کد خبر: 6235
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1396 - 02:02
نخستین مناظره تلویزیونی رهبر دو حزب بزرگ بریتانیا برگزار شد
نخستین مناظره تلویزیونی میان «ترزا می»،رهبر حزب محافظه‌کار و «جرمی کوربین»،رهبر حزب کارگر انگلستان روز گذشته درحالی‌که 9 روز به انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا باقیست برگزار شد. در روزهای اخیر نظرسنجی ها حاکی از کاهش فاصله این دو حزب است.

 

فراتاب - گروه بین الملل: نخستین مناظره تلویزیونی میان «ترزا می»، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر فعلی و «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلستان روز گذشته درحالی‌که 9 روز به انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا باقی است برگزار شد. مهم‌ترین موضوعاتی که در این مناظره بدان پرداخته شد عبارت از حمله تروریستی منچستر و مذاکرات برگزیت بود.

روز گذشته شبکه اسکای نیوز میزبان رهبران احزاب محافظه‌کار و کارگر انگلستان بود که رقبای اصلی انتخابات 8 ژوئن در این کشور هستند. ابتدا کوربین، رهبر حزب کارگر با اشاره به سابقه صلح‌طلبی خود و همکاری با سازمان ملل در این حوزه از لزوم اصلاح سیاست خارجی انگلستان در صورت پیروزی وی سخن گفت. وی افزود: «ما قصد نداریم که سیاست خارجی‌مان را نرم کنیم. آنچه در منچستر در هفته گذشته رخ داد را محکوم می‌کنیم؛ اما عرض من این است که ما بایستی از سیاست خارجی بهره‌مند باشیم که بخش زیادی از دنیا را - مانند لیبی- بدون دولت کارآمد رها نکند تا به محل پرورش تهدید برای ما تبدیل شود.»

در مقابل ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در این مناظره گفت که حاضر به انجام معامله بد با اتحادیه اروپا در ارتباط با برگزیت نیست و تصریح کرد: عدم معامله بهتر از معامله بد است. وی بیان داشت: «مسئله این نیست که بدانیم چه چیز آثار منفی کمتری دارد. مسئله این است که در نظر بگیریم چه چیزی برای کشور ما بهترین انتخاب است.»

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که با رونمایی از برنامه‌های مالیاتی دو حزب برای آینده انگلستان، اختلاف فاحشی‌ که حزب محافظه‌کار پیش‌تر ایجاد کرده بود تا حدود زیادی کم شده و به زیر 10 درصد تنزل یافته است. در صورت رقم خوردن نتایجی شبیه آنچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، حزب محافظه‌کار باوجود پیروزی مجدد به اهداف خود برای افزایش تعداد کرسی‌های خود نخواهد رسید و این شکست بزرگی برای نخست‌وزیر است. این در حالی است که حزب حاکم محافظه کار به منظور افزایش تسلط خود بر مجلس عوام اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کرده است و در صورتی که به نتایج ضعیف تر از وضع فعلی دست یابد, با سیاست خود انتحار سیاسی کرده است.

نظرات
آخرین اخبار