کد خبر: 6221
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396 - 22:21
سیدرضا سجادی
با وجود موفقیت های عربستان در سفر اخیر دونالد ترامپ به خاورمیانه، در صورت تداوم تنش زدایی میان ایران و غرب، پایه های روابط ریاض و واشنگتن کمی سست تر خواهد شد.

فراتاب - گروه بین الملل: اولین سفرخارجی ترامپ شاید همه را به نوعی متعجب کرد و آن هم سفر ترامپ به کشور دوست و متحد خاورمیانه ایالات متحده است. از هنگامی که ترامپ روی کار آمده است، همان طور که «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران پیش بینی کرده بود نسبت به دوران انتخابات واقع بین تر شده است و هیجان دوران انتخابات خود را کنار گذاشته است.  اما ترامپ با سفر به عربستان به دنبال تنظیم سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه است. مهم ترین نکته ای که در استقبال حکام سعودی نظرها را به خود جلب کرد، به نوعی خودشیرینی آنها در برابر ترامپ بود زیرا با سیاست های عقلانیت محور ایران در عرصه بین الملل از سال ۹۲، آنها را به شدت نگران منافع خود و کم رنگ تر شدن نقششان در منطقه خاورمیانه کرده است. در مقابل نیز ایالات متحده با ۳ هدف قدم در خاک ریاض گذاشت.

اولین هدف، کسب منافع سرشار انرژی از عربستان سعودی بود. علی رغم اینکه ترامپ روابط با کشورهای عربی خلیج فارس را در دوران تبلیغات بی فایده دانسته بود اما نه تنها وی بلکه هیچ یک از رئیس جمهورهای پیشین آمریکا نتوانسته اند از منابع انرژی خاورمیانه بخصوص عربستان بگذرند و هر یک به نوبه خود اقدام به گسترش روابط با این متحد قدیمی کرده اند.

دومین هدف، محورهای مذاکرات درباره بحران های منطقه ای است. از جمله این بحران ها جنگ یمن است که عربستان همچنان درگیر آن است. در واقع عربستان که در منجلاب جنگ با یمن فرو رفته است احتیاج به حمایت آمریکا از طریق انعقاد قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰میلیاردی  داشت.

سومین هدف، ایران است. در واقع ایران که از سال ۹۲، سیاست تنش زدایی با دنیا را در دستور کار قرار داده. این سیاست عربستان سعودی را به شدت نگران کرده است و این کشور به دنبال منزوی کردن ایران است. دولت آمریکا اما در زمان «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، به قدرت منطقه ای ایران و میزان تاثیرگذاری ایران در بحران های منطقه ای اذعان کرده بود و از ریاض خواسته بود که قدرت منطقه ای ایران را بپذیرد. در نتیجه ترامپ با امضای قراردادهای تسلیحاتی و لفاظی های بی اساس در خصوص سیاست های منطقه ای ایران از طریق کنفرانس مطبوعاتی در عربستان  سعی در کنترل قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی دارد. چرا که با تداوم دولت حسن روحانی در ایران و همکاری گسترده ایران با اروپا و روسیه به شدت منافع عربستان و آمریکا در حال تهدید است.

به هر صورت عربستان باید این را در نظر بگیرد در صورت وجودآلترناتیو دیگری در منطقه برای ایالات متحده، قطعاً پایه های رابطه عربستان با واشنگتن متزلزل می شود . اما در این بین بیشترین سود را آمریکا برد که توانست پول های نفت عربستان را به شریان اقتصادی آمریکا برگرداند.

 

سیدرضا سجادی, پژوهشگر علوم سیاسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار