نیروهای نظامی روسیه و چین به حالت آماده‌باش درآمدند | فراتاب
کد خبر: 6097
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1396 - 23:39
برگزاری دومین رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن در شبه‌جزیره کره
بالا گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، باعث نشده است که طرفین تا حدودی از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و آرامش را به این منطقه بازگردانند.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت؛ بالا گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، باعث نشده است که طرفین تا حدودی از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و آرامش را به این منطقه بازگردانند. از یک‌سو کره شمالی دست به برگزاری رزمایش دیگری زده است و از سوی دیگر آمریکا نیز روز گذشته برای دومین مرتبه رزمایش جدیدی را با نیروهای ژاپنی در نزدیکی مرزهای کره شمالی برگزار کرده است. این اتفاقات منجر به آماده‌باش کامل نیروهای نظامی چین و روسیه در نزدیکی مرزهای کره شمالی شده است.

با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره نظامیان چینی و روسی حاضر در مرز کره شمالی، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. تنش‌ها در شبه‌جزیره کره افزایش‌یافته است، آمریکا و متحدانش اطراف شبه‌جزیره کره رزمایش نظامی انجام می‌دهند و نیروهای روسی و چینی حاضر در مرز کره شمالی در حال آماده‌باش قرار دارند. روزنامه انگلیسی اکسپرس در گزارشی نوشت، هم‌زمان با شروع استقرار سامانه دفاع ضد موشکی تاد در کره جنوبی رزمایش‌های مشترک آمریکا و ژاپن و کره جنوبی در این منطقه برگزار می‌شود که ممکن است کره شمالی را به اقدام متقابل تحریک کند. علت استقرار این سامانه در راستای مقابله با آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی عنوان شده بود و این در حالی است که پیونگ‌یانگ همواره گفته است برنامه موشکی اتمی خود را ادامه می‌دهد و نسبت به حمله پیشگیرانه و تبدیل آمریکا به خاکستر هشدار داده بود.

از سوی دیگر چین که متحد کره شمالی است، نیروهای نظامی خود را در مرز این کشور در حال آماده‌باش قرار داده است. همچنین روسیه هم در کنار چین نیروی نظامی به مرزهای کره شمالی فرستاده و در حالت آماده‌باش قرار داده است. در همین حال نیروهای نظامی ژاین و آمریکا در شرق آسیا رزمایش دریایی و هوایی مشترکی را در غرب جزیره اوکیناوا برگزار کردند. این رزمایش نظامی با حضور دو ناوشکن ژاپنی، دو جنگنده اف-15 ژاپنی، همچنین جنگنده‌های اف-18 آمریکا با حضور ناوشکن یواس‌اس کارل‌وینسون انجام گرفت.

در داخل آمریکا نیز به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع روز، چگونگی مواجهه با کره شمالی باشد. روز سه‌شنبه به نمایندگان سنا خبر داده شد که باید در جلسه استماعی در خصوص آخرین وضعیت کره شمالی شرکت کنند. این نوع اطلاع‌رسانی ازجمله اطلاع‌رسانی‌های کم‌سابقه در کنگره آمریکا بوده است. دولت ترامپ نیز شب گذشته درباره کره‌شمالی به کنگره گزارش داد.

 نمایندگان آمریکا شب گذشته برای شنیدن گزارش‌های متعدد درباره دیپلماسی و استراتژی روشن این کشور برای مقابله با مهم‌ترین تهدید امنیتی ملی این کشور در مقابل کره شمالی با مقامات ارشد آمریکایی دیدار داشتند. در پی افزایش این تنش‌ها «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تمامی ۱۰۰ عضو مجلس سنا را برای حضور در جلسه مشترکی با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع،‌ دن کوتس رئیس اطلاعات ملی کشور و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش دعوت کرد. درحالی‌که معمولاً مقامات دولتی برای ارائه گزارش درباره مسائل امنیتی به ساختمان کنگره می‌روند روز گذشته تمامی اعضای سنا برای دیدار هم‌زمان با مقامات مذکور به سمت کاخ سفید رفتند. ترامپ درباره وضعیت کره شمالی و افزایش حضور نظامی واشنگتن در منطقه و افزایش فشار بر چین برای کنترل پیونگ‌یانگ با نمایندگان سازمان ملل دیدار کرده است. تیلرسون همچنین قرار است روز جمعه به‌منظور گفت‌وگو درباره تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی ازجمله تحریم نفتی این کشور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حضور یابد. در واکنش به این اخبار یکی از سخنگویان وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزاره معروفی است که می‌گوید هرکس خربزه بخورد باید پای لرز آن نیز بنشیند. این چیزی است که ما می‌توانیم به آمریکا بگوییم.» بااین‌حال اعضای سنای آمریکا امیدوارند دولت این کشور به‌جای استفاده از فشار برای دستیابی به توافقی با پیونگ‌یانگ از طریق دیپلماسی تلاش کند.

 

نظرات
آخرین اخبار