ابتکارات دیپلماسی اقتصادی روحانی | فراتاب
کد خبر: 6211
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396 - 16:54
دکتر شهروز ابراهیمی

فراتاب – گروه اقتصادی: دولت روحانی در سال 1392 در شرایطی روی کار آمد که اقتصاد کشور در مسیر سراشیبی فروپاشی افتاده بود. شاخص های این فروپاشی عبارت بود از تورم نزدیک به 600 درصد در طی 8 سال و بیش از 40 درصد تورم در سال 1392 ، میزان بیکاری بیش از 13 درصد و یا حدود 27 درصد بیکاری جوانان، افت سرمایه اجتماعی، خروج صدها تحصیل کردگان حرفه ای و آموزش دیده از کشور که از جنگ جهانی دوم بدین سو چه بسا بی نظیر بوده است. دولت روحانی بعد از روی کار آمدن دو موضوع مهم را طبق وعده های انتخاباتی خود در دستور کار قرار داد که از همه مهمتر اولی سیاست خارجی و دومی اقتصاد بود. سیاست خارجی و اقتصاد دو موضعی هستند که کاملأ به یکدیگر گره خورده اند و نقطه تلاقی آنها موضوع "دیپلماسی اقتصادی " است که بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفت. دولت در این راستا علیرغم بسیاری از موانع و محدودیت های ساختاری داخلی و خارجی چند کار مهم و متقابلأ در ارتباط با یکدیگر انجام داد که امروز پس از گذشت چهارسال ثمره های آن را در کاهش تورم 40 درصدی- در زمان بدست گرفتن قدرت- به میزان 7درصد در سال جاری و افزایش رشد اقتصادی از منفی6درصد به مثبت 8درصد و کاهش نسبی نرخ بیکاری، تثبیت برابری نرخ ریال با نرخ دلار در طی 4 سال می بینیم که تقریبأ در تاریخ معاصر ایران چه بسا بی نظیر می باشد: این چند اقدام مهم در مسیر دیپلماسی اقتصادی به شرح ذیل می باشد:

  • دولت با اولویت دادن به حل و فصل مشکلات حاد سیاست خارجی که میراث دولت های نهم و دهم بود، سیاست خارجی تعامل سازنده را پیش برده و پله به پله و با ظرافت و با هدایت تیم دیپلماسی قوی به رهبری محمد جواد ظریف، سیاست خارجی شعاری و تندروانه دولتهای نهم و دهم را تغییر داده و به سمت سیاست خارجی تعامل گرا سوق داده که ثمره آن را در "توافق برد- برد" دیدیم. این توافق مهم ضمن آزاد کردن بخش بزرگی از اموال بلوکه شده ی ایران، اعتماد را هم به بخش خصوصی و هم به شرکت های اقتصادی خارجی بازگرداند و بعد از توافق و حتی قبل از توافق شاهد بازدید هیأت های بزرگ اقتصادی کشورهای اروپایی از ایران و همین طور متقابلأ از طرف ایران بودیم. با رفع تحریم های اقتصادی در بخش هسته ای توافقات بزرگ اقتصادی انجام گرفت که صرفأ دو نمونه بزرگ آن قرارداد خرید هواپیماهای مسافربری از بویینگ و ایرباس برای نوسازی خطوط هوایی ایران و قراردادهای همکاری های بزرگ اقتصادی با چین در سرمایه گذاری در بخش نفتی در قشم می باشد. این موفقیت در حالی بود که هر روز برای دولت بحران آفرینی نمودند  و مضافأ که بیش از 30 درصد نهادهای اقتصادی خارج از حیطه دولت و به دور از شفافیت می باشد.
  • روحانی در سال2014 یکی از 40 رهبرجهان بود که در اجلاس داووس (مجمع اقتصاد جهانی) شرکت کرد که این اولین بار بعد از یک بار شرکت خاتمی در آن اجلاس می باشد. شرکت در این اجلاس و اهمیت آن تا بدان حد است که چه بسا یک رهبر دولت یک کشور در عرصه اقتصادی در طی 4 سال به اندازه آن چند روز نتواند کار مهم اقتصادی کند. دعوت از روحانی برای شرکت در داووس نشانگر موفقیت های اقتصادی دولت و اهمیت اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله اروپا می باشد.
  • دولت روحانی ابتکارات اقتصادی مهم در وزارت خارجه انجام داد و آن این که یکی از وظایف مهم سفرای ایران در کشرهای خارجی را فعالیتهای اقتصادی و جذب سرمایه تلقی نمود و در این خصوص ابتکار مهم تشکیل "دفتر هماهنگی راهبردی اقتصادی" در وزارت خارجه بوده است که اهمیت "دیپلماسی اقتصادی" دولت و همین طور ارتباط متقابل سیاست خارجی و اقتصاد را نشان می دهد.

 

دکتر شهروز ابراهیمی، استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار