کد خبر: 6141
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1396 - 10:03
گزارشی از دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری
دومین مناظره را بایست، روز مشخص تر شدن خطوط جناحی از یکسو و ایجاد نوعی از توازن بین دو گروه اصلی از سوی دیگر نامید

فراتاب -گروه سیاسی: دومین مناظره انتخاباتی شش کاندیدای ریاست جمهوری در حالی انجام شد که از یکسو شاهد مشخص تر شدن خطوط و جبهه بندی های سیاسی طرفین در قالب دو ائتلاف سه نفره بودیم و از سوی دیگر شبی توام با توازن و تعادل در میان طرفین شاهد بودیم. در دومین مناظره مصطفی میرسلیم از همان ابتدا نقدها و حملات مشخصی را متوجه دولت کرد و در سمت دیگر مصطفی هاشمی طبا نیز سعی نمود متقابلا با حفظ ادبیات خاص خود، از دولت در برابر حملات دفاع کند. مشروح کامل این نشست در ادامه خواهد آمد:

 

چگونگی تاثیر گذاشتن بر افزایش کیفیت آموزش و پژوهش

محمدباقر قالیباف نخستین کاندیدی بود که باید به سوال "چگونه می توان بر شتاب رشد علمی و افزایش کیفیت آموزش، پژوهش و نوآوری در نظام آموزشی کشور (اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی) افزود و جایگاه علمی کشور را در عرصه جهانی سریع تر ارتقا بخشید؟

قالیباف با بیان به این موضوع که آموزش و پرورش می تواند  نقش بسزایی در فرهنگ جامعه داشته باشد به موضوع واردات لباس از طریق وزیر اداره آموزش پرورش اشاره کرد و گفت: این نوع اتفاقات باعث نگرانی و بی اعتمادی مردم، قشر فرهیخته، بازنشستگان آموزش و پرورش می شود. وی ادامه داد: این نوع مشکلات همواره ادامه خواهد داشت و باید اصلاحاتی در نظام های پولی، بانکی و گمرکی انجام شود و این اتفاق نمونه ای بود که در این هفته اتفاق افتاد.

نقدهایی که بوسیله ی سایر کاندیدها بر قالیباف وارد شد.

مصطفی میرسلیم: صبحت های شما مرتبط بر سوال مطرح شده و براساس محور آن نبود. مسایل کشور را باید به همت استادان و کارشناسان ارشد بشناسیم و با پژوهش کار خود را انجام دهیم؛ در کشور ما و با وجود بحران رکود و تورم جز با تقویت پژوهش نمی توان به مسائل پرداخت 
وی ادامه داد : در دولت گذشته، میلیاردی خرج شد و طرح هواپیما در دولت یازدهم هم تعطیل شد؛ آیا ما باید برای جوانان دیگر کشورها کار کنیم. 

حسن روحانی: ما در حال حاضر ربنای یک هنرمند را پخش نمی کنیم، در این شرایط چگونه می توانیم به دنبال تعالی تعالیم آموزش و پرورش باشیم.  ما اگر می خواهیم مساله فرهنگ جامعه مان و آموزش را بالا ببریم باید به زیر بنای آن توجه کنیم؛ اولین زیربنا اخلاق است؛ یعنی ما حق الناس را رعایت کنیم؛ یعنی حقوق مردم را زیرپا نگذاریم؛ فرض کنیم کسی تخلف کرده، آن کسی که باید بگوید تخلف کرده یا نکرده چه کسی است؟ آیا باید محکمه و دادگاه به این اتهام رسیدگی کند یا اینکه در تلویزیون آبروی افراد را ببریم. وی خطاب به قالیباف افزود: وقتی یک دانشگاه در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می کند، دوستان شما مانع می شوند؛ در خیابان با آجر به ماشینش حمله می کنند آن هم کسی که فرزند شهید بزرگوار علامه مطهری است؛ آیا در چنین جامعه ای و در چنین شرایطی می توانیم دانشگاهی آزاد داشته باشیم؟ می توانیم تعالی داشته باشیم

مصطفی هاشمی طبا:  نامزدها حاشیه نروند، به سوالات پاسخ دهند.  ما در آموزش و پرورش به امر تربیت که باید ملکه ی وجودی انسان شود کمتر توجه داریم و این نقصی است که در آموزش و پرورش ما وجود دارد، همچنین داشتن شغل دوم اعضای علمی دانشگاه ها یکی از ضعف های قانونی کشور است.  کار اعضای علمی دانشگاه ها باید دانش، پژوهش و راهنمایی دانشجویان باشد؛ به نظرم اگر دانشگاه های ما دقت بیشتری کنند و دانش آموختگان ما مدارج تحصیلی را با مراتب عالی بگذرانند، نتیجه بهتر می شود. 

اسحاق جهانگیری: این سوال از جهات مختلف مهم بود که آقای قالیباف به آن پاسخ نداد. باید به مسائل آموزش و پرورش به طور جدی پرداخته شود، تحول آموزش و تغییر معیشت فرهنگیان باید مورد توجه قرار بگیرد. جهانگیری در پی صحبت های قالیباف تصریح کرد: این مظلومیت دولت را نشان می دهد که واردات قانونی پوشاک یک وزیر موضوع اول مصاحبه ی رییس قوه قضاییه و کاندیدای ریاست جمهوری شده است.

سیدابراهیم رییسی: بحث هایی که باعث ضایع شدن حق مردم شود را نمیپسندیم. بحث فعلی بر رشدعلمی است که شتاب علمی در چند سال اخیر کاهش یافته است. تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر دانشگاه های ما تاثیر گذاشته است. آقای روحانی باید پاسخگو باشد که چرا یک میلیون دانشجو بیکار هستند.

چگونگی تعامل با احزاب و جریانات منتقد و مخالف

سوال دوم با عنوان "با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه نوع تعاملی با احزاب و جریانات منتقد و مخالف دولت خود قائل هستید و تا چه اندازه دولت شما از شرح صدر لازم برای نقدپذیری و رشد تضارب آرا در جامعه برخوردار خواهد بود" را باید آقامیرسلیم پاسخ می داد.

مصطفی میرسلیم در توضیح این سوال بیان کرد: هیچ دولتی نمی تواند موفق باشد مگر اینکه انتقاد اقلیت ها، احزاب، سازمان های مردم نهاد و تشکل های علمی را بپذیرد و این راه پیشرفت هر دولت است. متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم کم بوده به طوری که با عباراتی همچون غیر انسان، تخریب گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجری، بی شناسنامه و ... با این وضع منتقد جرات نمی کند که پا پیش گذاشته و جلو بیاید بنابراین باید راهی اتخاذ شود که امکان انتقاد سازنده فراهم شود.

نقدهایی که بر این سوال و میرسلیم وارد شد.

روحانی:  ما اگر می خواهیم در مسایل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم، اول باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم.  وقتی در کشور ما برخی از افکار اساسا به رسمیت شناخته نمی شود و نمی گذاریم احزاب با امکانات هم به صورت عادلانه کار کنند، دراین انتخابات نگاه کنید، چه کسانی هستند که در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی هستند که هر روز به بهانه های مختلف احضار می شوند؟ اینطور می خواهیم در جامعه عدالت گستری کنیم؟
وی اضافه کرد: اگر می خواهیم به شرایط مناسب سیاسی برسیم، باید همه احزاب و گروه ها از حقوق مساوی برخوردار باشند؛ آیا در کشور ما همه اقوام و اقلیت ها دارای حقوق مساوی هستند؟ حقوق شهروندی انشا نیست؛ حقوق شهروندی در دولت دوازدهم به زنگ عمل تبدیل می شود؛ باید از بخش های مختلف حساب کِشی کنیم که چگونه نسبت به شهروندان کشور برخورد می کنند؟ ما یک ایران داریم و همه ایرانی ها از حقوق مساوی شهروندی باید برخوردار باشند.

قالیباف: نقد، نعمتی است که خداوند داده و جوامعی می توانند موفق و پیروز باشند و پیشرفت کنند که با خرد جمعی، نقد و توصیه به همدیگر در این زمینه ها عمل کنند و هیچ شکی در این زمینه نیست.  به گونه ای صحبت نکنیم که فکر کنیم امروز انقلاب مانع حقوق شهروندی افراد است. در بحث اقوام و مذاهب حتما همه از حقوق شهروندی برخوردار هستند و باید هم باشند، مگر در حال حاضر نیست؟  امروز در شهرداری تهران تعداد زیادی از اقوام، ادیان و مذاهب مختلف هستند، بیش از 13 درصد مدیران شهرداری بانوان و جوانان هستند و مانعی در این نیست و ما می توانیم از آنان استفاده کنیم و نگوییم این کار انجام می شود.

رییسی: رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت ها انتقاد است. رییسی در پاسخ به سوال مذکور اظهار کرد که الفاظی را که میرسلیم بیان کرد شاید تا 50 مورد نسبت های ناروا به منتقدین داده شد. وی این کار را اشتباه و ناثواب خواند. رییسی در ادامه بیان کرد: حق شهروندی عبارت از این است که افراد بتوانند سخنان خود را بگویند اگر سخنانشان درست نیست، پاسخ داده شود.

جهانگیری: انتقاد یکی از بزرگترین نعمت هایی است که خداوند به انسان داده است. هرکس درب انتقاد را بر دولت خود ببندد نعمت بزرگی را از دست داده است لذا همه مکلف هستند که از انتقاد سازنده استفاده کنند. دولت یازدهم در این زمینه خیلی کارهای بزرگی انجام داده است. ما خانه احزاب را که بسته شده بود احیا کردیم. احزاب یکی از مراکزی هستند که نقد می کنند این اتفاق افتاده است.8 هزار سازمان مردم نهاد را مجوز دادیم از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم. به هر میزانی که خواسته شد برای تاسیس مجموعه در وزارت ارشاد اسلامی مجوز داده شد.

هاشمی طبا: من کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم نداشته ام و تقریبا هیچ کدام از وزیران این دولت را در این چهارسال ندیده ام، گواهی می دهم که بیشترین تخریب ها در روزنامه ها و سایت ها علیه این دولت اتفاق افتاده است  اما اینکه دولت نمی تواند به بعضی پیشنهادات یا به گمان من بسیاری از پیشنهادات توجه کند علت بزرگ شدن هزینه های جاری دولت است که مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه ها و معلم ها و غیره ایجاد می کند.

 

چگونگی مواجهه با برجام و رفع تحریم های هسته ای

سوال سوم با عنوان "چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت و چگونه می توانید از نقض مکرر این حقوق از سوی آمریکا و دولت های غربی جلوگیری کنید" را حجت الاسلام رییسی پاسخ داد. رییسی برجام را به صورت چک خواند که باید نقد شود. او در باره گفت: برجام یک تواقفی است که بر اساس مذاکرات و آنچه دولت و فرایندی که طی شده با همه اشکالاتی که این قرارداد دارد؛ از رسانه های گروهی هم اشکالاتی که در برجام وجود دارد بارها مطرح شده است ولی چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته باید این تعهد از ناحیه ما و از ناحیه طرف های مقابل به رسمیت شناخته شود.

نقدهایی بر گفته های رییسی و سوال مذکور وارد شد

قالیباف: برجام مورد احترام همه دولت ها خواهد بود و طرف مقابل نیز مکلف است به عهد خودش عمل کند. ما باید هم حقمان را از برجام بگیریم و هم حقمان را از چهاردرصدی ها بگیریم که اگر آن امکان هم وارد کشور شود، باز سودش را اینها می برند.
قالیباف افزود: برجام به مرکز واردات اروپایی ها به ایران تبدیل شده است که چهار درصدی ها منفعت آن را بردند و زحمت آن برای مردم ماند.

جهانگیری: یکی از مهمترین موفقیت هایی که در تاریخ ایران انجام گرفته، بدون تردید برجام است و به همه اهدافی که برای برجام در نظر گرفته بودیم دسترسی پیدا کردیم.  ما حق هسته ای مان را به ثبت رساندیم. ما تحریم های ظالمانه را از ایران برداشتیم. ما ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم. اگر برجام به توافق نمی رسید و این قدرت های استکباری و زورگو می خواستند همان کارهایی را که داشتند ادامه دهند، صادرات نفت ما متوقف می شد.

روحانی: خیلی مهم است که مردم ما به این مساله مهم توجه کنند که افرادی که امروز کاندیدا هستند، باید به طور صریح به مردم بگویند با برجام می خواهند چکار کنند و با دنیا چگونه می خواهند تعامل کنند؟ امروز باید مردم بدانند که زحمات فراوان برجام به دست آمده است؛ معنی برجام این است که همه تحریم های هسته ای برداشته شده است؛ اگر شما می گویید تحریمی باقی مانده است بگویید کدام است؛ ما تحریم های متنوعی داریم؛ اگر امروز برجام نبود نفت ما به جای 2 میلیون بشکه ای که در روز صادر می کنیم، امروز 200 هزار بشکه می شد و شما این وعده وعیدهایی که به مردم می دهید را چطور می دادید؟ وعده های شما هیچ کدام برنامه و حساب و کتاب ندارد.

هاشمی طبا:  ما باید در این مورد پایداری کنیم اگر ما در دوره تحریم استقامت داشتیم همانطور که در دوره جنگ دولت آن دوره با کنترل ارز، سهمیه بندی کالاها، کنترل قیمت کالاها با 500 هزار بشکه فروش نفت هفت دلار توانست کشور را اداره کند، در زمان تحریم نیز باید چنین می کردیم.  وقتی ما این کار را انجام دادیم به صورت باز ، آزاد، دلخواه همه ، دلخواه خودمان به صورت پز دادن رو به ول خرجی کردیم و خزانه ارزی کشور را به آن مقدار تهی رساندیم، بعضی از این دوستان تایید می کردند، کف می زدند ولی الان که این کنترل برطرف شده حداقل به طرز مطلوبی برطرف شده این شکل و حالت را بر خود می گیرند. 

میرسلیم: متنی که با شش کشور به توافق رسیده است، چطور می شود که ما قبل از مذاکرات دانش هسته ای بالنده خود را داریم و تحریم ها هم برقرار است؛ بعد از مذاکرات هم تحریم ها تشدید می شود ولی محدودیت برای پیگیری دانش هسته ای می ماند.
وی فزود: این چه حسنی داشت؛ این حقوقی که داریم به لحاظ هسته ای حقوق ملت ایران است و چگونه به عنوان نامزد ریاست جمهوری می توان حقوق ملت ایران را در چارچوب برجامی که امضا شده است و هیچ یک از طرف ها به تعهدات خود عمل نکردند، به اجرا گذاشت.
میرسلیم اظهار کرد: بسیاری از دانشمندان و علمای خود در زمینه هسته ای را از کار برکنار کردیم، بتن ریختیم و در مقابل تحریم ها نمی دانیم چه کار کنیم و مشکلات بانکی همچنان برقرار است.

اولویت های سیاست خارجی، تقویت مقاومت و مقابله با تروریسم

چهارمین سوال با عنوان مهم ترین اولویت های سیاست خارجی، تقویت مقاومت و مقابله با تروریسم مطرح شد.

پاسخ کاندیدها به این سوال را مرور می کنیم:

هاشمی طبا:  طبیعی است که نگهداری شان جمهوری اسلامی در همه دنیا از یک سو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مابین دولت جمهوری اسلامی با دولت های دیگری که به رسمیت شناخته شده اند در تمام زمینه ها مورد نظر است؛ این البته بستگی دارد به عملکرد و نگاه دولت های طرف های مقابل اما تدبیر در زمان های مختلف باید متفاوت باشد، با دولت های مختلف باید متفاوت باشد.

قالیباف:  باید دقت کنیم که ما در حوزه دیپلماسی باید هم به دپیلماسی قدرت، هم به دیپلماسی مذاکره، هم به دیپلماسی عمومی و هم به دیپلماسی اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم، در سیاست خارجی خود در این شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است. اگر دولت یازدهم امروز به حق می گوید من در دیپلماسی مذاکره موفق بوده ام دلیلش این است که ما در دیپلماسی قدرت قبلا موفق بوده ایم و این اقتدار را داشته ایم که آن ها در دیپلماسی، پای مذاکره آمده اند.

یکی از اشکالات امروز ما بر دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین الملل نداریم، این کار در وزارتخانه های مختلف توزیع شده و اشکال دارد. برنامه مدون ما این است که ما وزارت امورخارجه و تجارت بین الملل با اولویت دیپلماسی اقتصادی برای همسایگان و کشورهای منطقه داشته باشیم.

جهانگیری: در سیاست خارجی نیازمند این هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد، استفاده کنیم. وزارتخارجه به عنوان مرکز اصلی که مسوولیت تنظیم روابط خارجی کشور بر عهده اش هست، براساس جهت گیری هایی که این جهت گیری ها مرتبط با امنیت و منافع ملی ایران است، باید سیاست خارجی و راهبرد خارجی ایران عمل کند.
در کنار دیپلماسی رسمی کشور، باید به دیپلماسی عمومی کشور هم توجه کنیم. دیپلماسی عمومی معنایش این است که در اقشار مختلف جامعه که قادرهستند در فضای بین المللی چهره دقیقی از ایران ترسیم کنیم، باید به این دیپلماسی باور داشته باشیم و حرکت کنیم.

روحانی: در دولت یازدهم از روز اول از اهرم سیاست خارجه استفاده شد؛ سالها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود و از آن به خوبی استفاده نمی شد. در این مذاکرات هسته ای با دولت های 6 گانه و قدرتمند توانستیم حق خود را به کرسی بنشانیم؛ چیزی که کسی باور نمی کرد؛ همه به ما می گفتند «اگر روزی هم بر فرض، توافق هسته ای به ثمر برسد پی.ام.دی را چکار می کنید؟ به هر حال ما متهم هستیم و نمی توانیم این اتهام را رفع کنیم»

ما این مساله را حل کردیم؛ آژانس اعلام کرد که همه مسایل گذشته با ایران بسته و تمام شده است؛ این، قدرت دیپلماسی ایران است؛ ما فکر نکنیم قدرت دیپلماسی ایران کم است؛ با همین قدرت است که امروز ما برای سوریه مذاکره می کنیم.

 میرسلیم: این چه سیاست خارجی است؟ چه می خواهید بکنید؟ چطور می خواهید از حیثیت ایرانی ها دفاع کنیم؛ ایرانی ها را ماموران ترکیه کتک زدند، چطور می خواهید با گرجستانی ها که زن ایرانی را لخت می کنند برخورد کنید، چقدر باید این ضعف ها را تحمل کرد؟
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سیاست خارجی فقط این نیست که بگوییم ما در مذاکرات شرکت کرده ایم. چهار سال مذاکره کردیم، وقتمان را تلف کردیم اما حقمان احقاق نشده است.

رییسی: یکی از مولفه های مورد توجه در دیپلماسی با توجه به اولویت های کشور، بحث اقتصاد مقاومتی است و باید دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کنیم.  اکنون که موضوع اقتصادی، بیکاری، فقر و رفع مشکلات در کشور وجود دارد به نظر می رسد باید سیاست خارجی و دیپلماسی ما هم متاثر از این مساله باشد. شان جمهوری اسلامی ایران در سراسر عالم، حفظ شان هر شهروند ایرانی است و مشکل او مشکل همه و راحتی او راحتی همه ماست. ما نمی توانیم در مشکل یک ایرانی که پاسپورتش در یک کشور مورد بی احترامی قرار می گیرد بی تفاوت باشیم چرا که این هویت ایرانی است. بنابراین اگر کوچکترین بی احترامی به یک ایرانی شود باید از ناحیه دولت پشتوانه داشته باشد و اجازه ندهد این پاسپورت مورد بی توجهی و بی احترامی قرار گیرد.

 

چگونگی تداوم قدرت و امنیت دفاعی ایران

سوال پنجم را جهانگیری بر پشت تریبون رفته و پاسخ داد سوال با این عنوان مطرح شد: کشور عزیز ما ایران امن ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است برنا مه راهکار جنابعالی برای استمرار، استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

جهانگیری این گونه به این سوال پاسخ داد: من فکر می کنم در همین موضوعی که مورد بحث است، سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور آغشته است. من اگر بتوانم مسایل سیاسی و فرهنگی را خوب توضیح دهم، بنیه دفاعی و اقتدار کشور از همین جا سرچشمه می گیرد.  ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را بر پایه گفت و گو و مدارا و صلح بنا نهیم. فرهنگ غنی ما می تواند حتی قدرت های مهاجم مثل اسکندر و مغول را مغلوب کند. تجربه مثل برجام نشان دهنده قدرت قوی فرهنگی ما است. متاسفانه ما از این قدرت درست استفاده نکردیم . نگاه نادرستی که قالب شد فرهنگ را به حاشیه برد. ناپختگی، بی تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد این مسایل آنطور که لازم بود پیش نرود.

نقدهای وارد شده بر این سوال و نظرات دیگر کاندیدها:

قالیباف: در خصوص بحث قدرت دفاعی همانطور که در بحث قبلی اشاره کردم، در حقیقت دیپلماسی قدرت بسیار مهم است. اگر این موضوع نبود، اگر رشد علمی در حوزه دفاعی نبود، اگر شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس نبود، هرگز امکان برقراری مذاکره و دیپلماسی نبود. د: شما از همه بهتر می دانید که من منتقد جدی دولت نهم و دهم بودم اما می گویم که دولت نهم و دهم به مستضعفان و محرومین رسید، ویژگی دیگر دولت آن دولت ها هم این بود که به جوانان اعتماد کرد و جوانان خلاق، متدین و انقلابی را آورد؛ جوان هایی را آورد که توانستند کارهای بزرگی را در رشد علمی انجام دهند، امروز روندی در دولت شماست که افراد نه شرایط جسمی و نه شرایط فکری، آن ها دنبال تجارت خودشان و میلیون ها بیکار هم هستند.

میرسلیم:  دکتر جهانگیری شعارهای زیبایی دادید، پاسخ سوال درباره اقتدار ما بود؛ اقتدار ما مستلزم تجهیزات و اطلاعات و برتری علمی است و باید به اینها توجه کرد؛ صنایع دفاعی ما باید تقویت و پشتیبانی شود، در صحنه نوآوری چگونه می توانیم جلو برویم؟ در رشد فن آوری چه برنامه ای داریم.

هاشمی طبا: اقتدار و امنیت ملی ما با کمک شهدا اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای دفاع از حرم حفظ شده است و بدون تردید اگر وارث خون شهدا هستیم و باید همه ملت در این راه حرکت کنند؛ اما با گداصفت خواندن آنها و توزیع پول به آنها به جای اینکه شخصیت وجودیشان را با شهدایمان پیوند بدهیم، در واقع کاری نکرده ایم.  من شخصا عقیده دارم که برنامه ششم توسعه باید تمام همت خود را در راستای رفع این تهدید تدوین کند البته در تمام زمینه ها باید تلاش و کوشش انجام شود؛ اما فراموش نکنیم حرف هایی مانند اینکه یک دختر 16 ساله در زیرزمین خانه اش با دیگ زودپز انرژی اتمی تولید می کند، شایسته یک ملت نیست باید حساب حرف ها و حساب کارهای خود را بر اساس منطق و عقل پیش ببریم.

 

وجوه تمایز زندگی به سبک ایرانی - اسلامی با سبک غربی

سوال ششم را روحانی با عنوان وجه تمایز سبک ایرانی-اسلامی از سبک زندگی غربی این گونه پاسخ داد: امروز مردم احساس آزادی بیشتری می کنند مساله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مساله بنیادین است و در این زمینه تلاش های بسیار خوبی شده است و امروز ما شاهد آن هستیم که مردم احساس آزادی بیشتر می کنند. سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می شود؛ اگر ما به انقلاب، نظام، اسلام و قدرت مردممان معتقد باشیم،‌ مردم فریبی نمی کنیم؛ با مردم به صداقت رفتار می کنیم؛ انشقاق در جامعه ایجاد نمی کنیم؛ درصد ایجاد نمی کنیم.

نقدهای وارد شده بر این سوال

جهانگیری:  ما در کشوری هستیم که از نظر زندگی تنوع قومی در آن وجود دارد. باید بپذیریم تنوع قومی در کشور فرصت است و تهدید نیست. فرهنگ های مختلف و زبان های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است. لر و بلوچ و ترک و آذری و فارس در کنار هم هستند.
در ایران هیچ قومی از قومی دیگر، ایرانی تر نیست. دولت معتقد است که هر قومی باید زبان مادری اش را حفظ کند. این برای زبان‌ آذری و کردی اجرا شد. ما امیدواریم در همه بخش هایی که به جهت فرهنگی برای تقویت همبستگی ملی کار می کنند اقداماتی انجام دهیم.

قالیباف: همین طور که در ابتدا گفتم حوزه فرهنگ دستوری نیست، حوره فرهنگ قیم مابانه نیست، باید به مردم اعتماد کرد، باید فرهنگ را به دست خود مردم سپرد. اولین تکریم اهالی فرهنگ، واگذاری امور فرهنگ به خودشان است، نه اینکه کسی را به کار بگیریم که نه او اهل فرهنگ را بشناسد نه اهل فرهنگ او را. اگر در موسیقی به صورت ابزاری از فردی نام می بریم این خوب نیست.بگوییم برای موسیقی چه کردیم. من عرض می کنم برای خانه موسیقی در شهر تهران ده ها میلیارد تومان کمک شد. در شهرداری تهران این اتفاق افتاد.

هاشمی طبا: اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی، کفایت نمی کند؛ خیلی ها می گویند که خانه بزرگ و مرکب راهوار مستحب است خوب بعضی ها هم به دنبال این می روند بنابراین، این سبک زندگی شکاف طبقاتی ایجاد می کند. در این مورد واقعا ما از نظر فرهنگی کم گذاشته ایم اما اگر واقعا بخواهیم به جایی برسیم، درستی و صداقت باعث ایجاد سبک زندگی مناسب در جامعه می شود.

روحانی:  کرسنت در داوری است، هنوز به اتمام نرسیده، در داوری باید به نتیجه برسیم.می خواهیم راهی را که ملت بزرگ در این سه سال و نیم با همه زحمت و تلاش خودش انجام داده، ادامه دهیم و به اهداف برسیم؟ ما وسط راه قرار داریم.
 آنچه گفته می شود و شعار داده می شود، وعده ای است که با واقعیت منطبق نیست؛ یک برنامه پنج ساله ای نوشته شده و این برنامه در مجلس تصویب شده است، اگر خیلی خوب بتوانیم تلاش کنیم به صورت متوسط در پنج سال آینده رشد هشت درصدی داشته باشیم. که برنامه از ما خواسته و رهبر معظم انقلاب نیز از ما همین را خواسته است.

رییسی: مصرف منابع حداکثری، تولید سودآور و گسست های خانوادگی از ویژگی های زندگی غربی است در صورتی که در زندگی اسلامی عمران و آبادی، مصرف بهینه منابع و وحدت اجتماعی و ایثار و فداکاری مدنظر است. اقدام به این مسائل نیازمند یم دولت انقلابی است.

میرسلیم: آقای قالیباف ما در دوران شما شاهد رشد دنیا طلبی، حقوق های نجومی، اختلاس ها هستیم در صورتی که برخی در سطل های زباله به دنبال تهیه مایحتاج روزمره خود هستند و این سازگار با زندگی اسلامی- ایرانی نیست.

 

 

گزارش از نیلوفر فلاح - عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار