برجام الگويي براي اداره كشور در عرصه سياست داخلي | فراتاب
کد خبر: 6167
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396 - 13:35
دكتر مجتبی مقصودي
از آنجا که مردم انتظارات زيادتري از توافقات برجام داشته و دارند. حس اميد را باید پاس بداریم و متناسب با حداقل انتظارات پاسخگو باشیم و به لمس پيامدهاي برجام کمک برسانیم و حركت مصالحه‌جويانه را تقویت کنیم.

 

فراتاب - پرونده ویژه: اگر از منظر جامعه‌شناسي سياسي بخواهيم مسأله مذاکرات هسته­ ای و توافق برجام  را بررسي كنيم بايد به سراغ مفهوم جدیدی تحت عنوان شكاف‌ حاكميت - حكومت برويم. این موضوع وابسته به ساخت و بافت ویژه نظام حکومتی ایران است. در این تحلیل، بخش هایی از دستگاه حاکمیتی کشور با حکومت همخوانی و اجماع نظر ندارد؛ بدتر آنکه حکومت در درون خود نیز یکپارچه نبوده و از شکاف های مختلفی در رنج است. این ویژگی و تعاملات ناهمسو و گاه تنش آفرین تبدیل به مساله ای جدی برای کشور شده که می تواند مخاطرات جدی در پی داشته باشد.

در حالی که انتظار می رود با توجه به منافع مشترک سیاسی، ایدئولوژیک، حكومت و حاكميت رویکردی همسو داشته و در راستای هم افزایی هم پیش بروند؛ در عمل چنین نبوده و بخشی از توان نیروهای مختلف صرف خنثی سازی سیاست ها و راهبردهای یکدیگر می شود.

از آنجا که مردم انتظارات زيادتري از توافقات برجام داشته و دارند. حس اميد را باید پاس بداریم و متناسب با حداقل انتظارات پاسخگو باشیم و به لمس پيامدهاي برجام کمک برسانیم و حركت مصالحه‌جويانه را تقویت کنیم.

همچنين منطقی است كه برجام الگويي براي اداره كشور در عرصه سياست داخلي باشد. دولت می بایست در كنار ظرفیت پدید آمده،  نهادهاي مدني را گسترش داده و براي گفتگوهاي مدنی و انتقادي بسترسازي كند. در حالی که با حصول برجام، انتظار می رفت شكاف‌های تاریخی و ساختاری در ميان دولت و ملت ترمیم شود، این انتظار بصورت معنی داری تحقق نيافته و کشور همچنان با كاهش اعتماد و سرمایه اجتماعي مواجه است.

دولت حتی برخی موارد زمین گیر شده است. اجرای موسيقي در مناطق مختلف کشور به یک معضل جدی تبدیل شده و اعمال حاکمیت دولت را به مخاطره افکنده است؛ بدین لحاظ، عملا فدرالیسم و خودمختاری غیر رسمی فرهنگی در برخی مناطق ساری و جاری شده است و منافع جناحي و رويكردهاي جزم اندیشانه و شخصی جای منافع ملی را گرفته است. طبقه متوسط و جامعه روشنفكري امید به تحولات جدي را درشرف ازدست دادند.

هر چند بايد تأكيد كرد كه مسائل و مشکلات يك شبه به وجود نيامده كه يك شبه نيز حل و فصل شوند، ولي متاسفانه جهت‌گيري‌ها هم نشان می‌دهنه عزم و اراده ای و شاید هم توانی جدي برای حل اين مسائل وجود ندارد. هنوز دولت با بحران كارآمدي مواجه است و چند صدايي در حوزه سياستگذاری داخلي و خارجي دولت را با چالش‌هاي جدي روبرو ساخته است.

 حس اميد مردم را باید پاس بداریم و متناسب انتظارات پاسخگو باشیم.

 

دكتر مجتبی مقصودي, دانشیار علوم سیاسی و رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فر اتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار