کد خبر: 6105
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1396 - 23:31
پذیرش ایجاد دولت فلسطینی در مرزهای سال 1967
براساس مانیفست جدید حماس، این جنبش برخلاف رویه سابق خود را شاخه‌ای از سازمان اخوان المسلمین نمی‌داند. حماس در مانیفست سیاسی جدید، مبارزه خود را نه با یهودیت و یهودیان، بلکه با پروژه صهیونیسم، و قدس را پایتخت فلسطین اعلام کرده است

 

فراتاب سرویس بین الملل،جنبش حماس امروز مانیفست سیاسی جدید خود را مبتنی تشکیل دولت فلسطین در داخل مرزهای 1967 منتشر می‌کند.

براساس مانیفست جدید حماس، این جنبش برخلاف سابق خود را شاخه‌ای از سازمان اخوان المسلمین نمی‌داند.

حماس در مانیفست سیاسی جدید، مبارزه خود را نه با یهودیت و یهودیان، بلکه با پروژه صهیونیسم، و قدس را پایتخت فلسطین اعلام کرده است.

در این باره«خالد مشعل» رئیس  دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: موافقت حماس با سند سیاسی تحول فکری و عملکرد سیاسی این جنبش را نشان می دهد او افزود ما برای جنگ تلاش نمی کنیم، اما در صدد آزادی اراضی اشغالی فلسطین و پایان اشغالگری هستیم.

در زیر مهم‌ترین بندهای سند سیاسی حماس را مشاهده می‌کنید:

- حماس، جنبشی آزاد، وابسته به مقاومت ملی فلسطین با مرجعیت اسلامی و هدف آن آزادسازی فلسطین و تقابل با پروژه‌های صهیونیستی است.

- ایجاد دولت فلسطینی در مرزهای سال 1967 مورد پذیرش حماس است. این مطلقا به معنای اعتراف به موجودیت اسرائیل نیست و این جنبش از واگذاری هیچ‌یک از خاک تاریخی فلسطین و حقوق فلسطینیان کوتاه نمی‌آید. حماس معتقد به ایجاد دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس در خطوط مرزی سال 1967 و خواهان بازگشت آوارگان و پناهجویان به منازلشان است.

- حماس مخالفتی با حضور یهودیان به‌دلیل دینشان ندارد بلکه اشغال‌گری آن ها را در خاک فلسطین نمی‌پذیرد.

- دین اسلام مخالف همه انواع افراط‌‌گرایی، تعصبات دینی و طایفه گری است. حماس «اسلام» را با همه جنبه‌های روح بخش و اعتدال‌گرایانه آن قبول دارد.

- حماس طبق قوانین و اصول ملی، دینی و طایفه‌ای مخالف آزار و اذیت هر کس یا جلوگیری از دسترسی افراد به حقوقشان است.

- حماس، سازمان آزادی‌بخش فلسطین را جنبش فعال در چارچوب اهداف ملت فلسطین در داخل و خارج می‌داند که باید موجودیتش حفظ شود و ضروری است همکاری با این تشکیلات طبق اصول دموکراسی توسعه یابد و تقویت شود.

- درگیری با اسرائیل، درگیری میان حق و باطل است و حماس با یهودیان جهان و کسانی که دینشان یهود است درگیری ندارد، بلکه دشمنی این جنبش با رژیم صهیونیستی است.

نظرات
آخرین اخبار