بزرگترین بانک روسیه را بشناسید | فراتاب
کد خبر: 6108
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1396 - 22:06
نظام بانک داری در روسیه از قدمتی بالا برخوردار است و در دوران مختلف از جمله دوران حکومت تزارها، کمونیست ها و دوران جدید همواره بانکداری از جمله ستون های اقتصادی این کشور پهناور و ثروتمند بوده است.

به گزارش فراتاب بانک اسبربانک روسیه (Sberbank of Russia) یکی از بزرگترین بانک های این کشور به شمار می رود که نقش مهمی در بخش بانکداری در این کشور دارد.

مرکز اصلی اسبربانک روسیه در شهر مسکو پایتخت این کشور قرار دارد. این بانک پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق در روسیه کار خود را در شرق اروپا توانست گسترش دهد. از سال 2014، اسبربانک روسیه بزرگترین بانک روسیه و سومین بانک بزرگ در اروپا به شمار می رود. این بانک در حال حاضر در رده 33 بزرگترین بانک های جهان قرار دارد و اولین بانک شرق اروپا است که در میان 1000 بانک برترت جهان قرار گرفته است.

تاریخچه و قدمت اسبربانک روسیه روسیه به سال 1841 و دوران اصلاحات اقتصادی گئورگ فون کانکرین (Georg von Cancrin) سیاستمدار روسی-آلمانی بازمی گردد که شبکه ای مالی با محوریت پس انداز در روسیه تاسیس کرد. این شبکه مالی در پایان قرن نوزدهم توانست در حدود 4 هزار شعبه و بیش از 2 میلیون سپرده گذار داشته باشد. از سال 1905 این بانک ها مجوز فروش بیمه دریافت کردند. بعد از 1910 این بانک ها اقدام به دادن وام های کم بهره به افراد و موسسات نمودند و در سال 1915 این موسسات بانکی فروش اوراق سپرده سرمایه گذاری در سطح ملی را آغاز کردند.

بعد از انقلاب اکتبر سال 1917 در شوروی و سقوط سلسله تزار ها بانک های روسی به فعالیت خود ادامه دادند اما اینبار تحت نظارت وزارت مالیه دولت اتحاد جماهیر شوروی. از سال 1926، شعب بانک های پس انداز مستقر در شوروی تنها به کار پرداخت دستمزد کارگران و کارمندان می پرداختند. از دیگر وظایف بانک های سپرده گذاری دولتی مدیریت و فروش بلیط های بخت آزمایی در سطح کشور و ایالت ها و فروش اوراق قرضه ملی بود. بانک های شوروی خدمات متنوع و مختلف دیگری مانند نقل و انتقال پول از حساب های افراد انجام می دادند.

در اواخر دهه 80 میلادی بانک های پس انداز در شوروی در حدود 80 هزار شعبه در سراسر کشور داشتند. در دهه 80 میلادی اصلاحات در نظام اتحاد جماهیر شوروی به نام پررستوریکا آغاز شد و بانک های پس انداز با تغییراتی در مدیریت خود مواجه شدند. این بانک های پس انداز تحت عنوان بانک پس انداز شوروی در جمهوری های مختلف این کشور تاسیس شد. بعد زا فروپاشی شوروی این بانک ها که در جمهوری های مختلف قرار داشتند تبدیل به بانک های اصلی در جمهوری های تازه استقلال یافته شدند. در سال 1991، بانک RSFSR به عنوان بانک سهامی در روسیه تجدید سازمان شد و بانک اسبربانک روسیه نام گرفت. در روسیه این بانک علیرغم حضور جدی بانک های خصوصی و دولتی داخلی و خارجی حضور خود را در روسیه و در خارج از مرز های این کشور توسعه داد. از سال 2007 هرمان گرف (Herman Gref) وزیر سابق اقتصاد روسیه به عنوان مدیر این بانک خدمت می کند.

بانک مرکزی روسیه صاحب 50 + 1 سهم از سهام بانک اسبربانک روسیه است و باقی سهام در اختیار افراد و شرکت های دیگر است. سهام این بانک به دلیل قوانین روسیه قابل خرید و فروش نیست. از سال 2015، اسبربانک روسیه در حدود 16.500 شعبه فعال داشته و در حدود 250 هزار نفر در این شعب کار می کردند. این بانک در کشورهای آلمان، قزاقستان، بلاروس، اوکراین، اتریش، ترکیه، اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، سوئیس، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، چین و هند شعبه دارد. اسبربانک روسیه به عنوان اسپانسر بسیاری از رویداد های اجتماعی مانند مراسم خیریه و پروژه های اجتماعی و آموزشی حضور و مشارکت دارد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار