مطهری؛ پرنده ای در هوای حق، عدالت و آزادی | فراتاب
کد خبر: 6230
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 19:22
امیررضا حجتی
علی مطهری را باید در کنار محمود صادقی و چندی دیگر، صدای رسا و واقعی ملت در خانه ملت! نامید، خانه ای که مستأجرین دیروز و امروز و فردایش سوگندنامه اصل 67 قانون اساسی را یاد کرده اند.


فراتاب - گروه سیاسی: ابوسعید ابوالخیر نوشته بود: «خدایت آزاد آفرید، آزاد باش». شنیده ها حاکی از آن است که در پشت پرده غیراخلاقی سیاست، رایزنی ها و لابی ها برای حذف یکی از نواب رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است. در این راستا بازار بحث های سیاسی داغ گشته است و این داغی، اشتغال ذهنی اهل قلم و اندیشه را نیز در پی داشته است. این امر علاوه بر اینکه تأسف و تأثر فراوانی را برای هواخواهان حق و عدالت و آزادی به بار آورده است، امیدِ خیل عظیمی از مردم را نیز ناامید کرده است و اگر به واقعیت منتهی شود، تکانه ای است با تاثیری بزرگ بر روح و روان هر انکس که دل نه در گرو مفاهیم انتزاعی اصولگرایی و اصلاح طلبی دارد، بلکه دلش مأوای عشق به آزادی و آزادگی است.
شاید در سالهای اخیر، آنچنان که ذهن نویسنده یاری می کند، علی مطهری را باید در کنار محمود صادقی و چندی دیگر، صدای رسا و واقعی ملت در خانه ملت! نامید، خانه ای که مستأجرین دیروز و امروز و فردایش علیرغم یاد کردن سوگندنامه اصل 67 قانون اساسی که آنها را نگاهبان دستاوردهای انقلاب، حریم اسلام و حقوق ملت با رعایت تقوی و امانت می داند، بیش از آنکه صدای ملت و خدمتگزار مردم باشند، به صدای دولت یا حکومت (در مفهوم گسترده آن) می مانند. علی مطهری را می توان مصداق واقعی اصولگرای اصلاح طلب دانست، هم او که بر اصولش پای می فشارد و از اصلاح نمی هراسد، اصول را در بستر اصلاح و اصلاح را در بستر اصول می خواهد و به سان پرنده ای است که در هوای حق، عدالت و آزادی پرواز می کند، شعله ای است که برای وصل حق و آزادی زبانه می کشد. او کسی است که نمی توان با او معامله کرد، آزاده ای است که حتی اگر سیاست و معاملات سیاسی او را پایین بکشاند ارج و قربش فزونی می یابد و او مصداق شعری است که «دود اگر بالا نشیند کسر شأن شعله نیست».
از پشت پرده این معاملات سیاسی اخبار موثق چندانی درز پیدا نکرده است و به همین دلیل نمی توان تحلیلی ارائه کرد که حتی مقبول نظر خودِ نویسنده باشد. اما پرسش اساسی اینجاست که چرا برخی اعضای لیست امید که به مجلس راه یافته اند در همان روزهای نخست به لگدکردن لیست پرداختند و نه تنها صدای امیدوار کننده ای از این لیست بر نمی آید بلکه ناامیدی را به آنهایی که رأی خود را با هزاران امید و آرزو به آنها دادند تا مجلس صدای ملت شود، القاء می کنند؟ نخستین پاسخ به پرسش فوق پذیرش این امر است که اصلاح طلبان در بستن لیست امید اشتباهات فراوانی داشتند به گونه ای که برخی راه یافتگان به مجلس به اعتبار لیست امید نه تنها هیچ سابقه اصلاح طلبی و آزادمنشی نداشتند بلکه جهت گیری ها و رویکردهای ضد اصلاح طلبی و آزادمنشی داشتند. با این وجود با رأی عاریه ای اصلاحات به منصب و مسند نمایندگی رسیدند و حال بدون اینکه انتظار رود با چشم و گوشی بسته به منویات فراکسیونی آری بگویند، از آنها انتظار می رود صدای ملت باشند، صدای محذوف ملت باشند، صدای رسای ملت باشند، مدرس زمان باشند و ... . شاید مناسب باشد اگر بگویم از مجلس انتظار می رود علی مطهری ها داشته باشد و هر نماینده، علی مطهری باشد، با شجاعت، کیاست، فراست و صراحت.
اگر در تار و پود اندیشه علی مطهری که فرزند خَلف اندیشمند بزرگ اسلامی استاد شهید مرتضی مطهری است، کند و کاو کنیم در می یابیم که پسر رد پای پدر را گرفته است و می رود... راهش پر رهرو.

 

امیررضا حجتی، کارشناس مسائل حقوقی و سیاسی

منبع: روزنامه روزان

نظرات
آخرین اخبار