کلینتون: ترامپ درنهایت استیضاح می‌شود | فراتاب
کد خبر: 6217
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396 - 14:49
تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای پنهان‌کردن مسئله ارتباطاتش با روسیه ادامه دارد
باوجوداینکه به نظر می‌رسید اخراج مدیر «اف بی آی»، کار برای تحقیقات در خصوص ارتباطات ترامپ و اطرافیانش درباره ارتباطشان با مقامات روسی را سخت کرده باشد، این بار کمیته اطلاعاتی سنا است که به‌شدت به دنبال تحقیقات در این زمینه است.

فراتاب - گروه بین الملل: درحالی‌که خبرها حاکی از کشیده شدن پای «جارد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به قضیه ارتباط اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه است، روند تحقیقات کنگره درباره ادعای دخالت مسکو در انتخابات 2016 هم در حال پیگیری است. در همین راستا، کمیته اطلاعات سنای آمریکا در راستای تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016، از ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ خواست که همه مدارکش را به کمیته تحویل دهد.

گفته‌شده که هفته گذشته «ریچارد بود» رئیس‌جمهوریخواه کمیته اطلاعات سنای آمریکا و «مارک وارنر» نائب رئیس و عضو ارشد دموکرات این کمیته نامه‌ای به کمیته ستاد انتخاباتی ترامپ نوشتند. خبر ارسال این نامه یک روز پس‌ازآن منتشرشده که کمیته اطلاعات سنا اختیارات گسترده‌ای برای صدور حکم احضاریه دریافت کرده و برای این کار نیازی به رأی‌گیری تمامی اعضای کمیته ندارد. حالا رئیس این کمیته به همراه عضو ارشد دموکرات آن این اختیار را دارند که در مدت تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات و همچنین تبانی احتمالی مسکو با ستاد انتخاباتی ترامپ، از این اختیارات گسترده برخوردار باشند. البته این دو سناتور ارشد به‌منظور صدور فرمان و یا حکم احضاریه، باید با توافق هر دو باشد و یکی از آن‌ها به‌تنهایی امکان چنین اقدامی را ندارد.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که تازه‌ترین اخبار از پرونده ترامپ روسیه نشان می‌دهد «جارد کوشنر» داماد ترامپ نیز قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2016، 3 ارتباط مخفیانه و اعلام‌نشده با «سرگئی کیسلایک» سفیر روسیه در آمریکا داشته است و در این روابط به دنبال ایجاد یک کانال ارتباطی مخفیانه و امن بین تیم انتقال قدرت ترامپ با کاخ کرملین بوده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت، مقامات آمریکایی تأکید کردند که کیسلیاک به مافوق‌های خود در مسکو اعلام کرده بودکه کوشنر چنین پیشنهادی را در حین نشست اول یا دوم دسامبر سال گذشته میلادی در برج ترامپ مطرح کرده است. کیسلیاک گفته بود که کوشنر پیشنهاد داده بود که از تجهیزات دیپلماتیک روسیه در آمریکا برای ارتباطاتشان استفاده شود.

در این دیدار ماه دسامبر، «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی ترامپ نیز حضور داشت. کاخ سفید در ماه مارس برگزاری چنین نشستی را فاش کرد و اهمیت آن را ناچیز دانست اما افراد آشنا به این موضوع اعلام کردند که «اف بی آی» در حال حاضر در حال تحقیق درباره این نشست و دیگر نشست‌هایی است که کوشنر با مقامات روس داشته است. مقامات آمریکایی اعلام کردند که هیچ‌کدام از این نشست‌ها و ارتباطات مقامات آمریکایی تحت نظارت ایالات‌متحده آمریکا نبوده است. کاخ سفید حاضر نشده است در خصوص این خبر اظهارنظر کند و «رابرت کلنر» وکیل فلین نیز حاضر به اظهارنظر نشد و سفارت روسیه نیز اظهارنظری نکرده است.

مقامات اطلاعاتی کنونی و سابق آمریکا می‌گویند، گرچه دیپلمات‌های روس، ابزارهای ایمن ارتباطی برای برقراری ارتباط با مسکو دارند اما درخواست کوشنر برای دسترسی به چنین کانال‌هایی غیرعادی بوده است.

 

استیضاح ترامپ کلید می‌خورد 

شاید ترامپ بتواند تا مدتی با عزل و نصب‌های مکرر، جلوی به وجود آمدن بحران‌های دیگر در کاخ سفید را بگیرد اما به نظر می‌رسد دموکرات‌ها نیز برنامه‌های خاصی را برای تحت‌فشار گذاشتن ترامپ دارند. هیلاری کلینتون در انتقادی بی‌سابقه از دونالد ترامپ، این رقیب سابق انتخاباتی خود را با ریچارد نیکسون،‌ رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مقایسه کرد و گفت که او به دلیل مانع‌تراشی در روند قضایی استیضاح خواهد شد.

کلینتون در ولسلی کالج خطاب به دانشجویان گفت: ما از انتخابات ریاست جمهوری پیشین و از ریاست جمهوری مردی عصبانی هستیم که فردی را اخراج کرده که تحقیقاتی را علیه او در وزارت دادگستری به جریان انداخته بود. او به دلیل مانع‌تراشی در روند قضایی و اجرای عدالت نهایتاً کارش به استیضاح کشیده می‌شود و رسوایی به بار می‌آید. هیلاری کلینتون در سخنانی که آشکارا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را با ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مقایسه می‌کرد و به رسوایی واترگیت اشاره داشت، رهبر جمهوری‌خواه کاخ سفید را موردانتقاد قرارداد. این اولین باری نیست که دموکرات‌ها درباره احتمال استیضاح ترامپ سخن می‌گویند. گمانه‌زنی درباره احتمال استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره به گوش می‌رسد.

نظرات
آخرین اخبار