کد خبر: 6228
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396 - 18:21
کندال شخو
دیدار اخیر مقامات امریکایی و عربستان سعودی با هدف تقسیم وظایف منطقه‌ای و برقراری مجدد موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه، درپی کاهش شدت درگیری ها در سوریه و یمن صورت گرفت.

 

فراتاب - گروه ترجمه: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته (20 و 21 ماه می) جهت شرکت در کنفرانس کشورهای اسلامی به عربستان سعودی سفر کرد. این سفر با هدف توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی بین ایالات متحده آمریکا از یک طرف و در طرفی دیگر، کشورهای اسلامی، حوزه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی صورت گرفت.
عربستان سعودی در روزهای اخیر بر این تلاش بوده تا نقش خود را به عنوان رهبر جهان اسلام همچون گذشته بازآفرینی کند، این تلاش عربستان سعودی زمانی قوت گرفت که کشورهای ترکیه و ایران گوی سبقت را در این خصوص از این کشور ربودند. برگزاری کنفرانس عربی-اسلامی-امریکایی در منطقه این امکان را به عربستان سعودی خواهد داد تا نقش تاثیرگذار خود را در منطفه پر رنگ تر جلوه دهد.
ایالات متحده آمریکا در دوران زمامداری دونالد ترامپ نیز دیدگاه متفاوت تری به ویژه در خصوص همکاری با دولت‌های منطقه‌ای دارد. ترامپ اذعان دارد عامل اصلی بحران منطقه خاورمیانه ایران است. بحرانی که در عراق، سوریه، یمن و لبنان دامن گیر منطقه و جهان شده است. آمریکا بر اساس چنین استدلالاتی قصد دارد فشارها را بر دولت ایران افزایش دهد. در حال حاضر نیز تهدید ایران بر منافع آمریکا را بیش از گذشته حس می‌کنند.
احتمال اینکه عربستان سعودی از طرف آمریکا جایگزین ترکیه در منطقه شود، وجود دارد. تا از این طریق آمریکا بتواند منافع خود در منطقه را حفظ کند. ناظران بر این باور هستند، آمریکا در پی این است که بتواند یک همکاری اسلامی به فرماندهی عربستان سعودی در منطقه ایجاد کند، تا این همکاری بتواند نقش ناتو در خاورمیانه را برای غرب ایفا کرده و سدی در مقابل تهدیدات ایران و روسیه باشد.
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طور کلی پیشروی و نفوذ ایران درکشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن را برای موجودیت خود تهدیدی بالقوه می‌دانند. این امکان وجود دارد که همکاری آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس عکس‌العملی باشد به نقشه‌های ایران که هدف رهبری جهان اسلام را در سر دارد.
تصمیم دولت جدید آمریکا مبنی بر توقف فرمان عدم فروش تسلیحات به عربستان سعودی که از سوی «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا صادر شده بود، اطمینان خاطر به‌خصوصی برای حکومت عربستان به ارمغان آورده است. فرمان از سر گیری فروش تسلیحات به عربستان سعودی فرصتی برای عرض اندام علیه ایران در جنگ نیابتی یمن و سوریه خواهد بود. همچنین عملکرد حاصل از این نشست، سپری برای محافظت از منافع آمریکا در مقابل روسیه، ایران و چین خواهد بود.

 

نگرانی‌های آمریکا
این احتمال می‌رود که اتحاد میان روسیه و عربستان سعودی در خصوص کاهش تولید نفت در بازار جهانی یکی از دلایل نزدیکی آمریکا به عربستان باشد. آشکار است که عربستان و روسیه دو کشور تولید کننده بزرگ نفت در جهان هستند. روزانه بیش از 11 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند، یعنی 13 درصد از تولید کل نفت جهان. همچنین عربستان سعودی رهبری سازمان اوپک که 13 کشور تولید کننده در آن عضویت دارند را بر عهده دارد. شاید این تصمیم تاثیری بر آمریکا و تولید نفت این کشور نداشته باشد، ولی نگرانی اصلی آمریکا این است که روسیه بتواند رتبه اول فروش نفت و گاز جهان را از آن خود کند.

 

برگردان به فارسی: اژدر پیری
منبع: ANHA
بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار