کد خبر: 6262
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396 - 19:09
گزارشی از بلومبرگ:
سرمایه گذاریهای بزرگ بین المللی قطر از روسیه، بریتانیا، فرانسه تا اقلیم کردستان و سودای سرمایه گذاری در آمریکا

فراتاب گروه بین الملل: روز دوشنبه هر یک از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، یمن، لیبی و مالدیو روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند، به این بهانه که دوحه در امورداخلی این کشورها و از گروه های تروریستی تندرو مثل اخوان المسلمین، داعش و القاعده حمایت می کند. در اولین واکنش حکومت قطر اعلام کرد، از این اقدامات و قرارهای بدون دلیل نگران است و آن ها را بی پایه و اساس می خواند، همچنین تلاش ها و اقداماتی از این دست را که برای تاثیر گذاری بر اقتصاد و جامعه ی قطر انجام می شود را با شکست مواجهه خواهند کرد.

قطر در کجاست؟

قطر کشوری عربی در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان، در خاورمیانه و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده است. براساس سرشماری سال 2013 جمعیت قطر کمی بیشتر از دو میلیون نفر است که از این بین حداقل یک میلیون و 500 هزار نفر آن را مهاجران خارجی تشکیل می دهند. هرچند قطر کشور کوچک و کم جمعیتی است اما امپراتوری بزرگی است که بالغ بر 335 میلیارد دلار در کشورهای جهان سرمایه گذاری دارد.

با امضای چندین قرارداد به مبلغ ده ها میلیارد دلار از طریق سازمان سرمایه گذاری قطر، این کشور هم اکنون دارای باشگاه فوتبال اروپایی، برندهای معروف جهان، خودروسازی آلمانی، قسمتی از سهام شرکت روس نفت، چندین برج و فرودگاه های مختلفی در جهان است. با این وجود که کشور کوچک و کم جمعیتی است اما به چهاردهمین کشور ثروتمند جهان تبدیل شده است.

سرمایه گذاری های بزرگ و جهانی قطر

خطوط هوایی قطر که از طرف سازمان سرمایه گذاری قطر حمایت می شود مدیریت فرودگاه بین المللی حمد را برعهده دارد که به مبلغ 17 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است. در ادامه به بخشی از مهمترین سرمایه گذاری های بین المللی قطر اشاره خواهد شد:

اروپا

اروپا همیشه محلی برای سرمایه گذاری های قطر بوده است به طوری که این کشور میلیاردها دلار را در چندین سرمایه گذاری موفق از جمله خودروسازی آلمان، مد و طراحی ایتالیایی و باشگاه های فوتبال در کشوره های این قاره خرج کرده است. در سال 2008 که جهان با بحران اقتصادی روبرو بود، قطر در بانک بارکلیز که بانک و موسسه ای مالی معتبر بین المللی است و در سراسر جهان خدمات بانکی ارائه می دهد سرمایه گذاری کرده است.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر یکی از اعضای خانواده ی سلطنتی قطر است که به مبلغ 1.85 میلیارد دلار در بانک آلمان (دویچه بانک) سرمایه گذاری کرده است. همچنین سازمان قطر برای سرمایه گذاری بیشترین سهم شرکت فولکس واگن یا همان خودروسازی آلمان را داراست. جدای از این موارد قطر باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه را نیز از سال 2011 خریداری کرده و تا کنون 4 بار به قهرمانی لیگ فرانسه دست یافته است. میهولا ((Mayhoola شرکتی سرمایه گذار است و از طرف سرمایه گذاری قطر حمایت می شود، این شرکت سال 2012 به مبلغ 700 میلیون یورو برند معروف والنتینوی ایتالیایی را خریداری کرد.

بریتانیا

از سال 2014 سرمایه گذاری قطر در بریتانیا حداقل به 35 میلیارد دلار رسیده بود، به طوری که در چندین جای لندن قطری ها در خانه خود، بازار خود و محل کار خود اقامت می کردند یعنی همه چیز را خریداری کرده بودند. گروهی که قطر ریاست آن را بر عهده داشت در سال 2015 قناری وارف لندن (منطقه مالی تجاری شرق لندن) که یکی از مشهورترین مناطق کار در لندن است، برج، بانک و چندین موسسه و شرکت بازرگانی در آنجا قرار دارند را خریداری کردند. اما سرمایه گذاری های قطر تنها به برج و خانه سازی محدود نمی شود بلکه سازمان سرمایه گذاری قطر بیشترین سهم (22 درصد) از سوپر مارکت های زنجیره ای سینس بری که دومین سوپر مارکت زنجیره ای بزرگ بریتانیا محسوب می شود را خریداری کرده است؛ همچنین از 17 در صد بازار بریتانیا نیز برخوردار گشته است.

روسیه

7 درصد از سهام شرکت روس نفت روسی متعلق به قطر است. همچنین قطر 24.9 درصد فرودگاه بین المللی سن پترزبورگ را خریداری کرده است.

آمریکا

 هرچند که در ابتدا قطر تنها به سرمایه گذاری در اروپا بسنده کرده بود اما اکنون بدنبال سرمایه گذاری در آمریکا نیز هست. سازمان سرمایه گذاری قطر از سال 2015 دفتر کار خود را در نیویورک گشوده است و  می خواهد تا سال 2020 به مبلغ 35 میلیارد دلار در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کند.

اقلیم کردستان

بر اساس گزارش فاینشال تایمز بریتانیا، سال 2012 شرکت Ooredoo قطری که پیش از آن کیوتل نام داشت، 30 درصد از سهام شرکت آسیاسل را به مبلغ یک میلیارد و 70 میلیون دلارخریداری کرده است. پیش از این هم 30 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشته که با این حال اکنون 60 درصد از سهام این شرکت را داراست.

 

 

منابع: بلومبرگ و روادو

بازگردان از انگلیسی و کُردی به فارسی: شیما رشیدی رستمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار