بیش از 824 نفر کشته و زخمی در عراق در ماه می | فراتاب
کد خبر: 6257
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396 - 11:45
یان کوبیش نماینده سازمان ملل در امور عراق خبر داد:

فراتاب - گروه بین الملل: هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) طی بیانیه ای مطبوعاتی آمار سازمان ملل از تلفات عراق در ماه مه 2017 را اعلام کرد:
به موجب آماری که از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) ثبت گردیده است، در جریان عملیات تروریستی، خشونت ها و مخاصمات مسلحانه در ماه مه 2017 در عراق، جمعاً 354 غیرنظامی عراقی کشته و 470 نفر مجروح شده اند.

تعداد کشته شدگان غیرنظامی در ماه مه (بدون در نظر گرفتن نیروهای پلیس) 345 نفر بوده و در عین حال 466 نفر (بدون در نظر گرفتن نیروهای پلیس) مجروح شده اند.

از این تعداد، در استان نینوا 160 غیرنظامی کشته و 123 تن زخمی شده اند. در رده های بعدی از نظر میزان تلفات، استان بغداد با 86 کشته و 226 زخمی، و بصره با 13 کشته و 41 مجروح قرار دارند.

به موجب اطلاعاتی که یونامی از اداره بهداشت استان انبار بدست آورده است، میزان تلفات در استان مذکور بالغ بر 136 غیرنظامی (47 کشته و 89 زخمی) بوده است. آمار تلفات در استان انبار تا تاریخ 31 مه را شامل می‌شود.

نماینده ی ویژه ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، آقای یان کوبیش، ادامه کشتار غیرنظامیان پیش و در روزهای اول ماه مبارک رمضان توسط تروریستها را تقبیح کرده و اظهار داشت "گروه تروریستی داعش به پایان حیات خود در موصل نزدیک می شود، اما با کشتار و ضرب و جرح عامدانه تعداد هر چه بیشتر غیرنظامیان، همچنان به اعمال خشونت آمیز خود در آنجا و سایر مناطق ادامه می دهد تا از فشار نظامی بر خود بکاهد. داعش با مواد منفجره به یک بستنی فروشی در بغداد که خانواده ها در ساعات شب پس از افطار در آنجا گرد آمده بودند حمله کرد. تروریستها همچنین به یک خیابان در نزدیکی اداره بازنشستگی دولتی در پایتخت حمله کرده و حملات خود را حتی به شهر بصره در جنوب گسترش دادند."
نماینده ویژه دبیرکل نسبت به از دست رفتن جان غیرنظامیان در نتیجه بمب گذاری ها ابراز تاسف کرد اما اظهار اطمینان کرد که جنایات داعش خللی بر عزم عراقیها در رهاندن کشورشان از دست این گروه وارد نخواهد کرد. وی اظهار داشت: "مردم عراق در تلاش برای آزادسازی سرزمین شان مصمم اند. این حملات نفرت انگیز، هر چند دردناک، صرفاً موجب قوت یافتن این عزم و اراده خواهد شد."

لازم به ذکر است که به طور کلی، یونامی قادر نیست صحت میزان تلفات در مناطق درگیری را به طور مؤثری ارزیابی کند.آمار تلفات استان انبار از اداره بهداشت انبار دریافت شده و در گزارش تلفات ماه مه درج شده است. بعلت حساسیت اوضاع در استان انبار و اختلال در خدمات، ممکن است که گزارش تلفات دریافتی از اداره بهداشت انبار بیانگر تعداد واقعی تلفات نباشد. در بعضی موارد یونامی صرفاً تا اندازه ای قادر به تایید برخی حوادث است. یونامی همچنین گزارش هایی، بدون آن که قادر تعیین صحت آن ها باشد، در خصوص میزان زیاد تلفات تعداد نامشخصی از افراد در نتیجه آثار ثانوی خشونت ها پس از فرار از موطن شان دریافت می کند که به علت عواملی از قبیل کمبود آب، غذا، دارو یا مراقبت های پزشکی رخ می دهد. از هنگام آغاز عملیات نظامی بازپس گیری موصل و سایر مناطق نینوا، یونامی گزارش هایی در مورد تلفات غیرنظامیان در برخی سوانح را دریافت کرده است که بعضاً قادر به احراز صحت آنها نبوده است. بنا به این دلایل، ارقام گزارش شده را باید حداقل آمار ممکن قلمداد کرد.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار