کد خبر: 6263
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396 - 19:32
پس از تهدیدات عربستان
در حالی که بحران قطر و کشورهای عربی وارد دومین روز خود شده است با وجود برخی ابتکارات کشورهای همسایه، تنش ادامه یافته است. از سوی دیگر مطبوعات سعودی با لحنی شدیدتر قطری‌ها را تهدید به سرنوشتی سخت می‌کنند. همزمان قطری‌ها نیز برای جلوگیری از تهدیدات احتمالی

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت؛ پس از اینکه برخی مطبوعات سعودی تهدیدات علنی‌تری را در رابطه با قطر مطرح کردند دیروز «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر با صدور دستوری از نیروهای مسلح این کشور خواست تا برای مقابل هرگونه تجاوز به خاک قطر آماده باشند. در پی این فرمان «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی»، نخست وزیر این کشور نیز با صدور بخشنامه اعلام کردکه پس از انجام هماهنگی های لازم با شیخ تمیم بن حمد امیر این کشور به نیروهای مسلح قطری دستور داده می‌شود که در آب‌های خلیج فارس به حالت آماده باش درآیند و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز نیروهای خارجی صلاحیت مقابله با آن را خواهند داشت. نخست وزیر قطر همچنین دستور داده است تا نیروهای گارد مرزی و ساحلی به نیروهای مسلح این کشور بپیوندند تا با هر تهدید نظامی مقابله کنند. این مقام قطری افزوده است: «هر گونه کشتی و یا لنج نظامی و غیر نظامی که بدون هماهنگی از بخش های غربی و شرقی قبلی وارد آبهای منطقه ای قطر شود در معرض تیراندازی قرار خواهند گرفت.» نخست وزیر قطر لنج ها و کشتی های ورودی از سمت مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران را از این امر مستثنی کرده است.

 

تحرکات کویت برای کاهش تنش

از سوی دیگر اما همزمان با تهدیدات مطبوعات سعودی کشورهای کویت و عمان برای کاهش تنش‌ها تحرکاتی را آغاز کرده اند. به گزارش شبکه الجزیره، «صباح الاحمد الصباح»، امیر کویت عصر دیروز سه‌شنبه با هدف ادامه تلاش‌هایش برای پایان بحرانی که از صبح دوشنبه آغاز شد، به جده رفت. خبرنگار الجزیره گزارش داد، این سفر بعد از تحرک دیپلماتیکی است که کویت روز گذشته گذشته انجام داد.

 

محمد عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر به الجزیره گفت: «سخنرانی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به منظور دادن فرصت به تلاش‌های امیر کویت در جهت میانجی‌گری به تعویق افتاده است.» امیر کویت تماس تلفنی هم با امیر قطر برگزار کرده بود، امیر کویت در جریان این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرده بود تلاش‌های امیر کویت بتواند بحران و تنش ایجاد شده را از بین ببرد و فرصتی برای تلاش‌های هدفمند در جهت تحقق آن باشد. امیر قطر نیز از موضع امیر کویت، درایت و توجه او به تقویت روابط برادرانه بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تشکر کرد. همچنین خالد بن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود امیر منطقه مکه و مشاور ملک سلمان، پادشاه عربستان عصر دوشنبه به کویت رفت. به گزارش الجزیره، این شاهزاده سعودی حامل ابتکار عملی برای حل تنش بوده است. خبرگزاری رسمی کویت در این رابطه گزارش داد، خالد بن فیصل حامل پیام شفاهی از پادشاه عربستان با مضمون روابط برادرانه ویژه بین دو کشور و دو ملت قطر و عربستان بود. کویت پیشتر در سال ۲۰۱۴ نیز بین قطر و اعضای شورای همکاری خلیج فارس میانجی‌گری کرد. نمایندگان پارلمان کویت روز دوشنبه از دولت خواستند وساطت خود را برای حل بحران قطر و همسایگانش آغاز کند.

 

شروط سعودی برای عادی‌سازی روابط

یک فعال رسانه سعودی معتقد است آل سعود این بار برخلاف بحران دیپلماتیک سال 2014 برای تجدید روابط خود با دوحه در خواست‌های بیشتر مطرح خواهد کرد «سلطان سعود القاسمی» در این رابطه نوشت: احتمالا کشورهای تحریم کننده قطر خواهان تعطیلی کامل شبکه تلویزیونی الجزیره شوند و از دوحه بخواهند حمایت از شبکه‌هایی مثل «العربی الجدید» را که در اصل برای رقابت با الجزیره به ریاست عزمی بشاره تأسیس شده بود، متوقف کند.

از بین رسانه‌های دیگری که از سوی قطر حمایت می‌شوند و به تحریک علیه شبکه‌های تلویزیونی رسمی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متهم شده‌اند می‌توان به روزنامه القدس العربی که در سال ۱۹۸۹ در لندن تأسیس شده، سایت الشرق‌الاوسط و سایت عربی هافینگتون پست به ریاست وضاح خنفر و الخلیج الجدید اشاره کرد.

سعود القاسمی می‌گوید: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم‌پیمانشان مصر خواهان اخراج تمامی رهبران اخوان المسلمین و شخصیت‌های وابسته به حماس از قطر و همچنین عزمی بشار و یاسر الزعتره خواهند شد. از جمله دیگر خواسته‌ها برکناری عبدالله العذبه، سردبیر روزنامه «العرب» است که به رغم انتقاد دائمش از امارات سردبیر مهم‌ترین روزنامه در این کشور است. مصر، عربستان و امارات همچنین نگران روابط قطر با ایران هستند. به نظر این کشورها روابط ایران و قطر از منافع اقتصادی تجاوز کرده است.

نظرات
آخرین اخبار