اسحاق فرمانده جنگ نیابتی! | فراتاب
کد خبر: 6099
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1396 - 21:45
از حمله انتحاری قالیباف تا پاتک سنگین جهانگیری
در پایان مناظره اول، کاندیداها چند چند شدند؟

فراتاب - گروه سیاسی / اردشیر پشنگ: اصطلاح «جنگ نیابتی» چندی است، در بحرانهای سوریه، یمن، عراق و ... در خاورمیانه مصطلح شده است، وضعیتی که در آنان قدرت های اصلی به دلیل هزینه های بالای درگیری و عدم تمایل برای شرکت مستقیم در آن، از طریق متحدین منطقه ای و داخلی کوچکتر خود به درگیری پرداخته و منافع خود را دنبال می کنند! به نظر می رسد در دور نخست مناظره های انتخابات ریاست جمهوری ایرانی، «اسحاق جهانگیری» که معاون اول «حسن روحانی» است، در نقش فرمانده جنگ نیابتی رئیس جمهور به خوبی به ایفای نقش پرداخت، چرا که او توانست، ابتدا مانند سپری در برابر حملات «محمدباقر قالیباف» به سوی روحانی بایستد و بلافاصله با پاتک های سختی، قائله را از دور رئیس جمهور دور کند و طبق بیشتر نظرسنجی ها برنده اصلی مناظره اول باشد. نوشتار پیش رو تحلیلی کوتاه است، بر نمایش و وضعیت شش کاندیدای مختلف انتخابات ریاست جمهوری:

حسن روحانی: نتوانست لبخند حاکی از رضایت خود از پاسخ های پرطعنه و تند و تیز معاونش، به قالیباف را پنهان کند، نقطه اوجی درگفته های روحانی نبود عمدتاً دنبال آن بود تا مناظره اول را بی تنش جلو ببرد، تا اینکه یکبار دیگر این فرصت را قالیباف چون دوره قبل در اختیارش قرار داد، و او شهردار تهران را متهم به دادن آمار غلط کرد. به نظر می رسد فعلا نبردهای تنه به تنه و دوئل ها را به جهانگیری سپرده است، و خود را تازه نفس برای مراحل بعد آماده می کند.

اسحاق جهانگیری: بی شک چهره درخشان دور اول مناظره اسحاق جهانگیری بود، او که آمار بدست و با دست پر برای حمایت از روحانی وارد کارزار انتخابات شده است، خود را نماینده جریان مظلوم اصلاح طلبی خواند و وقتی قالیباف نخستین حمله را به روحانی در مورد یک ادعای ایجاد شغل شروع کرد، با یک پاتک سنگین قالیباف و ستاد انتخاباتی اش را به ارتباط با حمله کنندگان به سفارت عربستان سعودی متهم کرد، اتهامی که قالیباف تا پایان مناظره هیچ پاسخی به آن نداد! سپس در ادامه شهرداری را نخستین نهادی نامید که مردم از آن معترض هستند، ضرب و جرح دستفروشان و ... دیگر موضوعی بود که با آنها، رقیب اصلی اصولگرا را در گوشه رینگ نگه داشت! ...

محمدباقر قالیباف: فعلا تا اینجای کار از مناظره اول به نظر می رسد، این قالیباف است که کاندیدای اصلی و جدی اصولگراهاست نه رئیسی. قالیباف می داند اگر رئیس جمهور نشود یک بازنده تمام عیار خواهد بود و حتی دیگر به پشت میزش در شهرداری باز نخواهد گشت! همین امر باعث شده تا شمشیر را از رو بسته و بصورت انتحاری به روحانی حمله کند! اما از سوی دیگر به نظر می رسد قالیباف علاوه بر خود روحانی که در فن بیان و مناظره فرد قدرتمندی است و به راحتی نمی تواند او را مقهور کند، یک رقیب بسیار جدی تری بنام اسحاق جهانگیری را هم در پیش دارد این امر باعث شد تا حمله ابتدایی او با پاتک های سرسخت باعث شود، در گوشه رینگ گرفتار شود! او نهایتاً سعی کرد تا کلیدواژه «4 درصدی» را به دولت وصل کند، کلید واژه ای که به نوعی گویی متاثر از ادبیات سندرز در انتخابات آمریکاست که از یک 96 درصد مظلوم در برابر 4 درصد دارا، سخن به میان می برد. و اما نکته حاشیه ای قابل توجه دیگر، بهره برداری از مناظره انتخاباتی معروف 8 سال قبل میان میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد بود، قالیباف سعی کرد معروفترین جمله های هردو نفر را با یکدیگر ترکیب کند و از آن برای ضربه زدن به روحانی استفاده کند.

سیدابراهیم رئیسی: گرچه او بهتر از انتظار اولیه خوب و روان صحبت کرد، اما کل صحبتهایش چه در هنگام طرح برنامه ها و یا پرسش و پاسخ کاملاً متوسط بود هیچ نقطه اوجی، هیچ کلید واژه چشمگیری از او شنیده نشد، و وقتی از ضریب «جینی» هم استفاده کرد، با نقد جهانگیری مواجه شد. استراتژی رئیسی عدم مواجهه با دولت، و عبور بی خطر از کنار دولت بود! همین ها هم باعث گردید کمتر به چشم آید!

مصطفی هاشمی طباء: بی تنش، آرام، همراه با دولت، و نکات قابل تاملی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور مطرح کرد از جمله رفع موانع و مشکلات، دادن حقوق مناسب به آنها و ... .

مصطفی میرسلیم: تنها کاندیدایی که در موقع طرح پرسش، به طرح پرسش پرداخت و نه طرح برنامه خود. تاکید بر «نیروی انسانی» ایران برای حل کشور، گستراندن عدالت، زمینه سازی برای بازگشت حاشیه نشینان به روستاها و ... از جمله نکات مهم صحبت های وی بود، در پایان اما یکبار دیگر برنامه های میرسلیم وضعیتی شعاری گرفت از جمله در زمینه اعتیاد، کار و ... بیشتر به مانند قرائت انشایی توصیفی بود!

 

 

نویسنده: اردشیر پشنگ  https://t.me/ArdeshirPashang

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار