بانکی بزرگ با سه بار تغییر نام | فراتاب
کد خبر: 6196
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1396 - 23:22
بانک چین (Bank of China) یکی از بزرگترین بانک های منطقه آسیا و یکی از پنج بانک بزرگ چین به شمار می آید. این بانک در سال 1912 توسط دولت جمهوری خواه به جای بانک شاهی چین تاسیس شد و در حال حاضر قدیمی ترین بانک در سرزمین اصلی چین به شمار می آید.

بانک چین (Bank of China) یکی از بزرگترین بانک های منطقه آسیا و یکی از پنج بانک بزرگ چین به شمار می آید. این بانک در سال 1912 توسط دولت جمهوری خواه به جای بانک شاهی چین تاسیس شد و در حال حاضر قدیمی ترین بانک در سرزمین اصلی چین به شمار می آید. دفتر مرکزی بانک چین در منطقه ژی چنگ(Xicheng) شهر پکن بایتخت چین قرار دارد. بانک چین از سال 2009 جز 5 بانک بزرگ چین قرار داشته است.

تاریخ تاسیس بانک چین به اوایل قرن بیستم و سال 1905 بازمی گردد. زمانی که دولت جینگ (QING) بانک داکینگ هوبو (Daqing Hubu Bank) را تاسیس کرد. این بانک در سال 1908 تغییر نام داد و به بانک داکینگ معروف شد. در سال 1912 و هنگامی که دولت جمهوری چین تاسیس شد این بانک توسط رئیس جمهور این کشور سون یات-سِن (Sun Yat-sen) به بانک چین تغییر نام پیدا کرد و نقش خود را در اقتصاد چین به عنوان بانک مرکزی ایفا می کرد.

در سال 1917 بانک چین اولین شعبه خود را در هنگ کنگ افتتاح کرد و در سال 1929 اولین شعبه خود را در اروپا و شهر لندن پایتخت بریتانیا بازکرد. این شعبه در لندن به کار نقل انتقالات بین المللی و تبادل ارز مشغول شد. در سال 1931 بانک چین اولین شعبه خود را در ژاپن و شهر اوزاکا باز کرد و در سال 1936 سنگاپور نیز شاهد گشایش اولین شعبه بانک چین در این منطقه بود. بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1946، بانک چین شعب خود را در کشورهایی که قبلا در آنها فعالیت داشت مانند هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی و اندونزی بازگشایی کرد. 

بعد از پایان جنگ داخلی چین در سال 1949، بانک چین به دو قسمت تقسیم شد. بخشی از آن به تایوان و دولت کومینتانگ (Kuomintang) نقل مکان کرد و در سال 1971، برای تبدیل شدن به بانک بین المللی چین به بخش خصوصی واگذار شد. در سال 2002، این بانک با بانک چیائو تونگ (Chiao Tung Bank) ادغام و تبدیل به یک اَبَر بانک بزرگ شد. با این حال وضعیت همیشه برای بانک چین به خوبی پیش نمی رفت. در سال 1963 دولت برمه نظام بانکی این کشور و بانک هایی که در برمه وجود داشتند اعم از داخلی و خارجی را ملی اعلام کرد و به این ترتیب بانک چین هم شعبه خود را در برمه بسته شده دید.

در سال 1979 بانک چین شعبه خود را در لوکزامبورگ افتتاح کرد و این شعبه تا سال 1990 به عنوان مقر اروپایی بانک چین به کار خود ادامه داد. نیویورک در سال 1981 و پاریس در سال 1985 دیگر شهر هایی به حساب می آمدند که شاهد بازگشایی شعبه ای از بانک چین بودند.

پیشرفت و گسترش حضور بانک چین در سراسر نقاط جهان بیشتر شد. این بانک در سال 2008 20 درصد از سهام بانک خصوصی فرانسوی ادمود روچیلد (Compagnie Financière Edmond de Rothschild) 236.3 میلیون یورو خریداری کرد و در سال 2012 اولین شعبه این بانک در تایوان افتتاح شد.

بانک چین دومین بانک در این کشور از نظر اعطای وام بعد از بانک صنعت و تجارت  و پنجمین  بانک جهان از نظر سرمایه گذاری در بازار به شمار می رود. علیرغم اینکه بانک چین بانک مرکزی این کشور نیست اما می تواند به چاپ اسکناس در مناطق خاصی بپردازد. بانک چین تا سال 1942 وظیفه چاپ اسکناس را در سرزمین اصلی چین بر عهده داشت اما بعد از آن تنها در هنگ کنگ و ماکائو این کار را انجام می دهد.

امروز این بانک علاوه بر چین در 27 کشور مانند استرالیا، کانادا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، بحرین، قزاقستان، زامبیا و آفریقای جنوبی شعبه دارد. تعداد کارمندان این بانک بالغ بر 310.045 هزار نفر تا سال 2016 بوده است.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار