ضرورت انتخاب مجدد روحانی برای تداوم ثبات در سیاست خارجی | فراتاب
کد خبر: 6163
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396 - 18:18
دکتر سید علی خرم
سیاست خارجی ایران در دوره روحانی از ثبات خوبی برخوردار بوده است. این در حالی است که رقبای او چنین ویژگی‌ای ندارند.

 

 

فراتاب - پرونده ویژه: در مورد سیاست خارجی دولت آینده در ایران باید گفت که رویکرد روحانی و دولت او مشخص بوده و ادامه روند سابق خواهد بود. اما در خصوص رویکرد رقبای روحانی معتقدم که آنها ابتدا یکسری تندروی هایی خواهند داشت، ولی در ادامه مجبور به تعدیل رویکردشان خواهند بود. درست مانند ترامپ که ابتدا با تندروی ظاهر شد، اما پس از استقرار در کاخ سفید، ملاحظه کرد که این تندروی ها را جامعه جهانی و جامعه آمریکا نخواهند پذیرفت.

رقبای روحانی که در کنار او سخنرانی می کنند، اگر سر کار بیایند یا باید کشور را مانند دوره قبل با چالش های جدی مواجه کنند، یا اینکه اگر بخواهند کشور را پیش ببرند ناچار خواهند بود که از مواضع خود عقب نشینی کرده و با سیستم جهانی همکاری کنند. آنها اگر بخواهند به منافع ملی توجه داشته باشند باید مشترکات جهانی را که در راس آنها تعامل سازنده، احترام متقابل و شناسایی منافع متقابل قرار دارد بپذیرند.

اینکه آقایان فقط بخواهند منافع خود را در نظر گرفته و منافع دیگران را به هیچ انگارند، به اعتقاد من سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. آنها در حرف از سند چشم انداز صحبت می کنند، ولی در عمل مشاهده می کنیم که عکس سند چشم انداز عمل کرده اند. در نتیجه همانطور که اشاره کردم، رویکرد آنها شبیه به ترامپ خواهد بود. اگر برنامه و حساب و کتابی در کار باشد، ناچار به تعدیل مواضع خواهند شد. در غیر این صورت با زایل کردن منافع ملی به راه خود ادامه خواهند داد.

 

دکتر سید علی خرم، سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار