رشد چشمگیر آموزش عالی در دوران روحانی | فراتاب
کد خبر: 6192
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1396 - 01:57
دکتر عادل فاطمی

 

فراتاب – پرونده ویژه انتخابات: اگرچه دانشگاه و تحصیلات به شیوه امروزی آن یعنی تحصیل علم و تکنولوژی به صورت دانشگاهی در کشور ما نزدیک به صد سال از عمر آن میگذرد، اما با مقایسه گذرای آن با سایر کشورها با دانشگاههای هم قد و قواره و تا حدودی جوان تر می توان دریافت که متاسفانه دانشگاههای ما کمتر به سمت بین المللی شدن پیش رفته اند.
امروزه یکی از مهمترین فاکتورها در ارزیابی دانشگاهها در رتبه بندیهای جهانی جذب دانشجویان خارجی ازسایر کشورها با زبان و فرهنگهای گوناگون است. این فاکتور در واقع جاذبه آموزش عالی یک کشور است.
متاسفانه آمار دقیقی از تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج ایران در دسترس نیست، اما کافی است به دانشگاههای کشورهایی چون هند، ارمنستان، مالزی و... سری بزنید، قطعا از حضور تعداد قابل توجه دانشجویان ایرانی در آن کشورها شوکه خواهید شد! اگرچه تحصیل در دانشگاههای مطرح جهان می تواند تجربیات و علم اندوزیهای باارزشی برای ما به ارمغان آورد اما این به شرطی است که به همان میزان موفق به جذب دانشجو از سایر کشورها شده باشیم.
چه از نظر اقتصادی و همچنین از نظر فرهنگی کشورهای مختلف جهان، من جمله کشورهایی که نام برده شد، در برنامه های توسعه ای خود بر روی جذب دانشجویان خارجی حساب ویژه ای باز نموده اند. در این میان سهم کشور ما در تامین این هدف برای آنان قابل توجه است.
در دولت چهارساله تدبیر و امید خوشبختانه با تغییر نگاه و به تبع آن رویکردهای آموزش عالی در ایران، شاهد رشد چشمگیری در جذب دانشجویان خارجی بوده ایم. باوجود اینکه این افزایش برای رسیدن به نقطه قابل قبول از جاذبه آموزش عالی ایران هنوز قابل قبول نیست اما گامی موثر و ستودنی است.
تسهیل فرایند جذب دانشجویان خارجی از یک سو و از سوی دیگر وجهه مقتدرانه و در عین حال صلح جویانه در سطح بین المللی باعث چنین افزایشی در تقاضای خارجی در حوزه آموزش عالی ایران بوده است. امید اینکه با تداوم این روند در سنوات آتی نیز به جایگاهی در شان آموزش عالی کشور و ایجاد تعادلی نسبی در مراودات علمی در سطح جهانی باشیم.

نظرات
آخرین اخبار