کد خبر: 6187
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1396 - 12:00
هوشیار بابایی
روحانی تلاش کرده که بر مدار گفتمانی عقلانی حرکت کند، به همین منظور تنها راهکار محقق شدن خواسته‌های دموکراتیک و بازگشت به اراده سیاسی مردم و احترام به خرد جمعی از طریق صندوق‌های رأی امکان خواهد داشت

«اول به سراغِ یهودی‌ها رفتند/ من یهودی نبودم، اعتراضی نکردم /پس از آن به لهستانی‌ها حمله بردند/ من لهستانی نبودم و اعتراضی نکردم./ آن‌گاه به لیبرال‌ها فشار آوردند/ من لیبرال نبودم، اعتراض نکردم/ سپس نوبت به کمونیست‌ها رسید/ کمونیست نبودم، بنابراین اعتراضی نکردم/ سرانجام به سراغِ من آمدند/ هر چه فریاد زدم کسی نمانده بود که اعتراضی کند… «برتولت برشت»

فراتاب- پرونده ویژه انتخابات: بدون شک این شعر «برتولت برشت» شاعر آلمانی می‌تواند مصداق وضعیت کنونی جامعه امروزی ما باشد. جامعه‌ای که در سایه اکثریت خاموش و بی‌تفاوتی نخبگان خطر اینکه زمام امور کشور در دست تفکرات پوپولیستی که حیات و زیست جهان مردم را تهدید می‌کنند، بیشتر شده است. طیفی از نویسندگان، فعالان سیاسی و فرهنگی ما ساحلی به ظاهر امن برای خود درست کرد‌ه‌اند  و به خیال‌شان این باد بلاخیز کاشانه آن‌ها را دربرنمی‌گیرد. غافل از اینکه  آری این ساحل را خطر طوفان تندروی و افراط‌گرایی تهدید می‌کند.

همه ما سال‌های نه چندان دور دوران دولت نهم و دهم را فراموش نکرده‌ایم  و درک این مسئله زیاد سخت نیست، دورانی که به سختی طی شد. «محرم علی خان‌»های زمان چطور به قلع و قمع هم صنفی‌های‌مان (روزنامه‌نگاران) پرداختند و نه حرمت قلم مانده بود و نه عزت نان. روزگاری که فضایی به شدت امنیتی مثل چتری بر فرهنگ و هنر این مملکت سایه انداخته بود. این فضای سیاه را همه با هم تجربه کردیم. به‌طور قطع نمی‌توان گفت که کارنامه دولت کنونی از هر لحاظ مطلوب است اما بدون شک با دولت قبلی قابل مقایسه نیست؛ سهولت در دادن مجوز نشریات، عدم توقیف نشریات، تدریس زبان و ادبیات کوردی در دانشگاه، گسترش فعالیت نهادهای مدنی، صنفی و تشکل‌های دانشجویی، حفظ و گسترش شبکه‌های اجتماعی، مجوز انتشار بسیاری از کتاب نویسندگان کورد  برخی ازدستاوردهای مهم دولت یازدهم در حوزه فرهنگ ‌است.

وضعیتی که امروز در کشور و منطقه حاکم است نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر، ثبات و عقلانیت در ساختار سیاسی ما است. مطالبات فعالان مدنی و سیاسی همواره و در تمامی مقاطع انتخاباتی مورد بحث بوده است و این مطالبات گاهاً یا از سوی نامزدها مطرح نگردید و یا در حد شعار باقی مانده است اما با یک نگاه واقع بینانه و غیر احساسی و تطبیق دادن این مطالبات با امر واقع و امکان تحقق داشتن یا نداشتن آن، آقای روحانی تلاش کرده که بر مدار گفتمانی عقلانی حرکت کند، به همین منظور تنها راهکار محقق شدن خواسته‌های دموکراتیک و بازگشت به اراده سیاسی مردم و احترام به خرد جمعی از طریق صندوق‌های رأی امکان خواهد داشت.

 

هوشیار بابایی/ مدیر مسئول هفته‌نامه ده‌نگی کوردستان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار