سانتاندر، نمادی از موفقیت بخش بانکداری اسپانیا | فراتاب
کد خبر: 6039
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1396 - 21:46
بانکداری و به خصوص بانکداری خصوصی تبدیل به نمادی برای نشان دادن رونق و اقتصاد یک کشور است. در حال حاضر یکی از نماد های به روز بودن اقتصاد یک کشور بانک های خصوصی و میزان نقش آنها در اقتصاد کشور خود است.

به گزارش فراتاب بسیاری از این بانک های خصوصی تنها به مشتریان یک کشور خدمات ارائه نمی دهند بلکه خدمات خود را در سایر کشور ها و با ایجاد شعبه ها متعدد و ارائه خدمات بانکی متنوع به مشتریان ارائه می کنند. یکی از این بانک های موفق بانک اسپانیایی سانتاندر است.

بانک سانتاندر(Santander Bank) و با نام بانک پادشاهی (Sovereign Bank) در سال 1902 در شهر وایومیسینگ (Wyomissing) ایالت پنسیلوانیا آمریکا کار خود را آغاز کرد. اولین مشتریان این بانک کارگران و کارمندان صنعت نساجی بودند. بانک پادشاهی در دهه های 80 و 90 میلادی و در دورانی که معروف به دوره بحران خدمات پس انداز و وام بود به سرعت گسترش پیدا کرد و توانست بانک های کوچکتر را به خود جذب کند. در سال 2000 بانک پادشاهی رده سوم را در میان بانک هایی که  در منطقه بوستون در زمینه بانکداری خُرد به فعالیت مشغول بودند را داشت.

45 سال قبل از اینکه بانک پادشاهی کار خود را آغاز کند گروه مالی سانتاندر با نام اسپانیایی بانکو سانتاندر (Banco Santander) در تاریخ 15 مِی 1857 و با تائید ملکه ایزابل دوم حکمران وقت اسپانیا تاسیس شده بود. بانک زیر مجموعه این گروه به تدریج رشد و توسعه پیدا کرد و در دهه 1920 در اسپانیا شبکه بزرگی از شعبه های این بانک تاسیس و به ارائه خدمات به مردم و شرکت ها مشغول بودند.

در سال 1941، اولین شعبه این بانک در شهر مادرید شروع به کار کرد.

 در سال 1934، امیلیو بوتین (Emilio Botín)  به عنوان مدیر بانک و در سال 1950 به عنوان رئیس بانک سانتاندر برگزیده شد. وی تلاش کرد که این بانک را در سراسر اسپانیا گسترش دهد و نتیجه این امر تبدیل شدن این بانک به هفتمین بانک بزرگ در میان یانک های اسپانیا بود. در سال 1976، سانتاندر تبدیل به اولین بانک خارجی شد که در پورتوریکو فعالیت خود را آغاز می کرد و این اتفاق در مورد شیلی و در سال 1982 رخ داد. در سال 1986، پسر بزرگتر امیلیو جانشین پدر خود به عنوان رئیس بانک سانتاندر شد.

در ژوئن 2006، گروه سانتاندر در حدود 20 درصد از سهام بانک پادشاهی را به قیمت 2.4 میلیارد دلار خریداری کرد و در 30 ژانویه 2009، گروه سانتاندر به طور کامل بانک پادشاهی را تصاحب کرد و این کار را با پرداخت 2.31 دلار برای هر سهم این بانک به انجام رساند. در آگوست 2011، بانکو سانتاندر اقدامات اولیه را برای تغییر مکان دفتر مرکزی خود از وایومیسینگ به شهر بوستون اعلام کرد. این درحالی بود که بیشتر مدیران ارشد این بانک از چند سال پیش مکان خود را به بوستون تغییر داده بودند. در اواخر سال 2013، بانکو سانتاندر اعلام کرد که رسما نام خود را به سانتاندر برای تبدیل شدن به برندی جهانی تغییر داده است و این کار در تاریخ 17 اکتبر 2013 به طور کامل انجام شد.

در حال حاضر بانک سانتاندر به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه مالی اسپانیایی سانتاندر گروپ در ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، بریتانیا، پرتغال، آلمان، آرژامتین و برزیل فعالیت دارد. در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، کارت‌های اعتباری، وام مسکن، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و نیز ارائه خدمات بیمه فعالیت می کند. تعداد شعب بانک سانتاندر در جهان به 723 عدد می رسد و بیش از 2300 خودپرداز نیز در جهان متعلق به این بانک است. در حدود 2525 نفر نیز تا سال 2013، به عنوان کارمندان این بانک در شعبه های مختلف مشغول فعالیت بوده اند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار