تداوم دولت روحانی، ضرورتی برای رفع محرومیت ‌ها در کردستان | فراتاب
کد خبر: 6169
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396 - 16:14
دکتر عبدالله رمضان زاده
باید با اعتماد مجدد به دولت روحانی تلاش کنیم که این روند نه تنها تکرار شود، بلکه روندی رو به رشدتر پیدا کند.

 

 

فراتاب- پرونده ویژه انتخابات: مسئله مشارکت همه ایرانیان در اداره امور کشور از جمله مباحثی است که بعد از دوم خرداد ۷۶ به صورت جدی مطرح شده و مورد مطالبه اقوام ایرانی قرار گرفت. در هشت سال دوره اصلاحات، تلاش شد به بخش کوچکی از این مطالبات پاسخ داده شود. البته در دوره هشت ساله آقا‌ی احمدی نژاد این مسئله به فراموشی سپرده شد. آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود منشور اقوام ایرانی را منتشر کرده و اعلام کردند این منشور را به مرحله اجرا در خواهند آورد. در این منشور بر استفاده گسترده از مدیران بومی در سطح مدیریت کلان منطقه ای و ملی تأکید شده است. متأسفانه این منشور چندان اجرایی نشد. حتی در مواردی، عقبگرد هم مشاهده شد.
در این شرایط حتی ضروری است که دولت روحانی برای رفع تبعیض‌های اقتصادی و حتی ایجاد تبعیض مثبت، برنامه‌های مدون و جدی را در پیش بگیرد. به این معنا که برنامه گسترده ای برای توسعه این مناطق داشته باشیم. این کار در دولت اصلاحات و در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار بگیرد.
واقعیات تاریخی نشان داده‌اند که جریان اصلاحات همواره توجه بیشتری را به موضوع توسعه کردستان و مناطق غرب کشور معطوف کرده است. برای نمونه، دولت دوم اصلاحات با مدیریت آقای ستاری‌فر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته را به صورت جدی در دستور کار قرار دادند. در کنار برنامه آمایش سرزمین، اصولاً تبعیض مثبت در دستور کار این مناطق قرار گرفت که شهرهای دارای قومیت مذهبی هم جزو این مناطق به شمار می رفتند. به منظور تحقق این هدف گاهی بودجه این مناطق هفت تا هشت برابر رشد را تجربه کرد. استفاده از مدیران بومی در بسیاری از مناطق در دستور کار قرار گرفت. به گونه ای که در حد معاونت وزیر دونیروی کرد اهل سنت وجود داشت.
حتی در سطوح منطقه ای از این مدیران به صورت گسترده استفاده شد. زمانی که من در کردستان فعالیت می کردم در ابتدای کار تعداد نیروهای بومی بسیار اندک بود اما در انتهای کار حدود ۹۰ درصد از مدیران و ۶۰ درصد از مدیران کل و دو نفر از معاونان استاندار از کردهای اهل سنت بودند. این اتفاق در این دوره زمانی رخ داد و هیچ خطیری هم کشور را تهدید نکرد بلکه باعث اعتماد بیشتر مردم این منطقه به دولت شد. اکنون نیز باید با اعتماد مجدد به دولت روحانی تلاش کنیم که این روند نه تنها تکرار شود، بلکه روندی رو به رشدتر پیدا کند.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار