منتفعین و متضررین حمله موشکی آمریکا به سوریه! | فراتاب
کد خبر: 6025
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1396 - 16:15
سیروان رحیمی
ترامپ با این دستور جنجالی بعد از مدتها امریکا را از انزوای اوبامایی خارج کرد تا بار دیگر همچون گذشتە تاثیرگذاری خویش در تحولات حساس بین المللی و نظم های سیاست بین الملل را اثبات کند.

فراتاب - گروه بین الملل: خاورمیانە امروز آبستن زایش های پی در پی نظم های متعدد در عرصە بحران های موجود می باشد علی الخصوص عرصە بحران سوریە کە همە تحلیلگران سیاسی و نظامی را دچار بهت و حیرت کردە است تا جایی کە هیچ تحلیلگر ماهری را یارای تحلیلی با تاریخ مصرف زیاد نیست چرا کە هر تحلیلی خیلی زود در عرصە بحران شگفت انگیز خاورمیانە بە بوتە نقد کشیدە خواهد شد و راستی و درستی آن مشخص خواهد شد. یکی از نمونەهای تغییر موازنە در عرصە بحران سوریە شب جمعە توسط ایالات متحدە امریکا و با شلیک 59 موشک بە قلب سیستم هوایی سوریە رقم خورد. شلیک هایی کە باز هم نشان داد حق وتو برای ایالات متحدە صرفا باید مبتنی بر حفظ منافع امریکا باشد. ترامپ با این دستور جنجالی بعد از مدتها امریکا را از انزوای اوبامایی خارج کرد تا بار دیگر همچون گذشتە تاثیرگذاری خویش در تحولات حساس بین المللی و نظم های سیاست بین الملل را اثبات کند. این نوشتار بە منظور روشن تر شدن مسئلە می خواهد واکنش سایر بازیگران را مورد بررسی قرار دهد تا خوانندە هرچە بیشتر با واکنش های پس از حملە موشکی بازیگران موثر و تاثیرپذیری ایندشان از این حملە آشنا شود.
بازیگران موثر در بحران سوریە بە دو دستە منطقەای و بین المللی تقسیم میشوند کە عبارتند از: بازیگران منطقەای از جمله ایران، عربستان، اسرائیل و ترکیە و بازیگران بین المللی شامل اروپا، روسیە و امریکا.


بازیگران منطقەای

بازیگران منطقەای موثر در بحران سوریه بە تاکید بیشترین تاثیر را از هرگونە تغییر و تحول در بحران سوریە و عراق میپذیرند. بە همین دلیل همە این بازیگران تحولات را خاورمیانە و این زایش نظم جدید را با اضطراب فراوان دنبال می کنند و هرکدام در تلاش و تکاپو برای گرفتن سهم خویش از کیک در حال پخت خاورمیانە می باشند.
ایران: ایران بە تاکید مهمترین بازیگر منطقەای موثر و تاثیرپذیر از بحران خاورمیانە می باشد بە همین دلیل تمام توان خویش را برای نظمی باب میل خویش گذاشتە و می گذارد. ایران با نزدیکی بە روسیە کە تا قبل از بر سر کار آمدن ترامپ یکە تاز میدان تحولات موجود بود هموارە تلاش خویش را بر حفظ متحد منطقەای و استراتژیک خویش یعنی بشار اسد گذاشتە است و می توان گفت تمام تخم مرغ های خود را در سبد بشار اسد گذاشتە است که این امر محدودیت هایی برای ایران ایجاد کرده است. ایران از یک طرف تحت تاثیر اتحاد در حال شکل گیری بلوک عرب با همکاری اسرائیل و از طرف دیگر متحد غیر قابل اعتماد خویش یعنی روسیە می باشد کە همین چند وقت پیش بود کە قدس شرقی را به عنوان پایتخت اسرائیل بە رسمیت شناخت و هر لحظە نیز امکان هرگونە چرخش در سیاست هایش می باشد. لذا بایست دوران محتمل پس از اسد را نیز مد نظر داشتە باشد تا بتواند در آیندە سوریه همچنان نقشی فعال ایفا کند.


عربستان: عربستان نیز یکی دیگر از بازیگران منطقەای موثر و تاثیرپذیر از بحران سوریە است کە نسبت بە ایران در وضعیت بهتری قرار دارد چرا کە با قرار گرفتن در بلوک کشورهای عربی کە تمام تلاششان نهایتا تضعیف ایران و عقب نشینی ایران بە داخل مرزهایش می باشد توانستە است کە توجە جهانیان را بە سوی ایران جلب نماید تا مشکلات داخلی خویش بە هیچ وجە بروزی بین المللی پیدا نکند. موشک پرانی اخیر ترامپ نیز بە قلب پاشنە آشیل ایران و اسد کاملا بە نفع بلوک عربی است کە در تقابل با ایران بە سر می برد و در تلاش برای تشکیل یک بلوک سنی قدرتمند می باشند بە واقع تضعیف هرچە بیشتر اسد و در نهایت دچار شدن وی بە سرنوشتی همچون صدام حسین در شرایط کنونی فقط بە ظرر سیاست های ایران در منطقە است.


تل آویو: تل آویو بعنوان کشوری کە در طول 6 سال اخیر بیشترین نفع را از بحران های خاورمیانە بردە است تا کنون توانستە است با انحراف افکار عمومی از فلسطین بە سوریە و عراق بیشترین سود را ببرد و شهرک سازی های خود را با خیال راحت ادامە دهد و جدیدا نیز در حال دور شدن از مذاکرات تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین می باشد. این کشور نیز با توجە بە نقش بسزای بشار اسد در همکاری با ایران و حزب الله از تضعیف هرچە بیشتر اسد بعنوان پاشنە اشیل ایران استقبال خواهد کرد.


ترکیە: ترکیە را می توان سرگردانترین کشور و بی تدبیرترین کشور در منطقە دانست کە با در پیش گیری سیاست باری بە هر جهت در حال تامین منافع خویش می باشد و بدنبال راهی است برای تداوم دخالت های نامشروعش در عراق و سوریە بە همین دلیل ترکیە نیز کە میخواهد حضورش در سوریە تداوم داشتە باشد از تضعیف هرچە بیشتر اسد استقبال خواهد کرد.

 

بازیگران بین المللی

اتحادیە اروپا: اتحادیە اروپا کە این روزها با جدایی بریتانیا از آن دچار چالش های جدی شدە است در خاورمیانە بدنبال نظمی می گردد تا در ایندە منافع اقتصادی و سیاسی خود را تامین کند و نیز پیرو چالشهای اخیرش با ترکیە بە تاکید نظم دلخواه خویش را پیروی می کند کە آن را هموارە در خاورمیانەای ضعیف با ظاهری دموکراتیک جستجو میکند در همین راستا و نیز بە منظور تحت فشار قرار دادن هرچە بیشتر روسیە در مسئلە اوکراین بصورت یکدست (حتی بریتانیای جداشە) از تضعیف اسد و نیز وابستە کردن هرچە بیشتر کشورهایی همجون ایران بە خویش استقبال می کند.


روسیە: روسیە اما در کنار امریکا بە موثرترین بازیگران دخیل در بحران سوریە تبدیل شدەاند. روسیە تا قبل از این حملە موشکی و تا قبل از بر سر کار امدن ترامپ در سوریە در حال تاخت و تازی یکجانبە بود اما بعد از بر سر کار امدن ترامپ و این روزها حملە یکجانبە امریکا بە قلب سیستم هوایی سوریە پیامی مهم را مخابرە کرد کە روسیە نمی تواند بدون امریکا نظمی جدید را باب میل خویش ایجاد کند. اما روسیە بە تاکید همە تخم مرغ هایش را در سبد اسد نچیدە است تا نگران سقوط وی باشد. نمود این سیاست را می توان در همکاری همە جانبە روسیە با نیروهای سوریە دموکراتیک کە اکثرا کرد نیز می باشند دید تا نشان دهد کە روسیە بە بعد از اسد نیز اندیشیدە است.


امریکا: سیاست های امریکا به عنوان یکی از دو بازیگر موثر در عرصە سیاست رئال خاورمیانە را نیز می توان بە دو مرحلە اوباما و ترامپ تقسیم کرد. درمرحلە اوباما وی سعی بر دوری از دخالت مستقیم نظامی در سوریە داشت کە بە نوعی امریکا را عرصە بحران خاورمیانە منزوی کردە بود. اما در مرحلە ترامپ امریکا کاملا سیاست های خویش را تغییر داد و هرچە بیشتر وارد میدان رقابت با روسیە در بحران عراق و سوریە شد کە حملە اخیر امریکا بە قلب سیستم هوایی اسد نیز نشان از عظم جدی امریکا برای خروج کامل از انزوای نظامی در سوریە و عراق و نیز برکناری اسد می باشد. نکتە حایز اهمیت در سیاست های امریکا و سایر قدرت های بین المللی بازتولید نظم سرمایەداری بە شیوەای جدید می باشد و در حال حاضر در حال چینش نیروهای موثر در تغییر مورد نظر می باشد.  بطور کلی باید منتظر ماند تا ببینیم بعد از رویداد مورد بحث نیروهای درگیر در بحران چە سیاستی را پیرو می کنند.

 

 

سیروان رحیمی کارشناس ارشد علوم سیاسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار