دولت روحانی به ایرانیان خارج از کشور آرامش داد | فراتاب
کد خبر: 6161
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1396 - 19:35
علی بیگدلی
دولت روحانی با توافق هسته‌ای به زندگی ایرانیان در سراسر جهان آرامش بیشتری بخشید.


فراتاب - پرونده ویژه: آنطور که از آمارهای غیر رسمی برآورد می شود، تعداد زیادی از ایرانیان در سراسر دنیا در حال زندگی و فعالیت هستند که در این میان تراکم جمعیت آنها بیشتر در آمریکا شمالی و اروپای غربی مشاهده می شود. هر چند بر اساس آمارهای پراکنده این جمعیت بین 4 تا 7 میلیون برآورد می شود، اما صرف نظر از اینکه این افراد از لحاظ اقتصادی یا علمی در چه وضعیتی هستند، میزان آراء آنها بسیار می تواند در سرنوشت انتخابات تعیین کننده باشد. از این گذشته دولت روحانی به زندگی ایرانیان خارج از کشور نیز آرامش داده است. خصوصاً اینکه اکنون دولت در دست اصلاح طلبان است و با گسترده شدن دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور اثر چشمگیری را در موفقیت آقای روحانی خواهد داشت.

در زمان دولت نهم و دهم سیاست و اقتصاد کشور در یک حالت انقباظی قرار داشت و تحت فشار تحریم های فلج کننده قرار گرفت. پس از برجام با لغو تحریم های هسته ای شاهد بودیم که فضای بین المللی ایران کاملاً نسبت به گذشته تفاوت کرد.

نامزدهایی که در این دوره از انتخابات به برجام ایراد می گیرند، یا مطلع نیستند و یا واقعیت ها را به طور واضح بیان نمی کنند. به اعتقاد من تاکنون اخلالی در روند اجرایی برجام صورت نگرفته و اگر رقبای روحانی به آن ایراد می گیرند، مطمئناً آن را کامل مطالعه و بررسی نکرده اند.

از سوی دیگر آنها باید متوجه باشند که این صحبت هایی که در خصوص نقض برجام از سوی آمریکا می شود و اینکه تحریم های جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران در حال وضع شدن است، هیچکدام مربوط به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 نمی شود. امروز تصویب و بررسی تحریم های ایران در کمیته روابط خارجی آمریکا به بعد از انتخابات موکول شده و شرایط پس از انتخابات می تواند حتی زمینه های فروپاشی برجام را نیز فراهم کند. در این زمینه از لابه لای سخنان مقامات اروپایی و آمریکایی مشخص است که آنها نیز نگرانی هایی از روی کار آمدن رقبای روحانی در انتخابات دارند. از همین روست که معتقدم انتخابات دوازدهم، پر هیجان ترین انتخابات پس از انقلاب اسلامی است.

لذا با توجه به موارد ذکر شده باید گفت: برای جذب هموطنان صاحب علم و ثروت به داخل کشور، تنها صدور فرمان عفو عمومی و وعده کافی نیست. باید در این زمینه یک فضای امن ایجاد شود. با راهکارهای پیش پا افتاده جذب کردن این افراد مشکل است. اگر فضای امنیتی جامعه بهبود پیدا کند، با توجه به تجربه ای که در خارج از کشور داشته ام، مطمئن باشید اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان مقیم خارج دلشان برای بازگشت به وطن همچنان می تپد. پس با فضای امن و تسهیل فضای داخلی می توان نسبت به جذب این سرمایه های ارزشمند امیدوار بود.

 

دکتر علی بیگدلی, استاد دانشگاه

بازنشر این مطلب با ذکر «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار