اوج‌گیری تهدیدات هسته‌ای از پیونگ‌یانگ و واشنگتن تا لندن و مسکو | فراتاب
کد خبر: 6091
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1396 - 22:55
کره شمالی مانور بزرگ توپخانه‌ای خود را باوجود مخالفت آمریکا برگزار کرد
دولت ترامپ چندی پیش و بعد از آزمایش شدن یک موشک دیگر در کره شمالی، تهدید کرده بود درصورتی‌که پیونگ‌یانگ آزمایش هسته‌ای و یا موشکی دیگری انجام دهد، به تأسیسات این کشور حمله خواهد کرد.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت؛ دولت ترامپ چندی پیش و بعد از آزمایش شدن یک موشک دیگر در کره شمالی، تهدید کرده بود درصورتی‌که پیونگ‌یانگ آزمایش هسته‌ای و یا موشکی دیگری انجام دهد، به تأسیسات این کشور حمله خواهد کرد. امروز اما سالگرد هشتاد و پنجمین تأسیس ارتش کره شمالی بود و این کشور رزمایش بزرگ توپخانه‌ای خود را بدون توجه به تهدیدات ترامپ برگزار کرد.

آن‌طور که رسانه‌های کره جنوبی گزار دادند، پیونگ‌یانگ بانک مانور توپخانه‌ای بزرگ خود را در نزدیک پایگاه نسان در شرق کره شمالی برگزار کرد و احتمال می‌رود که رهبر کره شمالی نیز در این رزمایش بزرگ حضورداشته است. این در شرایطی است که هنوز تهدیدات و لفاظی های مختلف بین کره شمالی و آمریکا وجود دارد و هرکدام دیگری را به حمله بازدارنده هسته‌ای تهدید می‌کنند. امروز نماینده ویژه وزارت خارجه کره شمالی نیز از آمادگی این کشور برای جنگ با سلاح هسته‌ای یا هیدروژنی خبر داد و تأکید کرد که پیونگ‌یانگ قادر است تا با سه یا چهار بمب هیدروژنی تمام جهان را نابود کند.

به گزارش سایت آمریکایی «دیلی کالر نیوز»، «الخاندرو ستاو دی بینوس» شهروند اسپانیایی که به‌عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه کره شمالی فعالیت می‌کند و ریاست گروه دوستی کره را برعهده دارد، در پاسخ به این مطلب که «آمریکا بیشتر از کره شمالی موشک دارد»، تصریح کرد: «مسئله کمیت نیست بلکه قدرت تخریبی است. یک بمب هیدروژنی 100 برابر قوی‌تری از یک بمب هسته‌ای است. سه یا چهار بمب هیدروژنی برای پایان دادن به دنیا کافی است»کره شمالی در ژانویه سال 2016 میلادی اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است اما ناظران غربی در این ادعا شک و تردید به خرج دادند. این درحالی است که به ثبت رسیده است که این آزمایش کره شمالی قوی‌تر از آزمایش‌های گذشته بوده است.

بحران در شبه‌جزیره کره در حالی به اوج خود رسیده است که دیگر کشورها نیز از این نوع تهدیدات هسته‌ای در امان نبوده‌اند. چند روز پیش بود که سازمان ملل از وقوع یک جنگ هسته‌ای محتمل در آینده نزدیک خبر داد و آن را بزرگ‌ترین خطر برای بشریت دانست. بااین‌حال این تنها کره شمالی و آمریکا نیستند که یکدیگر را به حمله هسته‌ای تهدید می‌کنند. امروز همچنین انگلیس و روسیه نیز با هشدارهای هسته‌ای به مصاف هم رفتند. روسیه در واکنش به تهدید انگلیس به حمله‌های هسته‌ای پیش‌دستانه تأکید کرد که اگر انگلیس علیه یک کشور دارای سلاح هسته‌ای حمله هسته‌ای انجام دهد، از روی زمین محو خواهد شد«مایکل فالون»، وزیر دفاع انگلیس به شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» گفت که وی استفاده کشورش از سلاح هسته‌ای را به‌عنوان حمله‌ای پیش‌دستانه بعید نمی‌داندوی گفت: «ما روشن کرده‌ایم که در بدترین موارد، نمی‌توان استفاده از سلاح هسته‌ای را از طریق یک ضربه پیش‌دستانه بعید دانست»فالون درعین‌حال هیچ نوع از این موارد را مشخص نکرد که در آن کشورش از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

این سخنان مایکل فالون با واکنش شدید روسیه مواجه شد و فرانتس کلنتسیوچ سناتور روس و معاون اول رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان روسیه در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: آنچه لندن اعلام کرد به‌طور خودکار این سؤال را مطرح می‌کند که لندن می‌خواهد از سلاح هسته‌ای علیه چه کسی استفاده کندوی گفت: «دو احتمال برای توسل انگلیس به استفاده از سلاح هسته‌ای وجود دارد. نخست استفاده از آن برای حمله‌ای هسته‌ای به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای و دوم استفاده از آن علیه کشوری که سلاح هسته‌ای ندارد.» این سناتور افزود: «در واکنش به حمله‌ای هسته‌ای علیه یک کشور هسته‌ای، انگلیس از روی زمین محو خواهد شد.» اما درخصوص احتمال حمله هسته‌ای به یک کشور غیرهسته‌ای، این سناتور گفت: «موفقیت آمریکا درانداختن دو بمب هسته‌ای روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن همچنان رویاپردازی انگلیس را برمی‌انگیزد.»

نظرات
آخرین اخبار