یک بام و دو هوای کاخ سفید درباره بحران قطر | فراتاب
کد خبر: 6293
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1396 - 21:01
عدم همخوانی سیاست های ترامپ و وزیر امور خارجه اش در مورد قطر سوژه رسانه ها شد
رئیس‌جمهور آمریکا از روزی که بحران قطر آغاز شد، همواره مواضع ضدونقیضی راجع به این مسئله داشت. ترامپ ازیک‌طرف بلافاصله در توئیتر خود قطر را برای حمایت از تروریسم سرزنش کرد و از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که حاضر است بین سران عرب منطقه و قطر میانجی‌ شود.

 

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت, رئیس‌جمهور آمریکا از روزی که بحران قطر آغاز شد، همواره مواضع ضدونقیضی راجع به این مسئله داشت. ترامپ ازیک‌طرف بلافاصله در توئیتر خود قطر را برای حمایت از تروریسم سرزنش کرد و از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که حاضر است بین سران عرب منطقه و قطر میانجی‌گری کند. روز گذشته اما ترامپ در شرایطی دوباره هجمه خود علیه قطر را از سر گرفت، که چند ساعت قبل از آن رکس تیلرسون وزیر امور خارجه او خواستار کاهش دادن سطح محاصره و تحریم‌های قطر از سوی عربستان و متحدانش شده بود.

 رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در ساعات پایانی روز جمعه با رئیس‌جمهور رومانی، قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد. دونالد ترامپ که همواره از دوستی خود با ملک سلمان پادشاه عربستان تعریف می‌کند، گفت که در سفرش به ریاض، «بازیگران کلیدی در منطقه» موافقت کرده‌اند که حمایت از تروریسم - خواه حمایت‌های نظامی و خواه مالی - را متوقف کنند.

«ترامپ» سپس گفت: «کشور قطر، متأسفانه از لحاظ تاریخی ازجمله تأمین‌کنندگان مالی تروریسم در سطحی بسیار بالا بوده است. (در نشست ریاض) کشورها نزد من آمدند و با من درباره مقابله با قطر به دلیل رفتار این کشور صحبت کردند.«رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «من همراه با وزیر خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، ژنرال‌ها و پرسنل نظامی‌مان به این تصمیم رسیدیم که زمان آن رسیده که از قطر بخواهیم که حمایت مالی‌اش از تروریسم را متوقف کند. آن‌ها باید این حمایت مالی را متوقف کنند.»

ترامپ در ادامه از همه کشورها خواست «فوراً حمایت از تروریسم را متوقف کنند.» وی همچنین بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت که در آینده از کشورهای دیگری که به‌زعم وی از تروریسم حمایت می‌کنند هم نام خواهد برد. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از کشورهایی که در نشست ریاض شرکت کرده بودند تشکر کرد: «می‌خواهم از عربستان سعودی و دوستم ملک سلمان و تمامی کشورهای مشارکت‌کننده در آن نشست بسیار تاریخی (نشست ریاض) تشکر کنم. این نشست، واقعاً تاریخی بود.»

صحبت‌های ترامپ و حمایت او از عربستان در مقابل قطر در شرایطی بیان‌شده است که غیر از تیلرسون وزیر خارجه او، پنتاگون نیز با این سیاست مخالفت دارد. وزارت دفاع آمریکا بر این باور است که تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده علیه قطر از سوی عربستان و سایر کشورهای عربی، تأثیری بر عملیات فعلی علیه گروه تروریستی داعش نخواهد داشت.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: «تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع‌شده از سوی عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی علیه قطر، تأثیر منفی بر عملیات فعلی علیه داعش نخواهد داشت ولی مانعی برای طراحی عملیات‌های بلندمدت به شمار می‌رود.» «جف دیویس»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «گرچه عملیات کنونی از پایگاه هوایی العبید با اختلال یا محدودیتی روبرو نشده است، ولی شرایط در حال مانع ایجاد کردن برای توانایی ما درزمینهٔ برنامه‌ریزی و طراحی عملیات‌های بلندمدت است. پایگاه هوایی العبید قطر مرکز مهمی برای حملات ائتلاف علیه تروریست‌های داعش به شمار می‌رود و 11 هزار نظامی آمریکایی و ائتلاف موسوم به ضد داعش در آن حضور دارند.»

 

پاکستان نیز به قطر نیرو می‌فرستد

پاکستان مانند ترکیه نیروی نظامی گسترده به قطر اعزام خواهد کرد و برای این منظور با مقامات این کشور به توافق رسیده است. روزنامه جنگ پاکستان در گزارشی نوشت: مقامات پاکستانی اعلام کردند قصد دارند با اعزام 20 هزار نیروی نظامی به قطر برای اجرای تدابیر امنیتی با این کشور به توافق برسند. پیش‌ازاین نیز رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه توافق گسترش همکاری نظامی با قطر را امضا کرد. بر اساس این توافق، ترکیه نیروهای نظامی خود را در پایگاه نظامی «الریان» مستقر می‌کند و همچنین حق تأسیس پایگاه‌های نظامی دیگری در قطر را نیز خواهد داشت.

به‌موجب این توافقنامه، ترکیه 130 مستشار نظامی به قطر اعزام کرده که این تعداد در آینده به 5 هزار نفر خواهد رسید. این خبر در حالی منتشر می‌شود که بیش از 10 هزار نیروی آمریکایی در قطر مستقرشده‌اند. بعدازاینکه عربستان از کشورهای اسلامی درخواست کرد روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کنند اسلام‌آباد این خواسته ریاض را نپذیرفت و روابط خود با این کشور را حفظ کرده است. چندی پیش قمرجاوید باجواه فرمانده ارتش پاکستان که به قطر سفر کرده بر گسترش روابط دفاعی با این کشور تأکید کرد. باجواه در ملاقات با «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر درباره تقویت روابط دفاعی بین دو کشور رایزنی کرد و خواستار گسترش همکاری نظامی شد.

نظرات
آخرین اخبار