آیا ایران از رفراندوم در اقلیم کردستان حمایت می کند؟ | فراتاب
کد خبر: 6028
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1396 - 21:12
تحلیل ناظم دباغ از روابط تهران و اربیل:
بر اساس تجربه ی شخصی خودم در این مسائل و رویدادها ایران همواره با امر واقع اقلیم کردستان عراق همگام بوده است به شرطی که امنیت و آسایش مرزهای این کشور حفظ شود.

 فراتاب گروه بین الملل: نماینده ی حکومت اقلیم کردستان در تهران در گفت و گویی تلویزیونی گفت به همان اندازه ی که اتحادیه ی میهنی کردستان با ایران در ارتباط است حزب دموکرات کردستان نیز دارای روابط نزدیکی با تهران است و هر دو حزب از کانالهای مخصوص به خود با ایران در ارتباط هستند. وی همچنین افزود: تا به امروز جمهوری اسلامی ایران با نوعی نگاه واقع گرایانه با اقلیم کردستان همگام بوده است اما این همگامی اش منوط به یک پیش شرط بوده و آن هم حفظ امنیت مرزهای غربی اش.

ناظم دباغ در ادامه اظهار داشت: تاکنون از طرف حکومت اقلیم کردستان عراق یا هر دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه ی میهنی کردستان از سفر هیئتی از کردستان به ایران برای گفتگو درباره مسئله ی رفراندوم یا هر مسئله ی دیگری که میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت اقلیم کوردستان در جریان است مطلع نشده است وی عدم اطلاع خود را به مساله داشتن کانال های اختصاصی دو حزب مرتبط دانست. 

وی همچنین درباره ی موضع ایران بر سر مسئله ی رفراندوم  گفت: در همه ی دیدارها و مناسبت ها در باره این مسئله سخن به میان آمده است ایران همواره مواضع خود را از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده است، مبنی بر اینکه ایران همیشه بر حفظ یکپارچگی عراق تاکید دارد اما بر اساس تجربه ی شخصی خودم در این مسائل و رویدادها ایران همواره با امر واقع اقلیم کردستان عراق همگام بوده است به شرطی که امنیت و آسایش مرزهای این کشور حفظ شود.

ناظم دباغ همچنین درباره ی مسئله ی برافراشتن پرچم کردستان عراق در کرکوک ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران آشکارا و برخلاف تهدیدات ترکیه، از همه ی طرف ها خواسته است که از طریق گفتگو و ارجاع به قانون اساسی عراق به حل اختلافات خود بپردازند. درخواست ایران برای ارجاع به قانون اساسی و همچنین گفتگو درخواستی است که می توان از آن حمایت کرد به طوری که در چارچوب قانون اساسی عراق به حکومت اقلیم کردستان و طرف های سیاسی این امکان داده شده است که مشکلات را حل کنند و برای این موضوع ماده 140 قانون اساسی تدوین شده است.

وی همچنین در خصوص سفر هیاتی از ایران به سرپرستی سردار قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان گفت بر اساس اخبار و گزارشات اخیر هیات جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته از اقلیم کردستان عراق دیدار کرده است ابتدا از اربیل و سپس به سلیمانیه رفته است با توجه به نظر و تجربه ی خودم نیز مسئله ی رفراندوم و برافراشتن پرچم تاثیر ی در روابط اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

ناظم دباغ همچنین درباره ی سفر مسعود بارزانی به ایران گفت: بر اساس اطلاع و دریافت های خودم جمهوری اسلامی ایران همیشه برای استقبال از مسعود بارزانی به عنوان شخصیتی مهم و رئیس اقلیم کردستان آماده بوده است همچنین وی را به عنوان شخصیتی برجسته و تاثیر گذار در سیاست خاورمیانه و منطقه پذیرا بوده است و از طرف دیگر هم تا جایی که ما مطلع هستیم مسعود بارزانی نیز همیشه آماده ی سفر به ایران بوده است اما ابراز داشته است که در وقت مناسب و بر اساس برنامه ای مشخص به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد.

 

 

منبع: روداو

بازگردان به فارسی: فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار