رای به روحانی، گزینه منطقی کردها | فراتاب
کد خبر: 6170
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396 - 16:39
عبدالله سهرابی
باید این واقعیت را بپذیریم که حقوق و منافع اهل تسنن در همراهی با گفتمان اصلاحات است

فراتاب- پرونده ویژه انتخابات: انتخابات فرصتی تاریخی برای تمامی ملت‌ها بوده است. تاریخ نشان‌گر این اصل بوده که عدم مشارکت در انتخابات هیچ نتیجه و برآیندی نداشته و این اصل در ایران نیز صادق است. در شرایط کنونی در ایران دو مسیر بیشتر پیش‌رو نداریم. یکی برگزیدن جریان اصول‌گرایی و رای دادن به ابراهیم رئیسی است و دیگری انتخاب جریان اصلاحات و رای دادن به حسن روحانی است. با نگاهی به کارنامه دولت‌های اصول‌گرا به وضوح شاهد پدیده‌هایی همانند تورم افسار گسیخته، انزوای جهانی و بحران اقتصادی هستیم اما در چهار سال گذشته دولت اعتدال‌گرای روحانی نشان داد در تمامی این سطوح می‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
از بعدی دیگر باید به این موضوع توجه داشتیم باشیم که در سطح کلان همواره منافع مناطق کردنشین در همراهی با جریان اصلاحات و ترقی‌خواه بوده است. برای نمونه دولت حسن روحانی در بیاینه شماره 3 اقوام و مذاهب حقوق شهروندی و قانونی کردها و دیگر اقلیت‌های ایرانی را مورد تاکید قرار می‌دهد. آن‌چنان که شاهد بودیم در دوره اول ریاست جمهوری روحانی، بند 4 بیانیه با ایجاد رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان، اجرایی شد. در واقع، اصل 15 قانون اساسی وارد فاز اجرایی شد و متعاقب صحبت‌ با محمد شریعتمداری بر این امر تاکید شده که اجرای این بیانیه مجددا مورد تاکید قرار می‌گیرد و امیدوار هستیم در چهار سال آینده این روند رو به رشد تداوم پیدا کند.
بنابراین باید این واقعیت را بپذیریم که حقوق و منافع اهل تسنن در همراهی با گفتمان اصلاحات است اما این بدین معنا نیست که تمامی امور در بهترین حالت بوده و هیچ انتقادی را نمی توان به عملکرد دولت یازدهم وارد کرد. ما انتقاداتی داشته و داریم و در حالت حداقلی این انتظار را از دولت تدبیر و امید داریم که در صورت پیروزی مجدد اصول بیانیه اقوام و مذاهب را اجرایی نماید. با این وجود نباید تنها از دریچه مناطق کردنشین به مسئله نگریسته شود، بلکه می بایست سیاست‌های کلان را نیز در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه قرار داد. بدون تردید منافع و مصالح مناطق کردنشین و کردها با جایگاه ایران در سطح نظام بین‌الملل و نیز وضعیت کلان کل کشور ارتباط دارد.
در همین راستا در روزهای منتهی به انتخابات پیش رو این توقع وجود دارد که دکتر حسن روحانی بر موضوعاتی همچون تعامل گسترده تر با جامعه جهانی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور در سطح کلان، تضمین آزادی بیان و ایجاد رونق اقتصادی این اعتماد را به سطح جامعه گسترش دهد و ما نیز همانند کرد و اهل سنت خواستار اجرایی شدن کامل بیانیه 10 ماده ای شماره 3 اقوام و مذاهب هستیم و امیدواریم با خلق حماسه‌ای مردمی در 29 اردیبهشت زمینه‌های اجرایی شدن آن در چهار سال آینده محقق شود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار