روحانی و مطالبات کُردی | فراتاب
کد خبر: 6214
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 - 14:37
سامان محمدی

 

فراتاب – گروه سیاسی: بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی کُرد عملکرد دولت تدبیر و امید در مناطق کردنشین را مثبت ارزیابی می کنند و معتقدند که نوع نگاه دولت آقای روحانی به مناطق کردنشین نگاه و رویکردی مثبت و سازنده بوده است. در این راستا عملکرد دولت در مسائل فرهنگی، توجه به زبان کردی، افزایش کمی و کیفی نشریات، برگزاری بدون مشکل کنسرت های موسیقی و همچنین بهره گیری از فرمانداران و بخشداران کُرد و اهل سنت و نیز انتخاب یک سفیر کُرد اهل سنت را به عنوان بخشی از کارنامه دولت یازدهم در مناطق کردنشین عنوان می کنند.

اما آنچه که حائز اهمیت است این است که آیا اراده ای برای پیگیری و تحقق کامل مطالبات کردها در دولت آقای روحانی وجود دارد؟ با توجه به طرح گفتمان اعتدالگرایی در دولت یازدهم و بازگشت به عقلانیت و واقع گرایی و نیز طرح دکترین تعامل سازنده در عرصه سیاست خارجی، امید است که این عقل گرایی و تعامل در عرصه سیاست داخلی و در راستای تحقق مطالبات اقوام ایرانی، بویژه کردها نیز مورد توجه قرار گیرد و زمینه را برای رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی و سیاسی فراهم نماید. بنابراین انتطار می رود که در صورت پیروزی مجدد آقای روحانی در انتخابات پیشرو منشور حقوق شهروندی بویژه حقوق اقوام با جدیت بیشتری پیگیری شود.      

در پایان، لزوم ارتباط بیشتر دولت با نخبگان جامعه به عنوان سرمایه های اجتماعی، توجه بیشتر به مساله اقتصاد و مرز، گسترش بیشتر مسائل فرهنگی و حمایت از نهادی های مدنی، پرهیز از نگاههای امنیتی و امنیتی کردن مطالبان مردم کُرد، بهره گیری از توانایی و تخصص نخبگان و مدیران کُرد در مراکز تصمیم گیری کشور، همچنین فراهم کردن فرصت های سیاسی برابر و اعتماد به نخبگان سیاسی کُرد، را می­توان به عنوان مهمترین خواسته ها و مطالبات کُردی از دولت عنوان کرد.

 

سامان محمدی، کاندیدای دکترای روابط بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
محمدهادی
| |
2018-03-08 18:49:51
سلام.ریس جمهور محترم جناب اقای روحانی،یه جوان 30ساله هستم چندین سال قصد دارم ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی نمی توانم ازدواج کنم اگر امکانش هست به من کمک مالی کنید تا ازدواج کنم ممنون.شماره تماس 09033052928.
شماره عابربانک ملی(6037997213792667 )قربانی هستم.متشکرم.الله وکیلی اگر ناچار نبودم این پیام نمیدادم
آخرین اخبار