بداخلاقی های پیدا و پنهان با وعده های بی پشتوانه | فراتاب
کد خبر: 6145
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1396 - 16:51
دکتر سحرصنیعی

فراتاب - گروه سیاسی: نور تبلیغات ریاست جمهوری از سوی کاندیداهای مختلف و هوادارانشان با توجه به نزدیک تر شدن به موسم انتخابات در حال داغ تر شدن است، اما متاسفانه امروزه تبلیغات بیشتر بر پایه شعارهای فریبنده و بی‌ پشتوانه استوار شده است. بدون ذکر برنامه و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، فضای پوپولیستی را در بین مردم ایجاد کرده و شبحی از اقتصاد که با وعدهای رنگی گویا قابل اصلاح است در ذهن ها پرورش پیدا می کند، ترویج تفکر گرفتن یارانه و یا سه برابر شدن آن بدون توجه به عدم پتانسیل اقتصادی باعث می شود توده مردم به سمت ناآگاهی قدم برداشته و به این دادهای پوشالی دلبسته شوند و بعدها به علت محقق نشدن آن نسبت به ارکان دولت بی اعتماد و بد گمان بشوند.

بیشترین این شعارها و وعده ها چه در سطح انتخابات ریاست جمهوری و چه در جایگاه شورای شهر بیشتر بدون در نظر گرفتن ضمانت اجرایی آن، پشتوانه مالی و ساز و کار قانونی چنین تصمیماتی وعده داده می شود. البته نمی‌توان بر گویندگان چنین وعده‌هایی خرده گرفت، چرا که آنها تجربیات حضور در ارکان اجرایی به صورت گسترده را یا تحربه نکرده و اینکه حتی به مدت یک روز عضو دولت نبوده‌اند و نه تجربه نمایندگی مجلس و وضع قوانین و لوایح و حتی تجربه ی مدیریت شهری را دارند و از این منظر طبیعی است که به دلیل عدم آشنایی با این عرصه ها، چنین شعارهایی سر بدهند.
آنچه موجب افسوس مضاعف است، زیرپا گذاشتن اصل خدشه‌ ناپذیر اخلاق به‌ عنوان هدف غایی نظام اسلامی و چوب حراج زدن به اعتماد مردم به‌ عنوان مهم‌ ترین وجه سرمایه اجتماعی است. برای انتخاب شدن باید یک کاندیدا دارای سواد و سیاسی و اجتماعی بوده و در تفکرش احیای ارزش ها و حاکمیت اخلاق جای داشته باشد. فضای رقابتی نباید افراد از اخلاق و ارزشهای معنوی دور نگه دارد. پایبندی به مرزهای اخلاقی و مردم سالاری دینی باید هدف اصلی هر کاندیدای چه در ریاست و جمهوری و چه در شواری شهر باشد.

تردیدی نیست که اگر نامزدهای رقیب، برنامه مدونی برای حل مشکلات و اداره کشور و شهر داشته باشند به وعده های بی پشتوانه روی نمی‌آورند. آیا وعده بدون اگاهی و اندیشه با مضمون هایی بر طرف کردن معضلات شهری، سه برابر کردن یارانه، یا ایجاد اشتغال و یا غیره، باری را از روی شهر و کشور بر خواهد داشت؟ باید وعده هایی را به مردم داد که با اخلاق و توام با اندیشه و آگاهی باشد و اینکه وعدهایی داده شود که بتوان آن را اجرایی و عملیاتی کرد.

 

 

سحر صنیعی دکترای علوم سیاسی و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار