رفراندوم در تركيه؛ آري يا خير؟ | فراتاب
کد خبر: 6037
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1396 - 16:56
زهرا زین الدینی
اردوغان به خوبي مي داند چگونه از اختلافات با دشمنانش در داخل و خارج استفاده كند تا در صندوق هاي رأي برنده نهايي شود.

فراتاب - گروه بین الملل: با توجه به برگزاري همه پرسي طرح اصلاح قانون اساسي در تركيه، اوضاع در این کشور حساس شده است در همین راستا حزب حاكم براي رسيدن به نتيجه دلخواه، تمام ظرفيت تبليغاتي خود را به كار گرفته است. اما پيش بيني ها براي موافقان و مخالفان بسيار نزديك به هم است. تركيه نيز كشوري است غيرقابل پيش بيني كه دائما شاهد وقوع تحولات و وقايع جديد است. اما مي توان دلايلي را برشمرد كه احتمال اينكه مردم به اين همه پرسي راي مثبت بدهند را بالا مي برد؛
جلب حمايت ملي گرايان ترك: اردوغان به خوبي مي داند چگونه از اختلافات با دشمنانش در داخل و خارج استفاده كند تا در صندوق هاي رأي برنده نهايي شود. اردوغان وقتي اروپايي ها را به نوادگان نازيسم و فاشيسم منتسب مي كند كاملا مي داند چه چيزي را نشانه رفته است. او از سويي اروپايي ها را در برابر يك واقعيت ايدئولوژيك در تاريخ شان قرار مي دهد و از سوي ديگر مخالفان و دشمنان داخلي اش را وادار به ايستادن در مقابل خود مي كند تا در روز رفراندوم رأي ها را به نفع او به صندوق بريزند. غرور ملي ترك ها در اين جريان جريحه دار شد و اردوغان به اين وسيله توانست از احساسات ملي گرايانه براي اهداف حزبش بهره برداري كند.
هراس مردم از هرج و مرج و نابه ساماني: اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه مردمي كه در روز رفراندوم به پاي صندوق هاي رأي مي آيند، همان هايي هستند كه در شب كودتا از اردوغان حمايت كردند و دلايل حمايت آنها در آن مقطع از اردوغان مي تواند همان دلايلي باشد كه در رفراندوم نيز از اردوغان حمايت كنند. مخالفان و موافقان به خوبي مي دانند كه تركيه با توجه به شرايط حاكم، هرگز ظرفيت رويارويي با بحران هاي جديد اقتصادي و اجتماعي را ندارد و هرگونه بي توجهي به اين شرايط و راي منفي ممكن است تركيه را به آشوب و حتي تجزيه كشور سوق دهد. اين نكته صحيح است كه ضريب اعتماد و اطمينان به دولت كاهش يافته است، لكن مردم از رويارويي با بحرانهاي جديد در هراس هستند.
عدم ارائه راهكار از سوي احزاب مخالف: در ميان مردم اعتماد به احزاب ديگر نسبت به حزب عدالت و توسعه كمتر است و احزاب مخالف راهكار يا راهبردي براي ارائه ندارند و يا اينكه در درون خود دچار تشتت آرا هستند. طبقه سوم جامعه نيز گزينه اي غير از حزب حاكم و شخص اردوغان را با توجه به شرايط حاكم مناسب نمي دانند.
در مجموع مي توان گفت دلايلي كه برشمرده شد مي تواند بخشي از دلايل پيروزي اردوغان در رفراندوم باشد اما آنچه بسيار مهم است كسب ارقام بالا يا پايين در همه پرسي است. در صورت پايين بودن اين ارقام در همه پرسي، بخش هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي تحت تاثير قرا گرفته و ادامه كار براي اردوغان مشكل خواهد شد.

 

 

زهرا زین الدینی پژوهشگر مسائل ترکیه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
محمود درکی
| |
2017-04-17 00:29:31
نظرات بسیار مستدل علمی وهوشمندانه که لحظاتی پیش درستی آن ثابت شد مطمئنا از شما و نظرات کارشناسانه شما وزرات امور خارجه بیشتربهره خواهد برد
آخرین اخبار