هم‌حزبی‌های ترزا می، همچنان طرفدار برگزیت سخت هستند، نسبت به راهبرد او برای پیشبرد مذاکرات بیمناک شده‌اند. قانونگذاران حزب محافظه‌کاران انگلیس از جمله وزرای کابینه دولت اخیرا بحث‌هایی را درباره اینکه ترزا می نمی‌تواند آنها را تا انتخابات بعدی رهبری کند و زمان احتمالی کناره‌گیری او مطرح کردند. این قانونگذاران هشدار دادند هرگونه تلاش برای حفظ بریتانیا در اتحادیه گمرکات و بازار واحد یا هرگونه دادن گریزگاه به دادگاه عدالت اروپا به منظور حفظ نظارت بر انگلیس باعث «کودتای یک شبه» علیه ترزا می خواهد شد.

یکی از وزرای سابق بانفوذ انگلیس گفت: «اگر ما بفهمیم که او از طرح‌هایش عقب‌نشینی کرده دچار مشکل حاد خواهد شد.» وی افزود: «او دیگر یک چهره ایجاد کننده وحدت نیست و حزب پارلمانی را به دلایل روشن آزار داده است؛ بنابراین فکر می‌کنم که هیچ حسن نیتی درقبال او وجود ندارد.» قانونگذاران محافظه‌کار گفته‌اند، ما می‌خواهیم کاندیدایی را به عنوان یک کاندیدای انحرافی برای مخالفت با ترزا می مطرح کنیم و این مشابه قضیه آنتونی مه‌یر در سال ۱۹۸۹ و چالش او علیه مارگارت تاچر خواهد شد.

 

اوج‌گیری اعتراضات مردمی علیه ترزا می

مردم انگلیس که از حادثه آتش سوزی برج گرنفل به خشم آمده اند، در اعتراض به تصمیم نخست وزیر این کشور برای ائتلاف با حزبی که به ادعای آنها افراطی است، به خیابان های لندن آمدند. به گزارش راشاتودی، هزاران انگلیسی در اعتراض به توافق پیشنهادی حزب محافظه کار برای تشکیل ائتلاف پارلمانی با حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند (DUP) به خیابان های لندن آمدند حال آنکه فاجعه آتش سوزی برج «گرنفل» نیز، آتش خشم آنها علیه دولت «ترزا می» نخست وزیر انگلستان را تیزتر کرده بود. به گفته حامیان این اعتراض خیابانی، مِی برای جبران شکست خود در برابر حزب کارگر، می خواهد با افراطی ترین حزب پارلمانی انگلیس ائتلاف کند. این ادعا ناشی از مخالفت DUP با توافق تغییرات اقلیمی و همچنین وابستگی آنها به جدایی طلبان ایرلند شمالی است. شمار معترضین ۳ هزار و ۵۰۰ نفر گزارش می شود که در برابر پارلمان انگلیس تجمع کردند.

 

عذرخواهی مِی به دلیل قصور در حادثه آتش‌سوزی

روز شنبه نخست وزیر انگلیس قصور دولت در آتش سوزی برج گرنفل در پایتخت این کشور را پذیرفت. به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» ترزا می با انتشار بیانیه‌ای از کمک و حمایت از خانواده‌های داغدار این ماجرا  خبر داد و پذیرفت که  اطلاع رسانی در این زمینه در ساعات اولیه این فاجعه کافی نبوده است. در این بیانیه آمده است: «دستور اقدام فوری در دولت برای کمک به خانواده‌های قربانی و نجات یافتگان را صادر کرده‌ام.» می افزود: «مردم در این آتش سوزی همه زندگیشان را از دست داده‌اند و تنها البسه‌ای برای آن‌ها باقی مانده است. من برقراری صندوق امداد رسانی 5 میلیون پوندی که خبر آن‌را دیروز اعلام کردم را تایید می ‌کنم و بنابر این مردم می‌توانند لباس، غذا و دیگر لوازم ضروری را تهیه نمایند.» نخست وزیر انگلیس ادامه داد: «سرخوردگی بزرگی ایجاد شده و مردم نمی‌دانند که با چه کسی صحبت کنند، آن‌ها نمی‌توانند از طریق خطوط اضطراری شورای شهر ارتباط برقرار کنند. دستور داده‌ام که کارکنان بیشتری در سراسر منطقه مستقر شوند و برای رویت بهتر لباس‌هایی با دید مناسب بپوشند.»  پلیس لندن دیروز اعلام کرد که در جریان این حادثه 58 نفر جان باختند.

نظرات
آخرین اخبار