از تجارت تریاک تا خریدن بانک های جهان | فراتاب
کد خبر: 6086
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1396 - 22:03
بخش بانکداری در بریتانیا از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. بانک HSBC را می توان یکی از قدیمی ترین بانک های این کشور دانست که در حال حاضر در حال فعالیت است.HSBC مخفف عبارت Hongkong and Shanghai Banking Corporation (شرکت سهامی بانکداری هنگ کنگ و شانگهای)

به گزارش فراتاب بخش بانکداری در بریتانیا از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. بانک HSBC را می توان یکی از قدیمی ترین بانک های این کشور دانست که در حال حاضر در حال فعالیت است. HSBC  مخفف عبارت  Hongkong and Shanghai Banking Corporation (شرکت سهامی بانکداری هنگ کنگ و شانگهای) است که از سال 1865 به فعالیت در زمینه امور بانکی و پولی مشغول است.
بانک HSBC در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین بانک های جهان شناخته می شود و تا سال 2016، در حدود 235.175 هزار نفر به عنوان کارمندان این بانک در حال فعالیت هستند. HSBC یکی از بزرگ ‌ترین موسسات مالی و بانکداری دنیا و نیز موفق ‌ترین شرکت بریتانیا است. شعبه مرکزی بانک در شهر لندن قرار و درآمد این بانک در سال ۲۰۱۱ میلادی بالغ بر ۱۰۳ میلیارد دلار بود که سود خالصی معادل ۶ میلیارد دلار را نصیب شرکت کرد.

شرکت سهامی بانکداری هنگ کنگ و شانگهای در تاریخ 3 مارس 1865 در هنگ کنگ که در آن زمان از مستعمرات بریتانیا به شمار می رفت توسط شخصی به نام سِر توماس ساترلند (Sir Thomas Sutherland) تاسیس شد. ساترلند اسکاتلندی بود و شعبه دیگر این شرکت را یک ماه بعد در شهر شانگهای در جنوب غربی چین تاسیس کرد. توماس از این شرکت به عنوان شرکتی تجاری برای تجارت محصولات چینی و بریتانیایی استفاده می کرد که تریاک نیز از جمله آنان بود.

به طور رسمی شرکت سهامی بانکداری هنگ کنگ و شانگهای با دستور شورای قانونگذاری هنگ کنگ در 14 آگوست سال 1866 رسمیت پیدا کرد. در سال 1980، شرکت HSBC موفق شد که 51 درصد از سهام بانک آمریکایی مارین میدلند بانک (Marine Midland Bank) را بخرد و در سال 1987 HSBC موفق شد که به طور کامل مالکیت این بانک را تصاحب کند. در سال 1992 مقر مرکزی این شرکت مالی از هنگ کنگ به لندن انتقال پیدا کرد. HSBC نفوذ خود را در آمریکای جنوبی با خرید بانک برزیلی Banco Bamerindu به مبلغ یک میلیارد دلار در مارس 1997 آغاز کرد. اما برزیل تنها کشور آمریکای جنوبی نبود که HSBC موفق به خرید بانک شده بود. شرکت سرمایه گذاری Roberts SA de Inversiones در آرژانتین نیز با مبلغ 600 میلیون دلار در ماه مِی 1997 خریداری شد. در سال 1999 HSBC موفق شد بانک Republic National Bank آمریکا را با مبلغ 10.3 میلیارد دلار خریداری کند تا جای پای خود را در قاره آمریکا گسترش دهد.  HSBC علاوه بر قاره آمریکا در اروپا نیز رشد و گسترش خود را با خرید بانک هایی در فرانسه و ترکیه ادامه داد. در حال حاضر در مناطق مختلفی از جهان از جمله در خاورمیانه و در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر حضور دارد.

HSBC در حال حاضر ۷٫۲۰۰ شعبه بانک در ۸۵ کشور جهان دارد و در سال ۲۰۱۲ این بانک با دارایی خالص ۲٫۶۹۳ تریلیون دلار، به‌عنوان بزرگترین بانک جهان، بر پایه میزان دارایی‌ها، شناخته شد. این بانک در همین سال از سوی مجله اقتصادی فوربز نیز در رتبه ششم از بزرگترین شرکت‌های عمومی جهان، قرار گرفت. سهام بانک HSBC در بازارهای بورس لندن، بازار بورس نیویورک، بورس اوراق بهادار هنگ کنگ، بورس یورونکست پاریس و بورس اوراق بهادار برمودا معامله می‌شود. این شرکت در سال مالی ۲۰۱۲ با ارزش بازار ۱۰۲٫۷ میلیارد پوند، پس از کمپانی رویال داچ شل، دومین شرکت بزرگ فعال در بورس لندن شناخته شد.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار