ماکرون: به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم | فراتاب
کد خبر: 6148
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1396 - 21:33
پیروزی کاندیدای میانه‌رو در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ساعاتی پایانی روز یکشنبه در حالی اعلام شد که در این انتخابات «امانوئل ماکرون»، کاندیدای میانه‌رو با بیش از 66 درصد آرا توانست، «مارین لوپن»، کاندیدای جبهه ملی را شکست دهد و به کاخ الیزه راه یابد.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت, نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ساعاتی پایانی روز یکشنبه در حالی اعلام شد که در این انتخابات «امانوئل ماکرون»، کاندیدای میانه‌رو با بیش از 66 درصد آرا توانست، «مارین لوپن»، کاندیدای جبهه ملی را شکست دهد و به کاخ الیزه راه یابد. به این ترتیب پس از انتخابات پارلمانی هلند، شبح پوپولیسم و راست‌گرایی افراطی از سر فرانسه نیز کنار رفت.

بیش از 20 میلیون رأی دهنده فرانسوی در انتخابات روز یکشنبه به امانوئل ماکرون وزیر، وزیر اقتصاد پیشین این کشور رأی دادند، در مقابل لوپن نیز توانست مجموعاً بیش از 10 میلیون رأی (34 درصد) را به خود اختصاص دهد. میزان مشارکت در این انتخابات نیز حدود 74 درصد اعلام شده است.  رئیس‌جمهوری منتخب فرانسه تأکید کرد، کشورش به ایفای نقش در حوزه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و در این زمینه طلیعه دار خواهد بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه اکسپرس، ماکرون منتخب فرانسه در سخنرانی خود در جمع حامیانش با بیان این که فصل دیگری در تاریخ طولانی کشورش رقم خورده است، خطاب به مردم اظهار کرد: «شما پس از یک نبرد طولانی دموکراتیک تصمیم گرفتید به من اعتماد کنید و من از این امر بسیار خرسندم.» وی متعهد شد که شکاف‌های اجتماعی در کشورش را مدنظر قرار دهد. رئیس‌جمهوری جدید فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد، دلایلی را که منجر به این شده که مردم به جناح‌های افراطی دهند، می‌داند. ماکرون تصریح کرد: «در پنج سال آینده من با افتخار و اراده به فرانسه خدمت خواهم کرد.» وی همچنین تأکید کرد: «فرانسه به ایفای نقش خود در امر مقابله با تغییرات آب و هوایی و مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.» بر اساس گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، وی در این زمینه همچنین تصریح کرد: «فرانسه در خط مقدم مبارزه با تروریسم خواهد بود. ماکرون قبل از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود که مبارزه با تروریسم از جمله اولویت‌های دولت وی خواهد بود.»

در پی پیروزی ماکرون، سران اتحادیه اروپا نفسی به راحتی کشیدند و از این اتفاق استقبال کردند. به این ترتیب پس شکست «خیرت ویلدرز»، رهبر حزب آزادی هلند، پوپولیسم راست‌گرا در فرانسه نیز شکست خورد.

 

واکنش لوپن به شکست در انتخابات

از سوی دیگر مارین لوپن، کاندیدای جبهه ملی فرانسه پس از اعلام نتایج با حضور در جمع طرفداران خود به ماکرون تبریک گفت و از لزوم تغییر جبهه ملی سخن به میان آورد. وی افزود: «جبهه ملی باید عمیقا خود را تجدید کند تا بتواند به فرصتی تاریخی دست یابد و انتظارات مردم فرانسه را برآورده سازد. من پیشنهاد می‌کنم تا تغییر عمیق جنبش ما به منظور ایجاد یک نیروی سیاسی جدید آغاز شود.» وی همچنین گفت: «با وجود شکست، نتیجه مبارزات من در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاریخی بود و حزب جبهه ملی به عنوان یک نیروی اپوزیسیون اصلی در برابر امانوئل ماکرون، رییس جمهور جدید فرانسه تبدیل خواهد شد.» با وجود اینکه انتظار می‌رود در انتخابات پارلمانی آینده فرانسه جبهه ملی بتواند جایگاه خود را بهبود بخشد، اما به نظر نمی‌رسد این حزب بتواند به اوپوزیسین اصلی دولت مبدل شود.

 

تداوم حواشی پس از انتخابات

همزمان با اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات گروهی از مردم فرانسه در شهر‌های مختلف به اعتراض پرداختند. در همین راستا رسانه‌های محلی فرانسه از بازداشت بیش از ۱۵۰ نفر در اعتراضات یکشنبه شب در شهر پاریس پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌داده‌اند. تظاهرات اعتراض آمیز فرانسوی ها در مخالفت با نظام سرمایه داری صورت گرفته و علت بازداشت این افراد، ایجاد اختلال در ترافیک، وارد کردن عمدی خسارت به اموال عمومی و تجمعات غیر قانونی اعلام شده است. معترضان شیشه های خودروهای شخصی، یک مدرسه و یک خودروی پلیس را شکستند.

از سوی دیگر دیروز وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس در تازه‌ترین افشاگری‌هایش مدعی شد «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به نفع ماکرون در انتخابات فرانسه مداخله کرده است. این وب‌سایت مدعی شد اوباما در همین راستا به آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دستور داده بود که طرح‌های احزاب فرانسوی را بدزد. این سایت افشاگر همچنین عنوان کرد: «اوباما بعد از آنکه سابقا به سیا دستور داده بود طرح‌های احزاب فرانسه را بدزد به نفع ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مداخله کرد.»

نظرات
آخرین اخبار