من، رئیس جمهور، 19 سال دارم | فراتاب
کد خبر: 6150
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1396 - 21:35
سیاست را همواره به عنوان بازی بزرگان و افراد با تجربه شناخته اند. در واقع در دنیای سیاست به دلیل ویژگی های خاص خود که نیازمند شناخت بالا از جامعه و تجربه زیاد است. بیشتر افراد وابسته به آن و سیاست مداران را افراد مسن و باتجربه تشکیل می دهند و به ندرت می ت

فراتاب: سیاست را همواره به عنوان بازی بزرگان و افراد با تجربه شناخته اند. در واقع در دنیای سیاست به دلیل ویژگی های خاص خود که نیازمند شناخت بالا از جامعه و تجربه زیاد است. بیشتر افراد وابسته به آن و سیاست مداران را افراد مسن و باتجربه تشکیل می دهند و به ندرت می توان افراد جوان را در راس حکومت های جهان دید. اما در این میان کم نیستند جوانانی که در ابتدای جوانی وارد این عرصه شده و گاهی در اوج جوانی به سمت های بالای سیاسی دست پیدا می کنند.

گاهی این جوانان به عنوان رهبر یک گروه سیاسی و نظامی موتور یک انقلاب یا کودتا را به حرکت در می آورند و سرنوشت یک حکومت و ملت را به طور کامل تغییر می دهند.

در لیست زیر افرادی را مشاهده خواهید کرد که در سنین زیر سی سال به عنوان رهبر و رئیس حکومت انتخاب شده اند. در این لیست افرادی مشاهده می شود که با رهبری انقلاب و یا با رای مردم به بالاترین سمت سیاسی رد کشور خود رسیده اند. در این لیست پادشاهان و وارثان حکومت پادشاهی به دلیل ارثی بودن حکومت حضور ندارند.

10- جامسانگین دامنسورن (Jamtsangiin Damdinsüren)

ملیت: مغولستان

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 29 سال

سِمت: رئیس دولت

این سیاستمدار مغولی در سال 1898 به دنیا آمد. وی مدارج ترقی را در حوزه های مربوط به مجلس جوانان طی کرد و در 16 ژانویه سال 1927 به عنوان رئیس حکومت مغولستان برگزیده شد. وی 2 سال در مقام رئیس حکومت در این کشور خدمت کرد و در تاریخ 23 ژانویه سال 1929 از مقام خود برکنار شد. وی در سال 1938 به دلیل آنچه اقدام و توطئه علیه حکومت خوانده شد اعدام گردید.

9- مکتوم بن راشد آل مکتوم (Maktoum bin Rashid Al Maktoum)

ملیت: امارات متحده عربی

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 28 سال

سمت: نخست وزیر

شیخ مکتوم بن راشد آلمکتوم در سال ۱۹۴۳ میلادی در خانواده بزرگ آل مکتوم و منطقهٔ شندغه در نزدیکی خور دبی چشم به دنیا آمد. شیخ مکتوم پس از تکمیل تحصیلات مقدماتی در اوایل دهه ۶۰ میلادی به خواسته پدر برای تکمیل تحصیلات خود را وارد دانشگاه‌های برتر انگلستان شد ودر آنجا در کنار فراگیری علوم سیاسی و انسانی، با فرزندان رهبران وسیاست‌مداران بزرگ کشورهای مختلف جهان آشنا شد. وی در سال 1972 به عنوان نخست وزیر امارات متحده عربی و در ۲ آوریل ۱۹۷۲ میلادی نخستین کابینهٔ امارات متحده عربی را معرفی نمود. شیخ راشد بن سعید پس از ابتلای به بیماری در سال ۱۹۸۱ وظایف ومسؤولیت‌های خود به ۴ پسر خود: شیخ مکتوم بن راشد و شیخ حمدان بن راشد و شیخ محمد بن راشد و شیخ احمد بن راشد واگذارکرد و در سال 1990 در دبی درگذشت.

8-کیم جونگ-اون (Kim Jong-un)

ملیت: کره شمالی

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 28

سمت: رهبر

کیم جونگ اون در تاریخ 8 ژانویه 1982 میلادی به دنیا آمد و در پی درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی به عنوان رهبر جدید این کشور برگزیده شد. وی با اسم مستعار «پاک اون» و به عنوان فرزند یکی از کارمندان سفارت کره ی شمالی در سوییس به مدرسه ی بین المللی انگلیسی زبانی در شهر گوملیگن (Gümligen) نزدیک بِرن سوئیس تحصیل کرد و سپس برای آموزش های نظامی به کره شمالی بازگست. کیم جونگ اون در حال حاضر جوانترین رهبر یک کشور در جهان بشمار می رود.

7-ونسا دی آمبروزیو (Vanessa D'Ambrosio)

ملیت: سن مارینو

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 28

سمت: رئیس دولت

ونسا دی آمبروزیو متولد 26 آوریل سال 1988 است. آمبروزیو قبل رسیدن به عنوان رئیس حکومت به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده بود. براساس قوانین سان مارینو دو نفر از اعضای پارلمان، برای یک دوره شش‌ماهه به ریاست حکومت برگزیده می‌شوند. این دو نفر (که در سان مارینو Capitani Reggenti نامیده می‌شوند) به همراه اعضای کابینه، قوای اجرایی کشور را در دست می‌گیرند. آمبروزیر از آوریل تا اکتبر سال 2017 ریاست کشور را به طور مشترک با یک نماینده دیگر بر عهده دارد. وی دومین زنی است که به این عنوان رسیده است.

6- معمر قذافی (Muammar Gaddafi)

ملیت: لیبی

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 27

سمت: رهبر

معمر محمد عبد السلام آبو منیار القذافی در ۷ ژوئن سال ۱۹۴۲ میلادی، در روستایی در نزدیکی شعیب الکراعیه در حوالی سرت به دنیا آمد. او تحصیلات دورهٔ متوسطه را زیر نظر یک معلم خصوصی در مصراته به اتمام رساند. قذافی بعد از تحصیلات ابتدایی وارد ارتش شد و در رشته‌های مرتبط با علوم نظامی تحصیل کرد. در اول سپتامبر سال ۱۹۶۹ میلادی، گروه اندکی از افسران سال سوم دانشکده افسری، موسوم به افسران آزاد، به رهبری معمر قذافی، یک کودتای بدون خون ‌ریزی را علیه شاه ادریس اول، هنگامی که برای درمان به ترکیه رفته بود ترتیب دادند. برادرزاده شاه ادریس یعنی سید حسن الرضا المهدی السانوسی به وسیلهٔ افسران نظامی شورشی عزل و در خانه حبس شد. آنان سلطنت را برانداخته و جمهوری عربی لیبی را پایه گذاشتند. قذافی در 20 اکتبر سال 2011 و بعد از انقلاب لیبی به دست انقلابیون کشته شد.

5- ماریا لیا پادینی-آنجلینی (Maria Lea Pedini-Angelini)

ملیت: سن مارینو

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 26

سمت: رئیس دولت

ماریا لیا پادینی-آنجلینی متولد 15 جولای 1954 سات. وی در تاریخ 1 آوریل 1981 به عنوان یکی از دو نماینده مجلس که ریاست حکومت را به مدت 6 ماه برعهده دارند به عنوان رئیس حکومت سان مارینو برگزیده شد. وی اولین زن و جواندترین رئیس حکومت سان مارینو تا به امروز است. وی بعد ها به عنوان وزیر امور خارجه سان مارینو برگزیده شد.

4- میشل میکومبرو (Michel Micombero)

ملیت: بروندی

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 26

سمت: رئیس جمهور

میشل میکومبرو در1940 به دنیا آمد. وی بعد از وارد شدن به ارتش، موفق شد در سال 1962 و بعد از استقلال بروندی از بلژیک  سال ۱۹۶۲ توانست مقام سلطنت را در بروندی را لغو و پادشاه ۱۹ ساله این کشور را از بروندی  تبعید کند. میکومبرو همراه با ارتش و دولت، گروهی را پدید آورد و تنش ها میان گروه نژادی هوتو را افزایش داد. دولت وی در سال ۱۹۷۲ به قدرت رسید و بیش از ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را به دلایل گوناگون از میان برداشت. با وجود آن که او در سال ۱۹۷۶ توسط یک کودتا سرنگون شد، سرزمین مذکور به دو بخش تقسیم گشت و جنگ داخلی از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ ادامه یافت. وی در سال 1983 و در موگادیشو سومالی و در سن 43 سالگی براثر سکته قلبی درگذشت.

3- داگسومین بودو (Dogsomyn Bodoo)

ملیت: مغولستان

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 26

سمت: نخست وزیر

داگسومین بودو متولد 1 جولای 1895 بود. وی بعد ها گروهی ضد چینی و زیر زمینی را در مغولستان به وجود آورد و در سال 1921 و با حمایت روسیه به عنوان نخست وزیر دولت انقلابی مغولستان برگزیده شد. وی در دوران کوتاه حکومت خود محدودیت های شدیدی برای جامعه مغولستان وضع کرد که از جمله آنها می توان به منع مردم این کشور از پوشیدن لباس سنتی، ممنوعیت زیور آلات و موی بلند برای زنان اشاره کرد. وی در تاریخ 7 ژانویه 1922 از سمت خود برکنار و در 31 آگوست 1922 اعدام شد.

2- ولنتاین اشتراسر (Valentine Strasser)

ملیت: سیرالئون

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 25

سمت: رئیس دولت

ولنتاین اشتراسر متولد 26 آوریل 1967 در شهر فری تاون پایتخت سیرالئون بود. وی در سال 1985 و در سن 18 سالگی وارد ارتش این کشور شد. اشتراسر در سال 1992 و در 25 سالگی با توسل به زور قدرت را در سیرالئون به دست گرفت و تا سال 1996 که با کودتای ارتش از قدرت برکنار شد به عنوان رئیس دولت این کشور فعالیت کرد. بعد از خلع از قدرت وی به بریتانیا رفت و در دانشگاه وارویک(Warwick) شهر کاونتری به تحصیل در رشته حقوق مشغول شد اما بعد از یکسال از تحصیل دست کشید. در سال 2000 وی تلاش کرد که از طریق مرز گامبیا وارد سیرالئون شود که اجازه این کار را پیدا نکرد. نهایتا وی وارد سیرالئون شد و به عنوان رئیس یک انستیتو در زمینه های مرتبط با کامپیوتر و IT  مشغول به کار شد.

1- ژان-کلود دووالیه (Jean-Claude Duvalier)

ملیت: هائیتی

سن در هنگام رسیدن به قدرت: 19

سمت: رئیس جمهور

ژان-کلود دووالیه متولد 3 جولای 1951 در پورت دو پرنس هائیتی بود. دووالیه بعد از تحصیلات متوسطه وارد دانشگاه و در رشته حقوق به تحصیل مشغول شد. پدر وی رئیس جمهور هائیتی بود و بعد از مرگ، ژان-کلود دووالیه به عنوان رئیس جمهور هائیتی در سال 1971  قدرت را در این کشور به دست گرفت. وی همچون پدرش فرانسوا دووالیه به فساد و نقض حقوق بشر متهم بود. ژان کلود دووالیه تا سال ۱۹۸۶، سالی که در قیام مردمی از قدرت ساقط شد در هائیتی حکومت کرد. بدنبال برکناری از قدرت وی به فرانسه تبعید شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی زمانی که به هائیتی بازگشت به مدت کوتاهی بازداشت شد. ژان کلود دووالیه در طول پانزده سالی که قدرت را در هائیتی در دست داشت تمام مخالفان و منتقدانش را سرکوب کرد. وی در 4 اکتبر 2014 در سن 63 سالگی براثر سکته قلبی درگذشت.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار