کد خبر: 633
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1394 - 04:08
استانداری های هفت استان، آنکارا ، استانبول ، ارزنجان ، بینگول ، باتمان ، تونجعلی و شیرناک اعلام کردند که به دلایل امنیتی اجازه برگزاری جشن نوروز داده نخواهد شد

فراتاب، پس از درخواست حزب دمکراتیک خلق های ترکیه برای برگزاری جشن های عید نوروز در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین ترکیه، استانداری های هفت استان با عنوان نگرانی های امنیتی آن را رد کردند.
استانداری های آنکارا ، استانبول ، ارزنجان ، بینگول ، باتمان ، تونجعلی و شیرناک اعلام کردند که به دلایل امنیتی اجازه برگزاری جشن نوروز داده نخواهد شد.

پس از درخواست حزب دموکراتیک خلق ها در پاسخ کتبی کمیته رسیدگی به این درخواست آمده است با در نظر گرفتن حملات تروریستی اخیر در ترکیه و حساسیت هایی که در نزد ملت ترک در این خصوص به وجود آمده است آن را رد می کنیم. چنین مراسمی (برگزاری عید نوروز) در استانبول و برخی مناطق دیگر می تواند فتنه هایی در میان مردم ایجاد کرده و آرامش، امنیت و نظم عمومی را برهم بزند.

حزب دمکراتیک خلق ها پس از این گزارش، این ممنوعیت را غیرقانونی توصیف کرد و از دولت خواست آن را لغو کند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در بیانیه خود آورده است: تلاش‌ها برای جلوگیری از برپایی جشن نوروز غیرقانونی است و این جشن از هزاران سال پیش برپا می‌شود. ما از دولت می‌خواهیم علت را برطرف و امنیت و صلح را برای برپایی این جشن تضمین کند.

کردهای ترکیه همواره مراسم جشن عید نوروز را برگزار کرده و در دهه های گذشته با برگزاری تظاهرات ضد دولتی در این روز به برخی سیاست ها در نقض حقوقشان اعتراض کرده اند.

پس از انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور و بروز اختلافات بدنبال پایان دادن به مذاکرات صلح دولت این کشور با پ ک ک، ترکیه به سوی یک بحران بی سابقه پیش رفته و در چند ماه گذشته دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تنها به عملیات نظامی و دستگیری فعالان کُرد اکتفا نکرد بلکه فشار بر فعالان سیاسی کرد در بدنه سیاسی کشور را نیز افزایش داده است.

نظرات
آخرین اخبار