کد خبر: 6239
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1396 - 17:57
بنجامین دنگل
بودجه‌ی دفاعی ایالات متحده همین حالا هم تقریباً معادل مجموع یازده بودجه از بیشترین بودجه‌های ملی نظامی در جهان است. بودجه‌ی ترامپ قصد دارد از این هم فرا رود و زمینه را برای «نیروهای مشترک عظیم‌تر، توانمند‌تر و مرگ‌بارتر و آمادگی جنگی بیشتر» فراهم کند.

 

فراتاب - گروه ترجمه: به جا است همچنان که رئیس جمهور ترامپ در جهان سفر می‌کند و معامله‌ی فروش سلاح به عربستان سعودی را تأیید و امضا می‌کند بمب مخصوص به خودش را هم روی سر مردم آمریکا بیندازد: پیشنهاد بودجه‌ی او برای سال مالی آینده که البته نام «مبنایی نو برای عظمت آمریکا» را بر خود دارد. ترامپ در برنامه‌ی 26صفحه‌ای خود که 25 ماه می منتشر شده[1] است می‌نویسد «هدفمندی تعیین شده برای این بودجه برداشتن موانع از سر راه رؤیاهای مردم آمریکا است.»

رؤیای ترامپ برای آمریکا، برای طبقه‌ی کارگر یک کابوس است. این بودجه کاهش‌ شدیدی در حمایت‌های دولتی از فقرا را پیشنهاد می‌کند؛ از جمله کاهش بیش از 800 میلیارد دلار از برنامه‌ی درمانی اجتماعی برای افراد و خانواده‌های کم درآمد (Medicaid)، 192 میلیارد دلار از کمک هزینه‌ی غذایی، 272 میلیارد دلار از برنامه‌های رفاهی، 72 میلیارد دلار از مزایای از کارافتادگی و معلولیت، و قطع کامل برنامه‌هایی که برای دانشجویان فقیر حمایت مالی فراهم می‌کند. این بودجه در عین حال که کمک دولتی برای طبقه‌ی کارگر در آمریکا را می‌کاهد، بودجه‌ی سالیانه‌ی نظامی را به شدت تا میزان 10% و تا مبلغ فوق‌العاده‌ی 639 میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

بودجه‌ی دفاعی ایالات متحده همین حالا هم تقریباً معادل مجموع یازده بودجه از بیشترین بودجه‌های ملی نظامی در جهان است. بودجه‌ی ترامپ قصد دارد از این هم فرا رود و زمینه را برای «نیروهای مشترک عظیم‌تر، توانمند‌تر و مرگ‌بارتر و آمادگی جنگی بیشتر» فراهم کند. چنین آمادگی 56،400 نیروی نظامی از انواع نیروهای مسلح و 84 هواپیمای جنگی جدید را شامل می‌شود. ترامپ بودجه‌ی اضافی نیز می‌خواهد تا اطمینان حاصل کند که  نیروی نظامی آمریکا «برترین نیروی جنگی جهان باقی می‌ماند» به این منظور که «ما هم‌چنان صلح را از طریق قدرت‌مان تضمین کنیم.»

این بودجه هم‌زمان با کاهش‌های چشمگیر برای فقرا و افزایش هزینه‌ی نظامی، 2،6 میلیارد دلار را هم برای ساخت دیوار مشهور کذایی در مرز ایالات متحده و مکزیک و افزایش گسترده‌ی شمار مأموران گشت مرزی و افسران مأمور اداره‌ی مهاجرت پیشنهاد می‌کند. چنان که اتحادیه مقاومت در برابر جنگ (War Resisters League)، یک سازمان باسابقه‌ی ضد جنگ در ایالامت متحده در تحلیل سالانه‌اش از بودجه‌ی نظامی آمریکا نشان می‌دهد حمایت از هزینه‌ی گزاف نظامی در ایالات متحده جزء مواردی در سیاست آمریکایی است که هر دو حزب به طور سنتی بر سر آن توافق دارند.

این اتحادیه در آخرین گزارش خود عنوان کرده است که «تا آنجا که به هزینه‌های نظامی مربوط می‌شود، فرقی نمی‌کند که قدرت در دست کدام حزب باشد. رئیس جمهور و کنگره همواره علاقمند هستند که به پنتاگون پول بیشتری بدهند.» هر سال مالیات‌دهندگان میلیاردها دلار «بابت جنگ‌هایی که جنگ‌های بیشتر می‌زایند، سیستم‌های تسلیحاتی که حتی پنتاگون هم نمی‌خواهدشان، پهبادهایی که صدها کودک بی‌گناه را می‌کشند و پایگاه‌ها و نیروهایی در سرزمین‌هایی که کسی هرگز اسم‌شان را هم نشینده» پرداخت می‌کنند.

گزارش اتحادیه‌ی مقاومت در برابر جنگ می‌پرسد که «این پول ما است. آیا می‌خواهید این طور هزینه شود؟» با این حال ما می‌دانیم ترامپ چطور می‌خواهد آن را هزینه کند: از طریق تأمین مالی جنگی جهانی و ساختن دیواری نژادپرستانه. ترامپ در متن بودجه‌اش می‌نویسد «این در ید قدرت ما است که رؤیای مردم‌مان را از بند آزاد کنیم. بیایید آغاز کنیم.» بیایید ما با مخالفت و رد کردن بودجه‌ی ترامپ و نه گفتن به جنگ‌های بیشتر به هزینه‌ی فقرا آغاز کنیم!

[1] https://www.whitehouse.gov/sites/whitehouse.gov/files/omb/budget/fy2018/budget.pdf

 

برگرداننده به فارسی: مهتاب محبوب

منبع: سایت چپ‌گرای کانترپانچ

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار